Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1002 ggr
[Carpinus]
4

"Inget åtal mot vakterna på Centralen"

"Det blir inget åtal mot de ordningsvakter som fångades på film när de gjorde vad som av många uppfattades som ett onödigt brutalt ingripande mot en flyktingpojke på Malmö Central den 6 februari.

Kammaråklagare Ulf Hansson har beslutat att lägga ner förundersökningen.
- Jag har gjort en sammantagen bedömning av materialet i den gedigna förundersökningen. Det är inte brottsligt, det de har gjort."

http://www.skanskan.se/article/20150420/MALMO/150429969/1004/-/inget-atal-mot-vakterna-pa-centralen

Vanja
5

Det förvånar mig inte alls. Jag tycker inte heller att det var fel av dom. De gjorde som de lärt sig. 
Efter den första filmen var jag tveksam men när man fick se hela filmen på vad som hände innan det så har jag inga tvivel kvar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Mysan59
0

Håller med dig Frost kände samma sak, att efter ha sett hela filmen så såg jag också annorlunda på saken.

[Björn.B]
0

Efter detta tror jag att man kommer se över utbildningen av ordningsvakter.

[Carpinus]
0

#3 På vilket sätt menar du?

[Björn.B]
0

#4 Hur dom ska bemöta barn debatten är säkert inte över om detta.

[Carpinus]
3

#5 l RPSFS 2012:17 "utbildning för ordningsvakter" står som ett av utbildningsmålen  uttryckligen att "Deltagaren ska också kunna redogöra för vad som särskilt ska beaktas vid ingripande mot barn och unga lagöverträdare". 

Ser f.ö. att Leif G W Persson har uttalat sig för KvP idag beträffande åklagarens beslut och han säger:  "Det är fullt i sin ordning. De har laga befogenhet för det de gör. Det de gör är invändningsfritt".

[Jimmy.L]
0

Många arga kommentarer läste jag vid Facebook om detta när åklagaren kom med sitt beslut.

Vanja
5

#7 Somliga hade redan bestämt sig vid första videon och vägrade ändra sig eller byta synvinkel när den andra videon kom. 
Tunnelseende kanske?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Jimmy.L]
0

#8 Jo alla har ju olika åsikter det går inte att tycka lika.

snigelpiga
5

#9 Jag skrev min åsikt i ett annat tråd och den blev bortröstat på noll tid.  Själv tycker jag att alla bör få säga sina åsikter och hysa respekt för andras åsikter.