"Minst 70 döda efter attack i Kenya"
"Minst 70 personer har dödats sedan den somaliska extremistgruppen al-Shabaab stormat ett universitet i östra Kenya. Gruppen säger sig hålla kristna personer som gisslan. Hundratals studenter saknas."
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2674955-minst-70-doda-efter-attack-i-kenya
En mycket blodig dag, landet har tyvärr inte lärt sig sedan attentaten mot köpcentrumet 2013. På tiden att man bekämpar al-Shabaab en gång för alla.
Lite bakgrund om al-shabaab, rätta mig om jag har felaktiga uppgifter!
al-shabaab är en somalisk extremistisk rörelse bildad 2006. Terrornätverket, vars namn betyder "ungdomen", har omkring 10.000 medlemmar. al-shabaab är klassad som terrororganisation av flera västerländska länder, men inte av FN och EU. Gruppen ingår sedan 2012 i al-Qaida efter att ha svurit trohet till al-Qaidaledaren Ayman al-Zawahiri.
al-shabaab genomförde i september 2013 ett terrordåd i varuhuset Westgate i Kenyas huvudstad Nairobi, då 62 personer dödades och 58 skadades. Adnan Garaar, hjärnan bakom detta dåd, dödades i en amerikansk drönarattack i mars 2015.
I terrornätverket finns medlemmar som anslutit sig från Sverige, bl.a. åtalades två svenska medborgare i december 2012 i USA för att ha stött al-shabaab. I en propagandafilm som organisationen publicerade 2013 framträdde en "Mo'alim Khalid from Sweden". Han hade dock uppenbarligen stupat då filmen publicerades.
Bakgrund al-shabaab (TT 2013)
al-shabaab (Wikipedia)
Terrordådet i Nairobi 2013 (Wikipedia)
#2 Ja det stämmer rätt bra jag följer inte dom så noga men vet att det funnits en varning om att dom hade något på gång.
Attacken ska ha krävt 147 liv och ska vara över nu.
#3 Johan Tipås, SvT kommenterar: "Internationell underrättelse har snappat upp signaler om förestående attentat nu inför påsken och därför kommer attacken mot universitetet i Garissa inte som en överraskning. Oron nu är att attacken är en del i en större koordinerad attack i Kenya. Aktivitet har snappats upp i flera misstänkta terrorceller i landet.
Dagens terrorattack ska ses i ljuset av att al-Shabaab pressas tillbaka i Somalia. En hämndattack om man så vill. De källor jag har varit i kontakt med under dagen säger att påsken troligtvis valts av religiösa skäl. Det är en kristen högtid och attacken ska ha inletts under morgonbönen i universitets kyrka."
Gäller ju nu för myndigheterna att bevaka gränsen bättre och utbilda specialförband för att kunna ta hand om terroristattacker.