Apropå andlighet och korståg!
På korståg med bågarna
Över 600 kristna knuttar från hela Europa samlades i Gullbranna.
Körde i en lång kortege med polismotorcykel före in i Halmstad med syftet att få människor att lära känna Jesus, säger pastor Roul Åkesson.
De ser ut som Hells Angels fast tvärtom..:)
Vad tycker ni om sådan här "evangelisation"?
Själv tycker jag det är härliga tjejer och killar som sprider sitt budskap på ett effektfullt sätt…

Effektfullt, synd bara att rubriksättaren tycks vara historiskt ovetande om vad korstågen innebar…
//Zac
Ett annorlunda men kul (och effektfullt) sätt att sprida budskapet på!
Jag har aldrig tänkt på att man kan "evangelisera" på det här sättet men varför inte?!
"Syftet är att få människor att lära känna Jesus" står det i artikeln. Jag kan inte låta bli att irritera mig över att de kristna verkar tro att man måste kalla sig för kristen för att tro på Jesus. Det stämmer ju inte alls.
Jag tycker inte om sådana här massmöten om de går ut på att övertyga folk till att bli kristna. Däremot så tycker jag att det är "fräcka" killar och tjejer det medges och det är säkert jättekul att träffa så många likasinnade. Det kan man dock göra utan att för den skull vilja frälsa andra människor.
Att de ser ut som Hell Angels spelar inte så stor roll egentligen det är "ballt" men det är precis så många rörelser går tillväga framförallt för att värva nya ungdomar.
Min ena dotter har en kristen kompis. Hon var med på ett möte hos en känd kristen rörelse som ordnat en helg för ungdomar. Det var hur häftigt som helst ordnat med unga människor som spelade hårdrock och skulle värva andra ungdomar. Hon fick frågan om hon ville gå fram och bli frälst, men tackade nej.
För min del så tar jag helt avstånd ifrån "sektliknande" möten där alla tycker och tänker lika. Det bästa som finns är en "blombukett" med oliktänkande bekanta och vänner i olika åldrar….
Lisbeth
"Syftet är att få människor att lära känna Jesus" står det i artikeln. Jag kan inte låta bli att irritera mig över att de kristna verkar tro att man måste kalla sig för kristen för att tro på Jesus. Det stämmer ju inte alls.
Tror du på Jesus som guds son så är du kristen…
utav Jesus Kristus…
Visst, du kanske tror på Jesus som en stor profet men inte på att han är Guds son. Då är du inte en troende kristen..
Eller jag har kanske misstagit mig på hur du menar?

Min tolkning är nog att zzTCM menar att man inte behöver vara kristen för att tro, och leva efter Jesus kärleksbudskap.
Att försöka frälsa andra när man själv sett sanningen är väl egentligen något i grunden gott hos oss människor. Att dela med sig av det goda. Men sanningen är väl att denna funktion också legat till grund för de mörkaste sidorna i vår historia, så det är i sanning ett tveeggat svärd!
Och visst äcklar det även mig när framför allt frikyrkorna specialanpassar sig för att just dra ungdomar till sig. Boots, svarta skinnkappor och långt hår är väl knappast det första man förknippar med kärlek? ;o)
Passa på att kolla på 'Jesus Camp' på SVT:s alldeles utmärkta hemsida. Den som inte blir kraftigt illamående av dokumentären ifråga borde sinnesundersökas snarast…
//Zac

Jag förstår inte öht meningen med att pracka på andra sin tro
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
# 4 Nej jag är inte en troende kristen. Jag tror att Jesus var en högt utvecklad själ men att det inte utesluter att även andra "läromästare" som t.ex. Budda också var det.
Jag tror inte att Jesus var Guds son mer än vad någon annan människa var eller är. Utan att det mer har att göra med att han var ovanligt högt utvecklad själsligt så att han kunde förmedla andlighet till andra och att det på den tiden var ovanligt. Det finns de som anses vara ovanligt högt utvecklade som lever nu också t.ex. Dalai Lama. För mig är det lättare att ta till mig honom eftersom han lever idag. Bibeln tror jag som jag sagt tidigare är skriven utav människor och då mister den ju helt sin trovärdighet enligt mitt sätt att se på det. Jag får svårt att sålla ut vad som är sant och vad som är ändrat eller helt enkelt inte sant.
Tycker också att det är konstigt att Bibeln sägs tiga om Jesus år mellan 13 och 29 år. Det är hela 16 år! Vad gjorde han då? En del tror att han sökte kunskap och tillbringade dessa år i Orienten. Jag vet inte vad jag tror. Men någonstans måste han ju ha varit.

#5. Huvva. Ett nytt korståg alltså.
Hellre ett sådant korståg än pridefestivalen där representanter från Svenska Kyrkan gick bredvid män som bar t-shirts med texten:
"Min kuk är min dildo"
Det är så osmakligt och för att citera #5
"Den som inte blir kraftigt illamående av det ifråga .."
Men era reaktioner var väntade….och fördomarna en viss debattör här inne som skrev….:
"Och visst äcklar det även mig när framför allt frikyrkorna specialanpassar sig för att just dra ungdomar till sig. Boots, svarta skinnkappor och långt hår är väl knappast det första man förknippar med kärlek? ;o)"
…var ju xtra väntade. Så nu har hon bestämt hur kärleken ser ut också. Haha, hon som snackat så om fördomar…:)
Det är väl ingen som prackar på dig sin tro? Du har en fri vilja.
Precis som att ingen kan pracka på dig porr, eller våld på tv, filmer och spel. Ingen kan pracka på dig att dricka dig berusad eller knarka ihjäl dig. Du gör ju själv ett val eller?
De kristna mc-förarna prackar inte heller på någon tron om Jesus. Det är fritt fram för vem som vill lyssna….
Synd att din dotter inte vågade ta stegen. Men hon får förhoppningsvis fler chanser…

#9. Är Wiktzac en hon? Jag har hela tiden trott det var en han.
Men vet ni, fördomar har vi allihopa. Mer eller mindre. Att säga att man inte har en fördom är enbart dumt (anser jag). Ändå vill jag inte påstå att alla här inne har fördomar mot Jesus eller Gud. Vi har olika sätt att tro, det är sant, men fördomar har inte de flesta av oss.
Jag tycker inte om korståget, historiskt sett och det var det enda jag reagerade på. Det innebär inte att kristna inte får klä sig i skinnkläder och åka motorcykel. Spela den musikstil de själva vill osv. För mig klingar vissa ord illa. Som t ex allsmäktig och korståg. Med det menar jag inte att Jesus inte skulle ha varit god.
Varför använda ordet korståg kontra pridefestivalen? Skulle vi andra som inte går i korståget traska med i pridefestivalen? Jag förstår inte liknelsen. Själv skulle jag aldrig någonsin sätta på mig en T-shirt som det stod såna saker på, skulle aldrig falla mig in.
Inte heller kan man säga att vi alla gjort vårat val. Det vet vi inte. Allt kan hända (vilket du själv skrivit om). Tänk om vi hittar Gud, vem vet. Tänk om någon av oss drabbas av psykisk sjukdom, alltså att något händer som förändrar vårt sinne så kraftigt att vi inte längre bryr oss om någonting. Sånt händer, fråga mig som jobbar inom vården. Vuxna, välutbildade, välbetalda (och tvärtom) som alltid är måna om sitt utseende och allt runt om kring, drabbas och tappar allt. Jobb, familj, anseende, hem och vänner. Eller någonting annat händer som gör att vi börjar se för djupt i flaskan för att lindra det som gör ont, och sen…….ja, sen är det försent och man är fast. Ingen går säker för någonting. Bra saker kan hända och likaså dåliga. Det vi gör och tänker idag kanske inte alls gäller imorgon av en eller annan anledning. Vi går på en tunn tråd allihop.
# 11 Nej jag tyckte att det var väldigt klokt av henne. Att man värvar ungdomar på det viset med "fräck" musik är tack och lov inget som tilltalar henne. Men hon har sitt fria val.
Jag tycker bara att det är underligt att det är tillåtet. Många ungdomar är inte ens myndiga då de går på dessa möten. En del är "trasiga" och har urusla hemförhållanden. Hur lätt är det inte då att dras med och in i något som man egentligen inte vill. Att de använder sig av punk och rockmusik är nog väldigt effektivt. Det är inte fri vilja enligt mig. Det är effektiv manipulation.
#12 Instämmer helt i att fördomar har vi alla mer eller mindre.
När det gäller pridefestivalen så går jag aldrig med i den. Tycker att det är ett spektakel och att den inte gör att synen och fördomarna mot våra homosexuella och bisexuella förändras till det bättre utan snarare tvärtom. Men alla bär trots allt inte t-shirts med "min kuk är min dildo". Varför stirra sig blind på om en gör det. Kan inte tänka mig att Maud Olofsson gjorde det eller vår käre finansminister heller. Att representanter från svenska kyrkan går med är inte så konstigt tycker jag. Det finns även kristna som är öppet homosexuella. Pridefestivalen har bidragit till att de vågar träda fram.

Jag tror en stor skillnad är att pridefestivalen knappast är till för att omvända någon, eller frälsa om ni så vill. Det handlar snarast om öppenhet och tolerans och att våga stå för den man är. Det är väl i praktiken så långt ifrån ett korståg som man kan komma?
//Zac
# 14 Ja jag tycker också att pridefestivalen är så långt ifrån ett korståg som man kan komma. Den handlar inte om att omvända någon utan precis tvärtom att man ska våga stå för den man är. Har dock för mig att den inte är så populär även bland alla homosexuella och bisexuella.
Men en del tror att man kan omvändas…. hur det kan gå om man förtränger sin sexuella läggning har kyrkan genom tiderna visat prov på genom otaliga övergrepp.
Lisbeth
"Varför använda ordet korståg kontra pridefestivalen? Skulle vi andra som inte går i korståget traska med i pridefestivalen? Jag förstår inte liknelsen. Själv skulle jag aldrig någonsin sätta på mig en T-shirt som det stod såna saker på, skulle aldrig falla mig in."
Tänkte här på de representanter för Svenska Kyrkan som gick med i Pridefestivalen och menar att jag hellre hade hängt med på de kristna motorcyklisternas "korståg". Men det hade kanske de med…
Jo det är sant att vi går på en tunn tråd som du säger blombuketten. Allt kan hända. Det får mig att tänka på "Herren är min herde"
Ni kan den säkert…
Min fru Anna har jobbat inom vården i mer än 30 år blombuketten så jag kan fråga henne också.:) Hon har varit kristen ännu längre.
Om Wiktzac en hon har jag ingen aning om. Gissar bara…:)
Man "värvar" inte ungdomar till att bli kristna zzTCM. Som du säger har din dotter ett fritt val.
Sedan är det så att det är många ungdomar som kommer till tro genom dessa "rockkonserter" De har ofta en "lugnare" efterkväll där ungdomar kan sitta ner och prata med andra ungdomar som delar med sig av sina andliga erfarenheter.
Gud söker ungdomarna via deras vägar vilket ju ofta är musiken…
Vi som tror ser det på ett annat sätt än icketroende. Som en stor fest vi alla är inbjudna på där vi får möjlighetet att lära känna och komma Gud riktigt närma för att en dag när vi dött och är uppståndna får dela evigheten med Gud…
Och du menar att de kristna motocyklisterna inte vågar stå för det de är?
Pridefestivalen är väl ett enda stort slags reklamjippo/korståg för de homosexuella?
Sedan är ett "Korståg" just det: Ett tåg med kors! De kristna motorcyklisterna bar sina kors i ett motorcykeltåg genom Halmstads gator. Så nog var det ett korståg. Ett "fredligt" sådant kan vi säga.
"Men en del tror att man kan omvändas…. hur det kan gå om man förtränger sin sexuella läggning har kyrkan genom tiderna visat prov på genom otaliga övergrepp"
Jag vet inte vad du tänker på här. Kan du specifiera dig Lisbeth?
//CarlS
#5 Jesus Camp var ohyggligt äcklig! Jag hade ingen aning om att så många barn som går i "hemskola" i sydstaterna bara manglas med sin egen morsas tro och kunskap om världen :( De missar ju en hel del som den vanliga skolan går ut på.
#9 Jag tycker också Svenska Kyrkan gjorde bort sig genom att delta i Pride. När en del av Svenska Kyrkans präster är emot homosexuella och rätten till giftermål så kan man inte försöka med ett sånt här promotion-grepp.
#12 En del fördomar kan faktiskt rädda ditt liv också, att undvika att gå i mörka skumma kvarter eller att inte sova på stranden när du är på charter-resa t.ex. Det är när fördomarna är ologiska&ogrundade och bara bygger på elakt förtal som det är dumt.
#13 alla gudstjänster och massmöten och värvningskampanjer inom alla religioner och sekter är uppbyggda enl. effektiv manipulation och psykologiskt utprovade grepp.
Jag tycker det är lite ofint av Carl att skriva #11 när han i #10 påstår att det är ett fritt val och din dotter tydligen gjorde det fria valet.
Haha, ja, det var ju också en väntad kommentar från dig. Har inte sett jesus camp själv så jag vill inte uttala mig.
Men fortsätt ni att finna fel på oss kristna och vår tro. Det gjorde jag också för mer än 30 år sedan innan jag blev en kristen.
Men en sak har livet mig lärt. Skulle jag se allt som "kristna gudsmän och qvinnor har gjort i "Guds namn" hade jag inte heller haft någon tro.
Men jag stirrar mig inte blind på alla fel och brister som begås i guds namn. Jag vänder mig till den Gud jag tror på och ser på hans son Jesus!
Jesus har själv sagt:
"Tagen er till vara för falska profeter"…
"#13 alla gudstjänster och massmöten och värvningskampanjer inom alla religioner och sekter är uppbyggda enl. effektiv manipulation och psykologiskt utprovade grepp. Jag tycker det är lite ofint av Carl att skriva #11 när han i #10 påstår att det är ett fritt val och din dotter tydligen gjorde det fria valet."
Haha, ja, du har säkert varit på alla kristna möten så du vet vad du talar om..:) Jag trodde du var ateist? :)
Sedan hoppas jag ju förstås, kristen som jag är att Lisbeths dotter hade vågat ta stegen och sökt Gud den dagen. Men det är så. Man har ett fritt val. Gud tvingar ingen. Vad du än säger Johan!
Loggar ut…
#17 "alla gudstjänster och massmöten och värvningskampanjer inom alla religioner och sekter är uppbyggda enl. effektiv manipulation och psykologiskt utprovade grepp."
Och så skriver du eftersom du varit med på ALLA?
(Ser nu att även Carl reagerat på precis oförmåga till nyanser…)
# 16 Jag håller inte med dig Carl. Jag pratar om "trasiga" ungdomar som mår väldigt dåligt av en eller annan anledning. Hade min dotter deltagit i detta "rockväckelsemöte" några år tidigare så hade hon "fastnat" i något som hon egentligen inte ville eftersom vi hade stor sorg i familjen då vi förlorat flera nära anhöriga på kort tid. Hon var dessutom alldeles för ung. Vi talade om detta då hon kom hem. Hon berättade själv hur hon upplevt det hela.
Tycker du verkligen att det är rätt att under en rockkonsert locka fram ungdomar för att frälsa dem. Under en sådan är alla glada och upprymda. Finns inte risken att de övertalas till något de egentligen inte vill tror du?
När jag pratade om hennes fria vilja så menade jag att jag kan inte bestämma vad hon vill tro på. Hon är myndig och bestämmer själv. Men visst påverkas barnen av sina föräldrars sätt att tänka vare sig vi vill påverka dem eller inte.
Jag har inte sagt något om att de kristna motorcyklisterna inte vågar stå för det de är. Det jag menar är att de kan stå för vad de är och träffa likasinnade utan att för den skull vilja frälsa andra.
Jag skulle vilja ställa en motfråga eftersom du säger att pridefestivalen är ett enda stort reklamjippo för homosexuella. Jag deltar inte själv som sagt. Men många politiker är med och det tycker jag är bra. Tror du Carl att homosexuallitet går att "bota".? Att man kan förtränga sin sexuella läggning och fungera bra som människa. Jag menar att många av kyrkans män under århundraden har förgripit sig på både barn och kvinnor. Det finns hur många exempel som helst på det. Präster som stått i kyrkan och predikat om avhållsamhet medan de själva inte har kunnat leva upp till det….
"Tycker du verkligen att det är rätt att under en rockkonsert locka fram ungdomar för att frälsa dem. Under en sådan är alla glada och upprymda. Finns inte risken att de övertalas till något de egentligen inte vill tror du?"
Jag tycker ju självklart att det inte är något negativt Lisbeth, att mottaga guds ord och hans son Jesus Kristus eftersom jag är kristen. Men jag förstå hur du menar. Men många "trasiga" ungdomar har ju funnit ett bättre liv tillsammans med Jesus Lisbeth. Gud kan inte bara hjälpa människor fysiskt utan även psykist! Har ju tidigare berättat om Tommy, min jobbarkompis i skogen som hade levt ett trasigt och hårt liv. När han blev frälst förvandlades hans liv och i ett blev han en lyckligare människa. Innan hade hans liv varit fyllt av missbruksproblem, fängelsevistelser med mera.. Är det inte bra att han fick ett nytt liv? Idag är han gift, har flera barn. Jobbar som missionär i Afrika.
Jag känner ju inte din dotter och vet inte hur hon mår men jag har sett så många ungdomar som har funnit en mening med livet efter mötet med Jesus! Och om det är så att många ungdomar på rockkonserter går fram för att bli frälsta på grund av "grupptryck" eller vad vi ska kalla det så kan det ändå bli till något positivt i deras liv. Det kan bli en ny väg mot något helt annorlunda som inte måste vara sämre än det livet de levt innan…
"Tror du Carl att homosexuallitet går att "bota".? Att man kan förtränga sin sexuella läggning och fungera bra som människa."
Jo, jag tror att många homosexuella kan "botas". Idag är det ju nästan "inne" att vara lite homo. Se på alla kändisar…
"Jag menar att många av kyrkans män under århundraden har förgripit sig på både barn och kvinnor. Det finns hur många exempel som helst på det. Präster som stått i kyrkan och predikat om avhållsamhet medan de själva inte har kunnat leva upp till det…."
Svarar med mitt inlägg innan:
Men en sak har livet mig lärt. Skulle jag se allt som "kristna gudsmän och qvinnor har gjort i "Guds namn" hade jag inte heller haft någon tro.
Men jag stirrar mig inte blind på alla fel och brister som begås i guds namn. Jag vänder mig till den Gud jag tror på och ser på hans son Jesus!
Jesus har själv sagt:
"Tagen er till vara för falska profeter"…"
#22 "Se på alla kändisar…" ??? :(
Du tror inte att det är omvänt då? att många som är lite utanför "hetero-normen" ute på småorter i landet, tvingas söka sig till branscher och områden där det är lite högre acceptans att leva som man själv vill???
Du vill ha frihet att leva som du vill i din tro och religion… men tror att andra kan omvändas eller "botas" ??? :(
#20 ja oja, jag är över tvåtusen år gammal… :) Man behöver inte gå på många möten eller se på GodCHannel i många minuter för att fatta mass-psykos-upplägget. :)
Kan du kanske ta och försöka motbevisa den frågan? eller något annat, istället för att bara bomba forumet med one-liners???
_#22 "Se på alla kändisar…" ??? :(
Du tror inte att det är omvänt då? att många som är lite utanför "hetero-normen" ute på småorter i landet, tvingas söka sig till branscher och områden där det är lite högre acceptans att leva som man själv vill???
Du vill ha frihet att leva som du vill i din tro och religion… men tror att andra kan omvändas eller "botas" ??? :(
_
Nej, jag tror fortfarande att många av de homosexuella skulle kunna "botas" från sin avvikande sexuella läggning…
För mig är det enda alternativet kärlek mellan man och qvinna, precis som Gud ville ha det.
Men som jag skrivit innan så är det ju upp till dem som är homosexuella att leva som de vill. Så länge de inte skadar andra människor i sin omgivning…

#24 Vad då bota homosexuella? Tror du det är nån slags sjukdom eller? Då kanske man kan bota dom religiösa också?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
# 22 Jag är glad för din jobbarkompis skull och jag vet att många med missbruksproblem som blivit frälsta har fått ett mycket bättre liv och att många på fängelser fått ett helt nytt liv då de blivit frälsta. Jättebra för dem och deras nära och kära.
# 24 Nej jag tror definitivt inte att homosexuella kan botas. Ser det inte som en sjukdom. Det finns kristna som är homosexuella och även homosexuella präster. Hur ser du på det? De läser också Bibeln….
# 23 Jag tror som Johan att många tvingas att söka sig till områden och branscher där acceptansen är högre att leva som man själv vill. Sedan så tror jag även att det är många homosexuella i alla yrkesgrupper och inom alla samhällsklasser som inte träder fram på grund av samhällets homofobi.
Varför inte tala mer om homosexualitet och bisexualitet redan i skolan samt utbilda lärarna mer i ämnet. Så slipper dessa stackars ungdomar förneka sig själva. Något för skolministern att tänka på…..
#23 Mitt motbevis är ju att jag varit på såväl gudstjänster och möten som saknat de kännetecken du säger att ALLA har.
Jag förstår att du tycker att mina kommentarer är jobbiga. Vill du slippa dem kan du ju börja använda någon nyans då och då.

Måste påpeka att "jag har minsann varit på en massa gudstjänster och då var det minsann inte tal om någon effektiv manipulation och psykologiskt utprovade grepp" knappast kvalar in som 100%-igt motbevis…
//Zac
#28 Rätt trist att använda citattecken och kursiverad stil - och sedan själv hitta på formuleringen.
Om ditt påpekande hade syftet att smutskasta mig och mitt sätt att skriva, så hoppas jag att effekten blev den motsatta…
Däremot duger mitt "motbevis" utmärkt! Eftersom precis påstår att sanningen är att "alla" är enligt hans utsago, så räcker det ju för mig att visa ett enda tillfälle som bryter det mönstret för att knäcka precis påstående.
Om du nu tycker att det krävs vittnesmål, så är det troligen lättare för mig att hitta ett tiotal vittnen som kan intyga mitt "fall", än det är för precis att med ens ett vittne per tillfälle stötta upp sin tes…
# 29 Krävs det vittnen numera för att våga skriva på politik:) Nu börjar jag för egen del undra om det är precis du vill knäcka eller hans påståenden. Trist om man vill manövrera ut varandra…eftersom du pratar om "fall".
#30 Man vet aldrig.
Jag ser bara att forumets debattörer börjar tillämpa lögner och felcitat för att klämma dit andra…
:-(
# 31 Förklara vad du menar….det blir så negativt här inne om detta fortsätter mellan Johan och dig. Varför inte rensa luften och gå vidare? Påminner om ett korståg:)

Vem har jag felciterat #31? Vem är det som jag har tillämpat lögner och felcitat på? Eller är det bara en allmän sats, en typ av sammanfattning av dåliga motargument?
Man onekligen diskutera vem det egentligen som har dålig debatteknik här…
Läs inlägget i #28 igen, långsamt… Vad är det som du exakt inte förstår? Är utsagan felaktig på något sätt, utgör den sig för att vara ett exakt citat av någon här i tråden? Tagga ner lite!
//Zac
#33 Du har felciterat mig.
Haha, ja, du kan ju försöka..:)
"Nej jag tror definitivt inte att homosexuella kan botas. Ser det inte som en sjukdom. Det finns kristna som är homosexuella och även homosexuella präster. Hur ser du på det? De läser också Bibeln…."
För mig är det enda alternativet kärlek mellan man och qvinna, precis som Gud ville ha det.
Men som jag skrivit innan så är det ju upp till dem som är homosexuella att leva som de vill. Även homokristna och homopräster ….
Anders, "Zac" är alltid ute efter att smutskasta, förlöljiga och komma med en massa lögner. Och eftersom hon fortfarande gömmer sig i sin lilla garderob och inte vågar komma ut och visa vem hon/han är så är det bästa att inte låtsas om denna "osynliga" debattör. Jag tycker synd om henne/honom. Hon/han borde komma ut ur garderoben och skaffa lite vänner och ett liv…
# 35 Men Carl nu är jag envis, inget ont menat! Jag är bara nyfiken. De läser ju också Bibeln. Ett bevis på hur olika vi människor tolkar Bibeln, även de kristna. "Deras" Gud tycker uppenbarligen inte att de gör något "fel". Du säger så tvärsäkert "precis som Gud ville ha det"….hur kan du vara så säker på att just din tolkning är rätt? Det vi ser är två läger inom kristendomen. Har läst att svenska kyrkan är den arbetsplats där mest mobbing förekommer….

#36 Tack, det betyder mycket när det kommer från dig.
Att man ur vissa perspektiv tycker att jag både smutskastar och förlöjligar är helt legio, det är som sagt bara en fråga om perspektiv, men lögner?!? När har jag kommit med vad du beskriver som "en massa lögner"?
//Zac
Det gör inget alls zzTCM. Bara trevligt att du är nyfiken…
Jag kan börja i 1 Mosebok, 1 kap, 27 versen:
Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och och sa till dem. "Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er."
1 Mosebok 2 kap, 24 versen:
………Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett.
Och det var bara i början av Bibeln…
Men som jag skrivit innan någonstans. Gud är en förlåtande Gud….
# 39 Ja det är tur att han/hon/den/det kan förlåta när vi människor har så svårt för det:(

#40. Håller med dig där. Tur att Gud är förlåtande, synd bara att han inte fick oss människor till att bli lika.
Att så många kändisar är homosexuella är inget (tror jag) som är ett mode idag. Det finns många kända skådisar från förr som var detsamma. Skillnaden är bara att de inte kunde säga det öppet, eller inte vågade. Det är sådant som kommit fram i efterhand. V-Gurra sägs ju vara en av dem.
Homosexualitet är ingen sjukdom som man kan bota. Inte ens genom att bli kristen. Det enda som kan hända är att en guy kan förneka sin sexualitet för att bli accepterad av den kristna gemenskapen. För nog är det så att många blir uteslutna för sin sexuella läggnings skull.
#35. "Men som jag skrivit innan så är det ju upp till dem som är homosexuella att leva som de vill. Så länge de inte skadar andra människor i sin omgivning…" Här skulle jag vilja säga så här……..Det är upp till ALLA att leva som de vill, så länge de inte skadar någon annan. Oavsett sexuell läggning, kön, hudfärg, nationalitet, religion osv osv. En som är homosexuell skadar inte någon mer än andra.
Carl, varför skriver du Qvinna med Q?
Det här med präster som förgriper sig på barn (oftast korgossar) tror jag inte har så mycket med homosexualitet att göra. Mer den påtvingade avhållsamheten från sex. Är ju den katolska tron. Ungefär som när fångar, i t ex USA, har sex med varandra, fast de inte är gay. De sitter inne och får inte ha sex med sina fruar, flickvänner på besökstiden. Driften är tydligen så stark så det blir skevt. I alla fall för vissa. Alla gör ju inte så, trots påtvingad avhållsamhet.
#41 ja, det finns ju homosexuella som stenas till döds eller torteras (i syfte att bota dom) av fundamentalistiska människor som läser sin heliga skrift på samma bokstavliga sätt som Carl läser sin.
Och prästernas pedofil-synder går ju att få förlåtna, ett avskyvärt patetiskt sätt att förhålla sig till religion tycker jag. Att kunna synda, be om förlåtelse i bikten, eller köpa ett avlatsbrev, tro att man är förlåten, fri från synd, och sen gå och synda åter igen… kretsloppstänkande?
#36 Jag tycker WiktZac skriver bra, och på sitt sätt. På samma sätt som jag formulerar mig på mitt sätt. Och det finns alltid några här o där som har svårt att förstå skriven svensk text. Förmodligen för att alla använder olika omfattande ordförråd.
Och det finns inga behov alls av att presentera sig m namn o adress på ett forum, så Zac och andra får fortsätta vara anonym eller av obestämt kön om han/hon vill…
Hur kan du döma en eller annan person här om du inte har en aning om hur den lever sitt liv? Bara för att man är återkommande på forumet en eller två gånger per dygn? Man kan ju ha ett fantastiskt liv utanför datorns värld trots det?
Ja, nu har jag ju aldrig skrivit att man skulle stena de homosexuella till bot och bättring, det är dina ord.
Och det där med:
"Och prästernas pedofil-synder går ju att få förlåtna, ett avskyvärt patetiskt sätt att förhålla sig till religion tycker jag. Att kunna synda, be om förlåtelse i bikten, eller köpa ett avlatsbrev, tro att man är förlåten, fri från synd, och sen gå och synda åter igen… kretsloppstänkande?"
Här skriver du om katolikerna som har sin syn på det.
Jesus blev en dag tillfrågad av Fariseerna om en kvinna som hade begått äktenskapsbrott. De sa till honom "Lagen säger att hon ska stenas till döds, vad säger du?"
Då sa Jesus:
"Den som är utan synd kastar första stenen"
fariseerna förstod att ingen ju kunde ta första stenen och kasta på kvinnan eftersom alla hade syndat.
Jesus sa sedan till kvinnan:
"Inte heller jag dömer dig. Gå och synda inte mer"
Sedan är det så att Gud förlåter såsom vi förlåter:
"Fader vår som är i himmelen……….Du kan väl fortsättningen…:)
"Och det finns inga behov alls av att presentera sig m namn o adress på ett forum, så Zac och andra får fortsätta vara anonym eller av obestämt kön om han/hon vill… Hur kan du döma en eller annan person här om du inte har en aning om hur den lever sitt liv? Bara för att man är återkommande på forumet en eller två gånger per dygn? Man kan ju ha ett fantastiskt liv utanför datorns värld trots det? "
Nu är det ju så att det finns många små "Troll" som vi kallar dem här på iFokus.se Johan. Det är du säkert medveten om. Personer som bara är inne för att sprida osämja, kasta glåpord, könsnamn, för att förlöjliga, håna och kasta skit på allt och alla.
Dessa "Troll" är alltid "personer" utan namn eller adress, utan identitet för de vill ju inte komma fram i ljuset och när man lägger in skrivförbud antar de ofta ett annat namn och är tillbaka igen värre än innan.
Zac är måhända inget "Troll" i den bemärkelsen att hon ständigt är inne för att utföra ovanstående angrepp men har många gånger gjort kommentarer som gått ut på att håna och förlöjliga mig och andra.
Det som stör mig mest är att hon gör det bakom "stängda dörrar" precis som de små "Trollen":
Om man har sina åsikter, det är OK. Men om det är mer eller mindre personangrepp på människor här inne så tycker jag att man ska våga står för det. Man har nämnt mig som "Feg" i tidigare inlägg och det må vara så men jag tycker att Zac är minst lika feg…
Det är tydligen dags att ta upp denna. Zac känner sig förorättad och kräver en ursäkt. Jag har läst och funderat…
#28 Jag läste detta som en förvrängning av vad jag skrivit. Formatering med citattecken och kursivering ger också sken av att det var ett direktcitat.
#29 Jag reagerar - och tycker fortfarande det är en rimlig reaktion.
#31 Min kommentar här om "lögner" är klart överdriven. Jga tror ju inte att Zac ljugit. Är det detta Zac vill ha en ursäkt för så får han den gärna. Det var omotiverat och fel av mig att säga att Zac ljugit.
Har jag missuppfattat situationen hoppas jag att jag får veta det.