Elevflytt från judiska skolor efter attacker
"Flera föräldrar i både Malmö och Göteborg väljer nu att flytta sina barn från de judiska förskolorna och skolorna på grund av en oro för antisemitiska attacker.
Thomas Wolff är ordförande för förskolan Noaks ark och Alexandraskolan i Göteborg, och enligt honom är det en konsekvens av terrorattackerna i Köpenhamn och Paris:
– Det är en oro, och vi har ju levt med den en ganska lång tid nu. Vi har ju våra säkerhetsåtgärder som är ganska rigörösa och som vi haft hela tiden. Vi kan väl säga att framför allt efter Köpenhamn ökade rädslan och oron mycket."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6128582
Mycket tråkigt att man ska behöva vara oroliga för sina barn i skolan.
#1 Ja, och vad sätter det för spår hos barnen att behöva ha uniformerade poliser omkring sig för att känna sig trygga i och omkring skolan?
Terrorattacken i Köpenhamn var droppen. När polisen kom och för att vakta den judiska förskolan 24 timmar om dygnet började föräldrar att ta sina barn därifrån. Ruben Dario insåg att hans tvååriga dotter inte var säker längre.
Ett åtminstone litet ljus i mörkret för Malmöförsamlingens del är möjligen det faktum att Länsstyrelsen nu givit tillstånd till ytterligare kameraövervakning av deras lokaler. ”Vid en samlad bedömning av alla omständigheter i ärendet finner Länsstyrelsen i Skåne att övervakningsintresset i detta fall entydigt väger tyngre än integritetsintresset”, låter myndigheten meddela.
http://www.skanskan.se/article/20150331/NYHETER/150339895/-/syngagogan-far-utokad-kameraovervakning
TT: "Barnen på judiska förskolan i Malmö har inte fått lov att gå ut och leka sedan attacken mot synagogan i Köpenhamn i mitten av februari. Barnen hålls inne av säkerhetsskäl, säger förskolechefen Kristina Malm till SR Malmö."
Ja, vi måste våga tala om nazismen.
#6 Ta den i en egen tråd då. Detta handlar inte om nazism.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#7 tror min herre missade både referensen och ironin.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#8 Tack!
Det var precis det jag menade. Denna envisa vägran att förstå sin samtid.
Ah. Då är jag med i båten. =) Ursäkta.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.