Handlarna och tiggeriproblemet
Det enda vi läst om i rubrikerna om relationen mellan handlare och tiggare är väl när en butikschef hällde vatten på en tiggare utanför butiken, men i övrigt talas det inte mycket om hur handlarna upplever situationen att ha tiggare sittande vid butiksentrén. Ändå är det de och deras personal som hör till de mest utsatta i fråga om olägenheter med det utbredda tiggeriet.
Nu har Livsmedelshandlarna gjort en minienkät bland sina medlemmar och redovisar bl.a. följande på mynewsdesk.com: "Drygt 300 handlare tillfrågades och cirka hälften, 161 stycken, svarade. Det visade sig att 89 procent av butikerna har tiggare. De få butiker som inte hade tiggare låg antingen för avsides eller så hade de haft tiggare som givit sig av. Drygt fyra av tio handlare upplever att tiggarna påverkar deras verksamhet och/eller kunder negativt.Ingen handlare tyckte att tiggarna påverkade verksamheten och/eller kunderna positivt medan en tredjedel av handlarna upplever att tiggarna dels påverkar deras verksamhet och/eller kunder negativt, dels upplever att kunderna tycker synd om dem och vill hjälpa dem. Runt 13 procent ansåg att tiggarna inte hade någon påverkan alls på verksamheten och/eller kunderna och lika många handlare svarade att de inte visste. De senare hörde främst till dem som inga tiggare hade utanför sin butik."
Det finns mycket kringinformation i rapporten, t.ex. hur handlare slits mellan omtanke om utsatta människor och oro för den egna rörelsen, att man får till svars inför upprörda kunder, och att det finns många fall där tiggare begår brott som är lönlöst att rapportera. Här är ett utdrag ur enkäten med några av upplevda avigsidor: "Flera av handlarna upplever att situationen förvärrats på senare tid på olika sätt. Dels verkar tiggarna blivit fler och de rivaliserar med varandra. Då uppstår högljudda bråk både inne i butik och utanför och det blir allt vanligare att polis tillkallas. Dels blir de alltmer stökiga, påflugna och kriminella. Några handlare vittnar om hur tiggarna äter direkt ur salladsbaren och godisburkarna. Hur de tar olika varor och stoppar ner i kundernas vagnar ända tills en kund inte orkar säga emot längre utan betalar för varorna."
Hela enkätrapporten kan läsas här:
Jag undrar också hur det kommer att bli i sommar och framöver…….. Ett problem är det med tiggarna överallt och jag tror vi bara ser början just nu. Men det är ju också ett ännu större problem att människor behöver tigga över huvud taget……
(P.S. Länken i #0 har blivit "kapad". Här är hela pressmeddelandet.)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#1 Tack - jag hann byta ut länken eftersom din upplysning kom inom tiden för korrigeringsmöjlighet.
Det som jag tror att vi får uppleva allt mer av är rivalisering mellan olika tiggargrupperingar. Vi har bl.a. sett hur det tas upp hyra för särskilt lukrativa positioner och hur regelrätta slagsmål bryter ut mellan olika tiggarnätverk, och att det senare håller på att eskalera framgår av handlarnas enkät här ovan. Just nu verkar Helsingborg vara särskilt utsatt för någon typ av stridigheter.
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/03/08/tre-till-sjukhus-efter-tiggarbrak/
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/03/24/tillfalligt-boende-kan-vara-pa-gang/
#3 Tyvärr är det som skrivs sant. Har varit liknade händelser på andra platser i NV Skåne.
Här där jag bor är det nu tiggare överallt i dörrarna sedan ett år tillbaka kanske. Har dock inte upplevt några sådana problem som det skrivs om i #0. Vi hade en tiggare vid "min" matbutik som fejkade ett handikapp och var väldigt påflugen, men bara när man gick in/ut ur butiken, men han har åkt hem nu.
En sak som jag har funderat över är om det är lönt för dem att åka hit överhuvudtaget? Tjänar de så pass mycket på att tigga? Jag upplever det som att gemen man bara blir fattigare i och med arbetslöshet, utförsäkrade, socialbidrag, a-kassan tar slut osv. Så lever man redan på marginalen kanske det är svårt att dela med sig av det lilla man har.
#5 "En sak som jag har funderat över är om det är lönt för dem att åka hit överhuvudtaget? Tjänar de så pass mycket på att tigga?"
Bra fråga. Personligen tror jag inte att tiggare är en homogen grupp med samma "mål" (eller vad man ska kalla det). Jag har svårt att få grepp om vem som tjänar vad? Är det eventuellt så organiserat att de som gör skitjobbet, dvs sitter och tigger utanför butiker, tjänar minst medan "någon högre upp" tar merparten av pengarna? Blir folk lurade till Sverige i hopp om att få jobb men tvingas sedan tigga?
Läste någonstans att förut kunde tiggarna tjäna väldigt bra på en dag på att tigga nu tjänar dom mindre på grund att fler söker sig hit.
Hittade även denna artikel.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/hard-konkurrens-om-platser-bland-tiggare-3626413.aspx