Politik iFokus

Politik

Etikettinvandring-och-integration
Läst 922 ggr
[Carpinus]
1

Falsklarmen i Blinkarp

Brandförsvaret tar i regel 5 till 6000 kronor för utryckning på ett falsklarm eller larm vållat av ofog. På flyktingboendet i Blinkarp i Svalöv har brandlarmet utlösts ett flertal tillfällen på senare tid enligt Skånskan, som skriver idag: "Senast natten till torsdag satte någon eller några som vistas på boendet eld på en pappersbit som de sedan höll upp nära brandlarmets sensorer, så att larmet utlöstes."

Förutom att detta orsakar rutinmässig fakturering som drabbar skattebetalarna så rör det sig om brottet "missbruk av larmanordning", men ingen lär bli fälld för det. Fast det allvarligaste av allt är förstås att styrkan på åtta man inte finns tillgängliga för andra larm i kommunen under utryckningstiden.

Gjorde en rutinmässig sökning på brandlarm i Blinkarp och hittade följande siffror hos bloggaren Merit Wager, som gjort en lång artikelserie om boendet på Blinkarp. Wager har fått fram att under 2013 utlöstes det totalt 250 larm i Svalövs kommun varav 27 kom från Blinkarps asylboende. Under första halvåret 2014 (fram till den 8 juli) noterar hon 19 larm utlösta av asylsökande på boendet. Wager: "Varje larm kostar 5.500 kronor och såvitt känt är det Migrationsverket = skattebetalarna i hela riket, som betalar. För 27 larm under 2013 torde kostnaden ha varit 135.000 kronor (det kostade 5.000 kronor per utryckning förra året)."

Mysan59
2

Men varför gör dom så här?!

Jag fattar inte vad det ska vara bra för.

[Carpinus]
2

Efter så många falsklarm så är det lätt att man får intrycket  att de som driver boendet inte verkar bry sig om att få ordning på det. Hade man själva tvingats stå för utryckningskostnaden för varje falsklarm kanske situationen varit en annan?

På en av mina f.d. arbetsplatser gick det tre falsklarm en helg, och det var full uppställning på måndag för att få det att ordnat, inte minst för att slippa betala fler onödiga utryckningar.Men på det här stället gick det 50 larm på 18 månader, och det tycks bara rulla på…😮

Mysan59
2

Helt otroligt och så förbaskat onödigt! Inte bara kostnaderna utan också om brandmännen behövs till riktiga bränder. Sånt gör mig förbannad.

[sanna70]
1

Sanslöst att människor kan bete sig på det viset, 

"Polisen har på ett år fått in över 60 larm via SOS-alarm om händelser som skett på Arena hotell."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6121295

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6111418

[Carpinus]
1

"I fjol tvingades räddningstjänsten i Svalöv och Röstånga ut på 35 utryckningar till asylboendet i Blinkarp utanför Röstånga.

Den totala kostnaden stannade på 150 000 kronor i avgifter för Attendo som driver boendet och inledningen på 2015 har inte varit mycket bättre.

Antalet automatlarm har sedan årsskiftet ökat och nu tvingas räddningstjänsten sätta ner foten.

– Vi kan inte fortsätta såhär. Strax efter påsk åkte vi till Blinkarp ett par gånger om dagen och det är inte acceptabelt, säger ställföreträdande räddningschef Patrik Sander."

http://www.skanskan.se/article/20150415/SVALOVLANDSKRONA/150419620/1024/-/rxe4ddningstjxe4nsten-rasar-xf6ver-falsklarm-pxe5-blinkarp-

Mysan59
1

Skicka notan till dom som bor där och roar sig med detta. Då kanske det upphör.

Zepp
0

Eller skicka räkningen till Attendo?

Uups.. det var ju det de gjorde.. så det togs ur vinsten.. dags att höra vad aktieägarna i Attendo tycker om detta.

Kan tänkas att det inte spelar någon roll för dem.. det vore dyrare med personal?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zyperior
2

Utvisa personer som gör så här omgående, så slutar det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
1

Det är ingenting i jämförelse med vad Bert Karlsson har tjänat på alla sina flyktingboende 

http://www.expressen.se/kvallsposten/klart-har-oppnar-bert-karlsson-asylboende/

Zepp
1

Jag har funderat i sådana banor för att lösa diverse andra problem.

Tex folk som inte sköter sig i skolan och förstör för andra, män som misshandlar sina fruar/flickvänner, folk som kör onyktra, folk som inte kan behålla ett jobb.. ja det finns en massa som skulle behöva korektrtionsåtgärder i dagens samhälle.

Utvisning är ett mycket kraftfullt verktyg.. frågan är bara om man kommer att ta emot en massa svenskar i Somalia?

Zyperior
3

Jaha, är det svenskar som bor på flyktingförläggningarna?

Zepp
2

Näe, de bor anorstädes och utgör problem där som kostar pengar!

Skicka dem till Mogadishu så de får lära sig veta hut!

Nu var det väl folk som ställer till det och kostar samhället pengar det var frågan om.. eller?

För du gör väl inte skillnad på folk o folk?

Zyperior
4

Haha, det är så roligt att behöva förklara sig för folk som lägger ord i mun på en. Jag kan börja köra samma retorik som dig om du vill. Pådyvla dig åsikter som du inte har som du måste försvara dig emot.

Klart jag gör skillnad på folk och folk. Det har jag rätt att göra via valsedel och för att jag betalar skatt i detta landet. Alla gör skillnad på folk och folk. Att förvänta sig att alla är likadana låter hemskt fördomsfullt.

Vi kanske ska börja dra oss med termen jordlingar istället. En vacker tanke, men ack så verklighetsfrånvänd.

Mysan59
2

Men du Zepp, nu är det ju så att dom har fått komma hit och får någorlunda hjälp och slipper krig iaf. Ska dom då hålla på och förstöra för sig själva? Är det ok tycker du? Och i såna fall, varför?

Ja det finns många rötägg bland alla människor, men om det är folk födda i Sverige som ställer till det, vart tänkte du då att vi skulle skicka dom?

[Jimmy.L]
1

Kom igen nu i tråden alla har olika åsikter det måste man förstå.

Mysan59
0

#15 Var det till mig?

[Carpinus]
1

#7 Tror nog att Attendos ägare är rätt nöjda! Trots att Blinkarp har rykte om sig att vara Skånes sämsta asylförläggning så fakturerar man 25% mer än Bert Karlsson per boende och dygn. Kanske är brandlarmen en bidragande orsak till de dyra driftkostnaderna?

"Små rum. Få toaletter. Slitna lokaler. Dålig mat. Usla kommunikationer. Migrationsverket ser Blinkarpsgården i Röstånga som Skånes kanske sämsta asylboende. Ändå är det dyrast i drift."
"Här får Attendo 399 kronor i ersättning per boende och dygn, Bert Karlssons bolag får knappt 300 kronor medan andra boenden i Skåne kostar i snitt 350 kronor per person och dygn."

Källa Helsingborgs Dagblad 1 september 2014