Politik iFokus

Politik

Etikett: infrastruktur
Läst 717 ggr
[Jimmy.L]
0

Sänk hastigheten för cyklisternas skull

Säkrare cykelbanor och sänkt fart för bilarna kan få ner antalet cykelolyckor i Stockholms innerstad, enligt Trafikverket.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6125782

VildaVittra
0

Det borde istället finnas en regel om att alla ska sänka hastigheten och hålla ut när dom passerar en cyklist, även på länsväg. En del verkar ju se det som en sport om hur nära de kan blåsa förbi utan att man hamnar i diket. 😕

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[VSK]
0

Det gäller inte bara cyklister.. Från vår till höst så är jag mopedist. Helt ärligt så vet jag inte hur många ggr jag kunnat bli överkörd om jag inte varit vaken och reaktionssnabb nog. Första moppeturen det här året så höll jag på att bli överkörd.

Eftersom jag har EU-moppe så får jag inte köra på cykelbanor.

Samma sak med högerregeln… Jag kan komma puttrande där i mina 50 knyck på mätaren. En bilist har alltså högerregeln men kör ut mitt framför mig typ. 

Jag har givetvis godkänd hjälm samt ryggskydd, men de hjälper inte om man hamnar under en bil. 

Jimmy, du har ju moppe oxå. Vet ej vart du bor, men hur upplever du det jag nyss berättat. Känner du igen det?

VildaVittra
0

#2 Hur väl syns du? Jag ser ut som en julgran även dagtid, så har inte varit med om att någon bilist kört ut framför mig, däremot bilister som upptäckt att de inte är ensamma i världen när de möter mig i en kurva och då ligger jag ändå i princip i vägrenen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[VSK]
0

tjaaa 1.90m, och jag behöver inte springa i duschen för att bli blöt.

Har alltid haft extra reflexer på moppen, speciellt på packboxen. Så jag skulle gissa på att jag är ganska synlig oavsett tidpunkt på dygnet. Lyckligtvis så har jag haft körtkort några år så jag har vana att läsa av trafiken bra, men det är ju inget skydd precis då allt kan hända.

Vintertid så kör jag bil. Blir max 300 mil om året bilburen i snitt, men det håller mig vaken som bilist iaf. 

Sen efter det jag fick whiplash (blev påkörd stillastående i ca 80 km/t), så har jag enorm uppsikt bakåt.

[Jimmy.L]
0

#2 Här i Södertälje är folk mer arga på mopeder på gång och cykelvägarna men jag förstår dom, det kommer crossar, mopeder som är ofta trimmade och kör i 40- 60 km/h eller snabbare ofta utan hjälm så det är ett större problem än bilarna. Själv kör jag mer på vägarna och där är bilister snälla och håller ut. Lastbilar kan ibland ligga nära innan dom kör om även när jag landsvägscyklar tycker jag bilarna håller ut.

Cyklisterna i innerstan har ju mer att se upp för det finns parkerade bilar på cykelbanorna eller arbetsfordon eller bildörrar som öppnas. Arga bilister som tutar på dom mm.

[VSK]
0

jo jag är medveten om dessa ungar som kör som idioter.. det är tack var de som det är så dyr försäkring på mopeder enligt snubben på Folksam jag pratade med när jag skulle välja försäkring och jag ifrågasatte varför det ska behöva vara så dyrt med försäkring för en i min situation. 70-talist och har haft körkkort sen slutet på 80-talet.

VildaVittra
0

#4 Reflexer i all ära men man syns ännu bättre med en färgglad reflexväst på sig.

[Jimmy.L]
0

#6 Ja försäkringen är inte billig.

#7 Inte alltid se länken.

http://www.cyklistbloggen.se/2014/03/reflexvast-ger-falsk-trygghet-i-morker/

[Hayabusa]
0

Intressant problem. Personligen tycker jag att man borde sära på cyklister och övriga trafikanter så långt det är möjligt. Undrar hur många cyklister som har någon form av körkort?

VildaVittra
0

#8 Ja, men nu skrev jag om dagtid. Nattetid har jag reflexbyxor på mig, cykelbelysning, lampa på hjälmen, blinkande dioder bak på hjälmen osv osv. Sa jag att jag ser ut som en julgran? 

Dessutom har min väst ärmar med reflexer, så de kan se när jag signalerar att jag ska svänga.

[VSK]
0

Du får anordna en julgransparad då mao 😃-håller med om att dessa gröngula reflexvästar syns otroligt bra. 

-

Får man spekulera. Hur mkt av alla farliga situationer som uppstår beror på stress och prat i mobiltelefon av de som sitter bakom en ratt?

[Carpinus]
1

Jag har som många andra en fot i vardera lägret: jag har körkort (även om bilen är såld), cyklar till och från, och är fotgängare när så krävs. Håller med om att det finns vårdslösa bilister, precis som det finns nonchalanta cyklister (och mopedister inte minst!) liksom gådrullar. Tror inte det är relaterat till vilket sätt man man tar sig fram utan hur man är som trafikant. Men visst, det gör ju mest ont att bli påkörd av en bilist…

I måndags när jag gick av bussen skulle jag passera en cykelbana och såg en cyklist komma i full fart från vänster. Jag stannade, men några damer i intensivt samspråk klev lite ovarsamt ut i cykelbanan. Cykelkillen hade alla möjligheter att bromsa till även om han hade hög fart. Men istället plingade han allt vad han förmådde och körde slalom mellan damerna. Alla tre undkom med livet i behåll, men det var inte cyklistens förtjänst…

[Jimmy.L]
0

Cyklisterna i Stockholm har ju mycket hinder att undvika så som bilar, vägarbeten gående. Självklart är inte alla cyklister laglydiga och cyklar mot rött eller enkelriktat.

Några faror.

https://www.youtube.com/watch?v=CJHYxhDGzRw

https://www.youtube.com/watch?v=FziIZELDwRk

https://www.youtube.com/watch?v=xJTkszCS85k

[Hayabusa]
0

#10 Det är bra att du syns i trafiken, tyvärr är det alldeles för många cyklister som inte gör det. 

Jag gillar att cykla och i min hemtrakt finns det gott om fina cykelvägar & leder. Jag har haft körkort i över 30 år och kör mycket bil. Med tanke på det, så vet jag själv hur svår en cyklist kan vara att upptäcka i stadstrafik. Plus att de (cyklister) kan ha ett väldigt oberäkneligt rörelsemönster med hyggligt hög hastighet. Så, när jag själv cyklar i stadsmiljö så utmanar jag inte ödet i onödan och cyklar "defensivt".

[Jimmy.L]
0

#12 Det är ett problem när man anlägger en busshållplats vid en cykelbanan dom som kliver av bussen ser ju inte cykelbanan eller cyklisten.

[VSK]
0

När jag var ung så tränade jag och var ganska stabil. Jag blev påkörd av en cyklist bakifrån då jag gick på cykelbanan. Det var en dam som inte bromsade in alls. Vi var några fotgängare som gick där och man tycker en cyklist borde bromsa in.

Jag kände ju att det small till, men jag stod kvar och damen flög. Vi båda klarade oss bra, men visst hade jag ont i hälsenan då cykeltrampan small in i ena hälsenan på mig, men jag är tacksam att cyklisten inte var tyngre och kom i högre hastighet.

Så ja, cyklister kan ställa till med en hel del. För att inte tala om ungdomar på trimmade mopeder. Är evigt tacksam att det inte var en mopedist som körde in i mig bakifrån för då hade jag väl brutit ryggraden eller nåt.

[Hayabusa]
0

#12 Instämmer. Helt klart är trafikvett en avgörande faktor. När en av mina döttrar hade tagit sitt körkort så sa hon så här; "Jag inser nu vad du menade om cyklister - jag har fått ett helt nytt perspektiv". Då inte sagt i nedsättande ton om cyklister utan om hur viktigt det är att se saken från en annan vy.

[Jimmy.L]
0

#16 Som liten krockade jag med en moped med min cykel jag såg inte mopeden som kom från sidan och körde in i mig. Jag fick en massa skrubbsår.

[VSK]
0

kan säga att jag krockade med en cyklist för kanske två år sen.. då hade jag 25-moppe så det var på cykelbanan det small. Cykelbanan var en tvär 90-graders och ägaren till pizzerian som låg i hörnet visste inte vad en häcksax va för nåt. som hyfsat van förare så körde jag så klart sakta och höll uppsikt. jag ser en tjej, vet ej ålder men gissar på kanske 12-16 år kommande cyklande och höll på med mobiltelefonen.. hon såg mig inte alls så klart. jag bromsade in så hårt man kan utan att hjulen skulle låsa sig.

smällen var oundviklig, men tack vare min uppsikt och erfarenhet, samt att jag anpassat hastigheten så fick hon bara nåt litet skrubbsår på handen. jag frågade om allt var okej med henne och om hon behövde nån form av läkarvård (isf så hade jag fixat dit bilskjuts på stört och om det varit värre ambulans).

innerst inne blev jag fly förbannad, men behöll lugnet så klart. jag sa åt henne att tur det inte gick värre, och uppmanade henne att bromsa in och vara försiktig när man inte ser omgivningen. telefonen sa jag inget om, för jag kunde inte hitta på nån verbal snäll lösning då.

som sagt så har man mkt att tacka alla dess tusentals mil man förbrukat bakom ratten under alla dessa år.

[Jimmy.L]
0

#19 Ja det här med mobiltelefon och musik i öronen är livsfarligt håll på smälla förra året med en gående på en gångcykelväg med musik i öronen som inte hörde jag tutade på denna.

[VSK]
0

är så synd att nåt allvarligt måste ske innan vissa får poletten att trilla ned.

[VSK]
0

kan säga så här att oavsett om jag kör bil, moppe eller lätt lastbil, så bromsar jag alltid in och håller så mkt avstånd som möjligt när jag kör om stillastående bussar som är vid busshållsplats samt kollar ned mot framhjulet på bussen. Kommer nån där så ser man oftast fötterna..

exakt varje gång jag kör om en buss så, så räknar jag med att nån kan komma springande rakt ut. man kan aldrig vara försiktig nog när man framför nån form av fordon. tyvärr så verkar detta beteende inte vara så hemskt vanligt. visst, ser jag nån bromsa in ibland men många köra bara på som det inte ens stod en buss där.

[Carpinus]
0

#15 Fast just i det här fallet tror jag busshållplatsen vid Linnéplatsen var före cykelbanan, som är anlagd på en gammal järnvägsbank för Särötrafiken.  

#17 Ja, vi har alla våra brister i trafiken! Vi bilister kör gärna för fort, håller inte avstånd och struntar i att ge tecken när vi svänger. Vi cyklister ger inte företräde för fotgängare, visar inte med armen när vi tänker svänga, vi struntar i rödljus och trampar gärna fortare än vi behärskar. Vi fotgängare drullar ut på gatan på de mest oväntade ställen och ser oss inte själva inte som trafikanter och har därför dålig uppmärksamhet på fordon i rörelse.

#0 Bara att applådera initiativ som skiljer oss åt så mycket som möjligt, oavsett om vi sitter bakom ratten, över  styret eller sliter på sulorna…

[Jimmy.L]
0

En annan sak som jag kom och tänka på hur vissa slarvar med hjälm när man cyklar själv har jag hjälm men mött barnfamiljer på 70 vägar där barnen bar hjälm men inte dom vuxna.

VildaVittra
0

#24 Jag har faktiskt frågat sådana varför de inte har hjälm, de svarar att de inte vill se dumma ut. Tja, själv tycker jag det är bättre att se dum ut än att faktiskt vara det.

[Jimmy.L]
1

#25 Det har du helt rätt i och det finns ju väldigt snygga cykelhjälmar att köpa.