Sverige hoppar av gemensam övning
Regeringen meddelade igår att man skall hoppa av en gemensam övning i fredsbevarande syfte pga. att Israel kommer att delta.
Göran Persson förnekar att socialdemokraterna har gett efter för MP och V i denna fråga. Han sa att Sverige aldrig deltar i liknande aktiviteter där länder ingår som vi inte har eller ska ha gemensamma fredsbevarande insatser ihop med. Han menade att detta inte var något konstigt, att det alltid varit vår inställning och att så skall det vara.
Nåväl. Nu är det så att denna övning varit inplanerad i mer än 9 månader. Hur kan det då komma sig att man just nu väljer att dra sig ur med tanke på ovanstående motivering? Borde inte den gode Göran och regering i så fall sagt nej redan från början.
Det hela luktar naturligtvis efterkonstruktion och självklart är det en eftergift för de andra vänsterpartierna.
Jag lägger ingen aspekt på i fall vi skall delta i dessa typer av övningar men tycker det är otroligt konstigt att vår regering låtit flygvapnet öva på detta i 9 månader med alla kostnader det drar med sig (när försvaret behöver spara och allt) ifall det ändå inte är något som Sverige brukar vara med i.
Efterkonstruktion och eftergifter är det säkert. Eftersom det är valår, måste (s) gardera sig, så att stödpartierna inte sviker. Med detta vill jag inte påstå att det borgeliga blocket skulle vara ett dugg bättre, för det anser jag inte att dom är.
Alla partier lovar en massa som det är omöjligt att uppfylla och det vet dom om själva. Undrar hur många av löftena dom ens tänker uppfylla, när valreklamen planeras. Det är nog inte många.
Men lovas vitt och brett, måste det göras för att locka väljarna att rösta på det egna partiet, så att det egna blocket får flest röster, sedan gäller det att locka de flesta väljarna till det egna partiet så att partiet helst kan köra över samarbetspartnerna.
Släng blockpolitiken åt…i papperskorgen och låt varje enskilds partis röster gälla. Då skulle säkert allmänheten tänka efter mer och dom som nu lägger sina röster för att hjälpa ett speciellt block till makten, skulle välja annorlunda än idag när dom lägger sin röst på valdagen.
Många protesterar nog nu, S och M brukar ju ha de flesta rösterna inom respektive block. Dom skulle inte kunna samregera…Det kan dom säkert klara av, om det var kravet för att få ha makten. Skäller som bandhundar på varandra från talarstolen, men är hur bra vänner som helst efteråt! Snacka skenheligt och spel för galleriet!
Mvh Ammi
Kaj: Förlåt, bara första stycket hörde väl egentligen hemma i denna tråd.
Mvh Ammi
Jag tycker att det är väldigt underligt att Sverige hoppar av.