Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 815 ggr
[Carpinus]
0

Obligatorisk medborgartjänst?

"Tilliten och sammanhållningen i samhället har minskat. Samtidigt ­visar både ­säkerhetspolitiska kriser och naturkatastrofer på behovet av nya insatser för ­civilförsvar, kris och katastrofer. Vi förslår en allmän, obligatorisk medborgartjänst för alla i 20-årsåldern, skriver nio politiker, fackföreträdare och forskare."

DN

Halvdansken
0

Dvs återinföra nån form av allmän värnplikt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
1

#1 Ja, det verkar vara något i den vägen de har tänkt sig. I vanlig ordning vill förslagsställarna se en "parlamentarisk utredning", så de skaffar väl lite extraknäck åt någon utredare, som sedan kommer fram till att det inte fungerar…

Emo
1

Det fungerade ju då. Varför skulle det inte fungera nu? Är det för att dagens unga har en annan inställning till samhället och det gemensamma än vad vi hade då?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Carpinus]
0

#3 Det är gott om frågetecken i rapporten, där man för säkerhets skull påpekar att man "inte har låst sig vid den specifika utformningen" och "vi har inget färdigt förslag". Det märktes i den intervju med en av förslagsställarna som sändes på radio i morse -  det blev rätt svävande svar! (Jag kom osökt att tänka på den här situationen…)
Eventuell daglön, materielkostnader, utbildare,  inkvartering (gamla regementen är nedlagda och barackerna i regel kontorskomplex och nu skall årskullar av såväl killar som tjejer inkvarteras någonstans), hur gör man med tjänstevägrare o.s.v. - många frågor blir det!

[Jimmy.L]
0

En frivillig värnplikt tror jag på.

[Carpinus]
0

Det lär bli en del kommentarer - här är en som inte är nådig i sin sågning…

http://blog.svd.se/ihogermarginalen/2015/04/22/grumliga-tankar-om-medborgartjanst/

Farwuq
2

Jag är för en obligatorisk medborgartjänst.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

VästkustFia
0

Tanken är nog god någonstans… men låter för mycket tvång för min smak. Det handlar ändå om myndiga människor. Och tänk vilken administrationsapparat som skulle behövas.