Svältlarm inom äldrevården
Det är här mer än fruktansvärt! Knappt jag tror det är sant.
15.000 (minst) gamla inom äldrevården riskerar att dö av svält!
Ja det är mkt skrämmande men politikerna skiter ju i det, precis som många andra vad det verkar.
Det är väl för att folk tycker att det är slöseri med pengar, för de kommer dö snart ändå, typ. Tycker det är helt galet. Vi borde satsa mer pengar på vården; äldreomsorgen, psykiatrin och all annan vård och omsorg.
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Hade jag inte haft barn och barnbarn hade jag nog försökt lämna det här landet nu.
Ser verkligen inte fram emot att bli gammal men det går ju rasande fort nu när man är 50+
Så fort vi får möjlighet så drar vi rakt av. Vet flera som lämnar den sjunkande skutan.
17,5 immar är extremt och inte gängse, jag har jobbat på många äldreboenden och där var den längsta fastan 12 timmar och det var räknat mellan fasta måltider, ville de ha mer eller något under natten så fick dom det.
Jag deltog i en av studierna som artikeln baserar sig på och problemet är svårlöst, för man kan inte tvinga äldre att äta saker som de inte vill äta. Ett exempel var en pensionär som matvägrade om det var havregrynsgröt, men åt med god aptit om det var mannagrynsgröt istället. Mannagrynsgröt är inte vidare näringsrikt, så hur ska man göra då? Ställa fram den nyttiga gröten?
Pensionärer må vara gamla, men de har en egen vilja man också måste respektera, för de är faktiskt inte omyndigförklarade. Dock skulle man i så fall lägga energin på att utbilda personalen på tidiga tecken på näringsbrist.
Jag har alltid sagt att när jag blir så gammal ska jag leva på sprit och snask. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag jobbar inom äldrevården och vi försöker följa reglern på att nattfastan inte får överstiga 11 timmar, dock är det inte ovanligt att gamla är trötta och vill lägga sig tidigt. Dom som lägger sig tidigt brukar vi alltid erbjuda en smörgås i sängen och lite nyponsoppa men tyvärr så tackar dom nej i flesta fall :( inte alla men det finns dom som gör det. Vi har äldre som vill gå och lägga sig redan vid fem och vi kan inte tvinga dom att stanna uppe eller att äta nattmackan som erbjuds. Jag har svårt att se vad man kan göra mot detta problem, skulle mer personal få en sån här person att tacka ja till kvällsmackan?
Tja, vad sägs att erbjuda god och näringsrik mat istället? Ja just ja, det finns ju inga pengar. Tänkte inte på det.
#7 Det har inte med det att göra. På de ställen jag jobbat har maten varit god och näringsrik, jag köpte samma mat själv till lunch/middag när jag jobbade.
Matsalarna på många ställen är öppna för allmänheten också, varför inte knata dit imorgon och prova den själv så du vet vad du skriver om? 🙂
Ja, det finns ställen som köpt upp mat från den billigaste matleverantören, gå på dom politikerna istället som gjorde det, gå inte på hela äldreomsorgen. Det jobbar tusentals underbara människor där som förtjänar en eloge för sitt arbete istället för en massa skitsnack ifrån folk vars enda kunskap baseras på vinklade artiklar från kvällspressen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
De som jobbar inom äldreomsorgen ska verkligen inte ha kritik! Det behövs fler som dem. De flesta jobbar verkligen häcken av sig för att gamlingarna ska ha det så bra som möjligt, och får oftast dåligt betalt. All kritik mot regeringen, som är jäkla soppor på att fördela skattepengar. Sitter där i sin sandlåda och slår varandra i huvudet med dåliga argument, istället för att jobba ihop så gott som möjligt och försöka få Sverige bättre.
Jag låg inne på sjukhus ett par månader efter en större op och gick ner ca 15 kg. Maten var väl avvägd. Allt var kcal-bestämt. Inte en kcal extra. Allt stod på en liten lapp på brickan.
En gång frågade personalen mig (på rehab) om jag skulle vara med på en pizzabeställning. Det var lördagkväll. Jag sade JAAA! och beställde en Calzone.
Otroligt! När jag åt den återfick jag värmen, kraften och jag kände styrkan komma tillbaka. Jag vet inte vad jag ska säga…
#9 Det är inte regeringen som sköter upphandlingen av maten. Slå åt rätt håll. 😉
#11 Nej men det vet jag väl. Men det är de som suppliar cashen, haha
#12 Det skulle vara intressant att se vilka kommuner som har sämst mat och vilket parti som styr där.
#9 är ofta vi som får ta skiten tyvärr :( alla som är missnöjda med dittan och dattan vänder sig ju till dom som är lättast till hands vilket är vårdpersonalen…. sen fattar ju alla att vårdpersonalen är ganska så maktlös men det blir tungt att lyssna på allt gnäll många gånger :(.
Och det med lönen är märkligt, min sambo får ut en lön på 20.000 och han tillverkar båtdelat på en fabrik, jag arbetar och ansvarar för levande människor och får ut en lön på 14.000 , det känns som att min sambo utför ett viktigare arbeta än vad jag gör när han får ut så pass mycket bättre lön
Maten som serveras är jätte god och näringsrik men de som bor på äldreboenden har ju redan diverse sjukdomar, man vet ju själv hur det är att försöka äta när man är sjuk :/ inge vidare! Jag vet inte vad man ska göra åt det
Fast jag riktade verkligen ingen kritik mot dom som jobbar inom vården!
Det är politikerna jag är förbannad på. Inga pengar till varken bra mat eller anställa fler personal. Jag känner folk också som jobbar inom äldrevården som får slita häcken av sig. Men att avsätta pengar till mer personal, då finns det inga pengar.
Men till mycket annat verkar det finnas hur mycket pengar som helst. Jag får det inte att gå ihop.
Besparingar