Vi borde hylla polisen
"Om jag vore polis skulle jag knappt vilja kavla upp ärmarna, än mindre utsätta mig för den livsfara det troligen skulle innebära att ta jobbet på allvar. Vad polisen än gör får den skäll i media och höga chefer tvingas stå med mössan i hand och be om ursäkt inför svenska folket.
Ta det där med registren till exempel. Polisen i Skåne hade gjort en lista över romer som den (polisen) ansåg misstänkta eller i varje fall skumma på något vis. Det tog hus i helsike bland annat på grund av att det slunkit med några romska spädbarn (som dock enligt obekräftade uppgifter stod som ägare till ett stort antal fordon). Jag frågade en högt uppsatt polisman i bekantskapskretsen varför polisen inte stått på sig och påpekat att romer på det hela taget är betydligt mer brottsbelastade än genomsnittssvensken. ”Det vågar vi inte”, sa han uppgivet."
http://www.folkbladet.se/opinion/vi-borde-hylla-polisen-7877791.aspx
Fast det finns faktiskt polismän som vågar vara uppriktiga! Här är en.
"Dom här åldringsrånen under mina 20 år, jag har aldrig någonsin varit på ett åldringsrån i Skåne som inte har begåtts av en person med XXXXX tillhörighet"
Modigt sagt av den polisen men jag är ganska övertygad att han kommer att få på huvudet för sitt uttalande. Det är just det som har blivit ett problem. Rädsla att bli kallad rasist för att man säger sanningen sätter käppar i hjulet många gånger. Hur ska man kunna göra något åt situationen,hur ska man kunna hjälpa en utsatt grupp och hur ska man kunna komma tillrätta med problemen när man inte ens får prata om dessa. .
"Åldringsrånen är ett klassiskt exempel på vad man anser är intressant i relation till den här gruppen."
"Polisprofessor" Leif G W Persson 5:30 in i nedanstående youtubeklipp. (Bortse gärna från inlagda kommentarer i rutan.)
Det rimmar illa att polisen själva bryter mot lagarna de skall upprätthålla.
Jag tycker att debattartikelns författare Patrik Engellau har en konstig syn på vad polisen bör få göra. Att han dessutom tycker att vi bör hylla polisen när de bryter mot lagarna är ännu värre.
Att skapa register över människor som inte är misstänka för brott är inte direkt mindre misstag som bara "råkat" hända.
Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!