Politik iFokus

Politik

Etikettlivsmedel-jordbruk-fiske
Läst 848 ggr
[Jimmy.L]
0

Avreglera mjölken

Vägval. Den 1 april upphör EU:s kvotsystem för mjölk, och Sveriges ­mjölkbönder får det ännu svårare. Roten till krisen finns i böndernas höga kostnader. Tillåt GMO-foder, slopa kravet på utomhusbete och se över mejerikonkurrensen – då kan svensk mjölk räddas, skriver råvaruexperten Torbjörn Iwarson och Lydiah Wålsten, Timbro.

http://www.dn.se/debatt/avreglera-eller-lat-den-svenska-mjolken-forsvinna/?utm_source=social&utm_medium=fb&utm_campaign=page

Sehvrin
4

Försvinner utomhusbetet så tror jag att den svenska mjölken kommer bli mindre konkurrenskraftig. För vad är det för poäng med att köpa svensk mjölk när djurskyddet inte är mycket bättre än i andra länder?

Nä, blir det verklighet kommer jag till 100% hålla mig till svensk KRAV-mjölk (köper redan nu mycket sånt i och för sig)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Jimmy.L]
5

Jag tycker det är självklart att korna ska få gå ute på sommaren.

VildaVittra
7

"Tillåt GMO-foder, slopa kravet på utomhusbete och se över mejerikonkurrensen"

Så vad han egentligen säger är "Öka besprutningen av odlingsmarker och således öka miljögifterna i mjölken, minska djurskyddet av djuren, de ska ju inte få må bra alls, de ska bara stå och producera mat åt oss och betesmarkerna behöver ju inte naturgödslas, är de olämpliga att slå hö ifrån så kan vi ju importera hö i från tja USA?"

Har han sett en kossa mer än på bild?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
0

Från SvT Östnytt igår: "I kväll enades föreningen Sveriges mjölkbönder om en ny leverantörsförening där man ska sälja mjölken direkt till handeln.

– Det blev ja!, säger Stefan Gård som är ordförande i Sveriges mjölkbönder. Beslutet röstades igenom på föreningens årliga stämma.

En fjärdedel av landets mjölkbönder är medlemmar i Föreningen Sveriges mjölkbönder."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/mjolkbonder-vill-bilda-egen-leverantorsforening

KimE
0

Enda sättet att få behålla bönderna är att räkna dem till civilförsvaret och aktivt stödja dem.  Ukraina/Brasilien kommer alltid vara billigare än sverige.

VildaVittra
3

#5 Exakt. Folk tänker inte på hur risigt vi faktiskt ligger till redan nu i händelsen av att det utbryter ett krig i Europa. Vi importerar redan en ganska stor del av det vi äter, hur skulle vi ens ha en chans att klara oss om vi inte har en produktion i Sverige alls? 
Det tar tid att föda upp mjölkkor till en producerande ålder, även en stor del av det nötkött vi äter kommer från mjölkkor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KimE
0

80% importerat 1 dag med dieselbrist eller elavbrott så är det slut i affären.

[Hayabusa]
2

Äh, det löser sig nog…

VildaVittra
3

#8 Ohh ja, det är ju supersmarrigt med morötter, potatis och kålrot till mat varje dag. 
Det tog Storbritannien många herrans år att komma på fötter igen just pga att jordarna var utarmade efter andra världskriget, i det landet har de flesta fattat hur känsligt ett land är om man inte producerar sin egen mat. Även om en och annan nöt kläcker ur sig underliga saker som att de skulle sluta helt med att producera sockerbetor.

[Hayabusa]
2

#9 "Fyra tunnlann bedor om dan…"

KimE
0

Det är väl därför Arla har gårdar i SB.

Halvdansken
3

Men just mjölk kan man väl klara sig utan? Jag har smör i matlagningen, men det skulle jag kunna ersätta med annat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
3

#12 Man får klara sig utan väldigt mycket om vi inte har kor och inte kan importera, mjölkersättning för spädbarn som exempel.

tlover
0

#12 Det är ju inte bara mjölken som åker, det blir ju (förutom tex det #13 nämner) sämre för miljön också om tex betesmarker och gödsel försvinner (jag vet på vissa platser är det problem med för mycket gödsel men på vissa använder man ju istället konstgödsel där bör riktig gödsel användas istället).

l'm back

[Carpinus]
1

Hörde en debatt i morse på radion där en bondeföreträdare tyckte att det var av ondo och för dyrt för svenska mjölkproducenter att låta korna få gå ute på bete. Vill minnas att det var en stor kampanj från LRF för några år sedan om att utan betesdjur så växer Sverige igen. För att inte tala om Bregottreklamen…

Linnea
0

#15 Det är ju inte heller helt omöjligt att bygga lösdrifter där korna kan gå in och ut hela året. Nu går de flesta på lösdrift men bara inomhus på vintern. Då hade man sluppit jobbet med att släppa in och ut korna. Mjölkkorna måste ändå hållas nära stallen sommartid annars tar det evigheter att få in dom till mjölket. Kvigorna får gå längre bort.

Skynda långsamt så går det fortare.