Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1174 ggr
[Carpinus]
2

"Regeringen i fritt fall"

"En katastrof för regeringen. På annat sätt kan "Aftonbladet/Sverige tycker" nya mätning av förtroendet för riksdagens partiledare knappast beskrivas. Förtroendet för statsminister Stefan Löfven tokrasar. Miljö­minister Åsa Romson placerar sig i botten."

Lena Mellin i Aftonbladet

[Carpinus]
1

"Förr i tiden var det Socialdemokraterna som kunde stoltsera med att vara regeringsdugliga. Nu är bilden mer blandad. Efter Stefan Löfvens första halvår vid makten har de traditionellt borgerliga problemen börjat bli socialdemokratiska.

När S inte längre regerar i ensamt majestät är allt mer komplicerat. Exemplen är redan många: Förbifarten, Bromma flygplats, pensionerna, skatterna, Saudiavtalet, energin, försvarspolitiken…"

---

"Det är för tidigt att döma ut Stefan Löfven som statsminister. Han kommer precis som Göran Persson och Fredrik Reinfeldt att få upp värmen och bli mer effektiv med tiden. Nya frågor kommer upp på agendan, gamla problem skjuts åt sidan. Till Löfvens försvar ska dessutom sägas att han har ett betydligt mer komplicerat parlamentariskt läge att hantera än alla sina företrädare.

Men den rivstart som varje ny rege­ring behöver för att genomföra större förändringar har han missat, precis som de borgerliga 1976."

_Peter Wolodarski i DN
_

[VSK]
4

Tänk att det tog så pass lång tid innan folket börjat vakna.

[Carpinus]
2

#2 …och att det tog så kort tid för regeringen att säcka ihop…

[VSK]
2

Jo men det är inget konstigt. Faktum är att det nog hade varit svårare att förstöra mer än de gjort. Då menar jag regeringar några val tillbaka inkluderat nuvarande.

[Carpinus]
1

#3 Ja, det är inte imponerande! Å andra sidan är det osäkert om Alliansen skulle ha lyckats bättre just nu efter all den personalomsättning som de har haft på topposterna. Samtidigt är det väl regeringens smala lycka att vi, åtminstone för tillfället, inte har någon opposition värd namnet…

[VSK]
4

Jag tror faktiskt att vissa politiker börjar få upp ögonen nu och börjar bli väldigt desperata. Jag hoppas det iaf. Att det sker en snabb förändring. Städa ordentligt.

[Carpinus]
5

#6 Ja, och att de avkrävs ansvar! Som det står i regeringsformen: "All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare." Här i landet verkar politikerna vilja läxa upp folket (via media) när det ställs obekväma frågor om de löften de givit oss för att få vårt förtroende. All klädsam ödmjukhet tycks som bortblåst…

[VSK]
6

Personligt ansvar av politiker skall det vara. Med kännbara straff är de bryter vallöften samt annat.

[sanna70]
6

Det känns som att våra politiker gräver sin egen grav och nu görs desperata försök att hålla  illusionen vid liv. 

Det är ingen ny fenomen, vi har kunnat se det i andra länder. . När politiker börjar förlora sin makt så använder dem det enda vapen dem har och det är diktatur, lögner och mörkläggning. 

Resultatet blir allt annat än vad dem strävar efter, dem kommer att falla på sin högmod och arrogans. 

Jag är ganska övertygad att nästa val kommer att bli en av dem tuffaste genom tiderna och jag är också övertygad att folket kommer att visa sitt missnöje på det enda sätt dem kan. .  Om våra politiker hade lite mera intelligens och mod så skulle dem kunna förebygga detta men  hittills har dem nöjt sig att hålla varandra i handen och klappa varandra på axeln.