Statsministerns krav på flyktingar
Tänk om vår regering kunde uppvisa samma visdom, då hade dem vunnit min respekt.
Statsministern själv kommenterar kampanjen på sin hemsida.
"Vi skärper asylreglerna. Det är nödvändigt" skriver statsministern Helle Thorning-Schmidt. "Om du kommer till Danmark som flykting eller invandrare ska du självklart arbeta. Du ska bidra med det du kan. Du ska ut bland danska kolleger. Du ska lära dig språket och lära dig hur saker fungerar här i landet" skriver hon vidare.
http://www.expressen.se/kvallsposten/statsministerns-krav-pa-flyktingar/
Helt klart har vi det men det är svårt att lära en politiker något nytt när dem vägrar lyssna på en. I vår regering finns inställningen "Jag hör inte, jag ser inte och jag vill inte."
Nej men hjälp, det där skulle ingen någonsin kunna yttra i Sverige för då kommer Sverige att jämföras med Auschwitz och den som yttrade orden kommer jämföras med Hitler. För här minsann, här är man kränkt om man måste arbeta och prata Svenska.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
#3 haha så sant 😂🏆
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En klassiker!
Haha :)
/ Vanja
Den svenska upprördheten över kampanjen från bl.a. vänsterpartister och socialdemokrater har väckt uppmärksamhet men knappast förvåning på danskt håll. Så här skriver t.ex BT:
"Men kampanjen går vägen över linjen, säger flera svenskar, inklusive ledande socialdemokrater, som i sociala medier anklagar kampanjen för att vara såväl rasistisk, fascistisk som nazistisk.
Sverigeexperten Hans Mouritzen från det danska institutet för internationella studier (DIIS) är inte förvånad över att kampanjen väcker anstöt hos våra grannar.
"Svenskarna reagerar så våldsamt som de gör eftersom de har en bredare syn på rasism än oss, och det är därför lättare att bli anklagad för att vara en rasist i Sverige än det är hemma", säger Hans Mouritzen och utvecklar:
"Om du är i Sverige och till exempel börjar diskutera hur många invandrare som landet kan acceptera, då kan du mycket enkelt bli anklagad för att vara en rasist för då är Sverige inte tillgänglig för alla. Samtidigt är den danska vinkel nog att bara för att du inte tror att hela världen skulle kunna komma hit så är du inte rasist."
http://www.bt.dk/politik/ny-s-kampagne-vaekker-harme-i-sverige
#7 Ja det är nog bara i Sverige du bli anklagad för att vara rasist om du diskuterar antalet invandrare som vi kan ta hand om, när det gäller lägenheter, skola, arbete osv.
#8 Ja, man kan vara rasist för nästan allt i Sverige.
/ Vanja
Och dessutom är det väl inte farligt att ställa lite krav på dom nya invånarna?
Med rättigheter kommer väl oftast också skyldigheter?
Många nya som kommer hit ställer ju krav på Sverige. så varför inte tvärtom också.