Andrepiloten kraschade medvetet
"Andrepiloten Andreas Lubitz ska ha kraschat Germanwingsplanet medvetet i de franska Alperna. Förstepiloten var utelåst ur cockpit och kunde inte ta sig in igen, enligt fransk åklagare. "
http://www.dn.se/nyheter/varlden/andrepiloten-kraschade-medvetet/
Hemskt om det är så! 😕 Hur gammal var piloten? (så han inte fick hjärtinfarkt eller nåt) Men jag antar att dom kommer att gå igenom hans hem och dator nu.
"Nedstigninghastigheten talar emot självmord"…"Inget hörts från cockpit"..
Kan det inte vara så att något hänt andrepiloten? Innan man börjar peka finger mot honom med tanke på hans anhöriga kanske man ska säkerställa detta?
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Jag håller med om att spekulationer så här tidigt gör mer illa än nytta.
/Maria
dom flyger ju med autopiloten på i stort sett hela resorna bortsett från start-landning så även om andrepiloten blir sjuk så hade planet flugit på exakt samma höjd med samma fart tills förstepiloten var tillbaka.
En länk här för att visa vad jag pratar om detta är en simulator men beskriver ju det hela rätt bra & tjejen som ska landa planet styr autopiloten & skulle hon inte göra något så skulle planet flyga på inställd kurs & höjd.

Det ser ju ut som om det var styrmannen som gjorde det. Ohyggligt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Man undrar ju isåfall var han var för nåt och vad för kopplingar han har. Får lite Breivik-vibbar 😕 Kanske har han lämnat nåt brev eller manifest.

Undar om det var nåt politiskt, det har ryktats om "psykiska problem".
Det kommer säkert fram efter intervjuer med vänner o familj.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ja om det nu var medvetet, så undrar jag ju varför?
Hur som helst, så är det riktigt hemskt.
Väldigt hemskt…tänker på alla människor som blir drabbade.
Jag tänker mer som "vad kan få en människa att ta livet av sig och dra med sig 149 människor " Det är sällsynt att självmordsbenägna drar med sig andra i fallet. Sedan tänker jag att om han var så psykiskt sjuk att han gjorde det av den orsaken, borde inte det märkts på något sätt? Man blir ju inte skogstokig bara så där, det tar tid och det är nästintill omöjligt att dölja "symptom" om man är i såpass dålig skick. Det hela ter sig väldigt märkligt och det är fruktansvärt att så många mist livet
Jag har haft väldigt starka självmordstankar. En sak är säker, ingen hade en aning om dem för än jag berättade. Såg en meme här om dagen om det; "I often pretend to be happy, because smiling tends to be easier than explaining to others why I'm upset".
Nu är jag på väg tillbaks i livet känns det som, men har haft dippar ändå och kan i de stunderna förstå de historierna man hört från anhöriga till deprimerade personer som tagit sitt liv att dem tycker det va så märkligt för hen började ju må bättre etc.
Spontant känner jag att det är nästan så man vill att han ska ha ett politiskt motiv likt Breivik, för då kan man bli redigt förbannad. Ett motiv öht. Då fanns där en anledning att han gjorde som han gjorde, hur sjuk den än må vara. Om han bara gjorde det för att ta sitt eget liv, så är det svårt att reagera. Det blir mer en "Men…men..vafan!?"-reaktion.
Det är alltid lättare att visa upp en glättig yta än att faktiskt tala om hur dåligt man mår. Ett litet ex Jag träffade en vän på vårdcentralen och vi frågade "Hur är det" svaret blev "Bra" från oss bägge sedan började han småskratta och sa "Om det hade varit bra skulle vi inte träffats här på VC"
Jag kan förstå om piloten var deprimerad och kanske hade han självmordstankar men från det till att dra med sig 149 människor i fallet är sällsynt .
Personligen tror jag inte att det har med politiska motiv att göra men jag kan ha fel, hoppas att vi får mera svar med tiden. Dem har beslagtagit saker från hans hem och det ryktas att dem har hittat lite ledtrådar angående honom.
Jag gillar inte riktigt hur andre piloten frammålas som ond. Inte så här tidigt in i undersökningen. Det står ju i tidningarna att han andas lugnt och inte säger ett enda ord fram till att de kraschar, medans man kan höra den utelåsta pilotens hojtningar bakom den stängda dörren.
Men så den andre piloten ska alltså ha låst ute den första för att sedan sitta och inte säga ett enda ord hela vägen tills de kraschar. Eller kan det faktiskt vara så att han var avsvimmad eller liknande?
Det finns för många frågetecken i mitt huvud för att jag ska kunna avgöra vad jag tycker om detta :)
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
När man läser att polisen tagit in något för "prover" från andrepilotens hem så får åtminstone jag tankar om att det rör sig om någon form av medicin (eller narkotika) - vad annat kan man ta prov på?
Som Frost påpekar: åklagaren säger att piloten andades normalt, men det kan man väl göra även i medvetslöst tillstånd? Å andra sidan: det som pekar emot att han är oskyldig är om han spärrat dörren för sin kollega och ställt om manöverreglagen.
#13 Om han hade varit avsvimmad så hade planet flugit kvar på sin ursprungliga höjd för det är inte som att köra bil så någon måste sitta & styra hela tiden.
Dom gånger piloterna flyger manuellt är vid start & landning övrig tid så flyger planen med autopiloten så bägge piloterna hade kunnat gå & ta en kaffe & macka och även pinka utan att planet ändrar kurs eller höjd……att något händer med planet alltså något fel eller att han kraschar det medvetet är det som återstår.
Jag tvivlar starkt på att om han kände sig svimfärdig så var väl inte hans sista tanke innan han svimmade att slå av autopiloten.
"Den tyske andrepiloten Andreas Lubitz har målats ut som ensam ansvarig för flygkraschen i de franska alperna. Men nu höjs röster för att det är för tidigt att utesluta tekniska problem.
_-Det är för tidigt att döma någon, säger flygexperten Hans Kjäll."
_
_TT
_
Det skulle ju vara dubbelt tragiskt inte bara för andrepilotens anhöriga utan för övriga förolyckades efterlevande om det visar sig ligga något annat än en medveten manipulation bakom flyghaveriet - anklagelserna om ett självmordsattentat har ju gjort sorgearbetet än svårare för de berörda! Hans Kjäll tror inte att svenska haveriutredare skulle ha varit fullt så kategoriska i skuldfrågan som de franska åklagarna så länge inte även den andra svarta lådan återfunnits. En av åklagarna medger för övrigt nu för SR Ekot att man för närvarande faktiskt inte helt kan utesluta hypotesen om ett tekniskt fel.
"Enligt den franska flygsäkerhetsmyndigheten BEA ställdes autopiloten in på nedstigning till 30 meter. Andrepiloten ska sedan flera gånger ha ändrat inställningarna för att öka planets hastighet, skriver myndigheten i ett uttalande.
"Arbetet med att fastställa det exakta händelseförloppet fortsätter", skriver BEA.Den andra svarta lådan, som innehåller teknisk färddata, hittades i går efter nio dagars sökande i svår bergsterräng. Data från den första svarta lådan, med inspelade konversationer från cockpit, visade att Lubitz stängde kaptenen ute och sedan avsiktligt satte kurs mot ett berg."
Därmed är det väl inga tvivel längre?
http://www.hd.se/nyheter/varlden/2015/04/03/bekraftar-kraschade-planet-medvetet/
#11 Samma här och många blev väldigt förvånade och ledsna när det (äntligen) kom fram.
Man läser ju ofta om folk som tagit livet av sig och dom anhöriga märkte ingenting om att dom mådde dåligt.
Nej det verkar onekligen vara avsiktligt. Saknar ord för att beskriva hur sjukt det är.
En sak jag reagerat över är att den andra piloten, som in i det sista försökte göra allt i sin makt för att rädda alla på planet. Han har man inte ens gått ut med namn eller bild på. Istället för denna hjälte, så är galningen på andra sidan dörren den enda som blir känd?
#20 Ja, nog hade kaptenen kunnat få mer uppmärksamhet! Det har dock stått en del om Patrick Sondenheimer (som han alltså hette) i tidningarna, bl.a. här:
#20 och #21 Men krasst - vad säljer mest? Tyvärr, inget som jag försvarar, bara som det är..
#20 Ja, man kan bli känd för storhet eller för dumhet 😐 Jag hoppas att han (hjälten) kommer att lyftas fram mer