Politik iFokus

Politik

Etikettoff-topic
Läst 1836 ggr
[Jimmy.L]
0

OT-tråden - del 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom andra två hittar ni här

Vanja
0

Har otroligt mycket att göra nu förtiden. Dock blir denna helg rätt lugn vilket ska bli skönt. Har bunkrat med filmer och godis så jag klarar mig helgen ut :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Jimmy.L]
0

#1 Låter trevligt. Tänkte röja lite på tomten till helgen.

[Jimmy.L]
0

God morgon på er.

[Carpinus]
1

God morgon!

Här på västsidan håller solen på att jobba sig igenom dimmolnen, och det lovar att bli en fin lördag väderleksmässigt. Så här på vårkanten blir det gärna några grader lägre temperatur nära kusten, det kan skilja ett par grader uppåt bara man kommer någon mil inåt land. Hoppas på tvåsiffrigt idag till skillnad från gårdagen!

[Jimmy.L]
0

Ja det var dimma här på morgonen och molnigt men nu lyser solen. Vårtecken sätt idag 2 citronfjärilar, 2 humlor, en geting och en  sädesärla och en massa tussilago.

[Jimmy.L]
0

Det var en järv utanför Södertälje den blev offer i en trafikolycka.

LT

[Jimmy.L]
0

Fotboll i kväll Hammarby - Djurgården. Sitter ovan Djurgårdsklacken så ingen kamera med mig denna gång.

[Carpinus]
1

Har lagt ut en diskussionstråd med frågan om man får "dua" kungen. Trevligt om det även kan locka lite debattörer som inte brukar hålla till på politiksajten annars! Kommer apropå tituleringsfrågan att tänka på den välkända storyn om vad den gamle dalmasen sa när han träffade Gustaf VI: ”Här i Dalarna säger vi du till alla utom till dig och far din”.

[Carpinus]
1

#8 Apropå formella situationer så jobbade på bank i min ungdom, det bör ha varit 45 år sedan. Första dagen gick jag runt med min ledsagare och hälsade på i de olika avdelningarna. När jag hälsade på en av cheferna sade jag "hej!", och jag hörde hur min kollega drog djupt efter andan och mumlade "Nej! Nej!" Efteråt berättade han att han jobbat med damen ifråga (det var faktiskt en kvinnlig chef vilket var ovanligt då) i massor av år och var "god dag" och "Fru" med henne. Damen själv verkade inte särskilt upprörd. Med tiden insåg jag att det var min kollega som var lite stroppig av sig, inte hon…

[Carpinus]
1

Västkustsommar - nog längtar man…

[Jimmy.L]
0

Sitter på jobbet nu och ska lasta strax ställningsmaterial på vår ena lastbil som ska leverera det till killarna som jobbar ute i stor Stockholm. Ha en trevlig onsdag.

[Carpinus]
0

Ibland när man sitter och bläddrar på tidningssajterna bland mord, fattigdom och krig känns det härligt att fly in på iFokus och läsa de senaste rubrikerna uppe till höger. Givetvis tränger sig problem och omvärldströtthet in där också, men ibland läser man rubriker som ger en nya perspektiv och oväntade frågeställningar att fundera över. Som idag, när en av rubrikerna lyder: "Går det att hitta på en födelsedag åt våran gris?" Sådant tål att tänka på!

[Jimmy.L]
0

#12 Trevligt rubrik du hittade och rolig. Mulet här idag, tänkte i helgen kika på HMS Belos och en ubåt som besöker Strömkajen i Stockholm annars hade man inte så mycket inplanerat i helgen.

[Jimmy.L]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gillar filmarkivet man hittar alltid några klassiska reklamfilmer.

[Carpinus]
0

#14 Apropå reklamfilmer så uppstod det i höstas en diskussion på "Livskvalitet iFokus" med exempel på reklamfilmer av olika rolighetsgrad från nu och då. (Tråden kan behöva några sekunders längre laddningstid när man öppnar den på grund av många klipp.)

[Jimmy.L]
2

Körde moped Södertälje- Kungens Kurva - Kungliga Slottet i Stockholm idag på moped väldigt kyligt frost i natt och det blåser.

Ubåten HMS Gotland och i bakgrunden ubåtsräddningsfartyget HMS Belos.

[Carpinus]
0

#12 Mystisk rubrik på iFokus: "bortglömda döda simmar". Det var inte vad jag trodde det skulle vara när jag kollade…

[Carpinus]
0

#17 Apropå "mystik"  förresten - YLE rapporterar följande om den mystiska smitta i Nigeria som omnämns i en egen tråd på PIF: "I Nigeria talar medierna om att sjukdomen är "gudarnas hämnd" för att en grupp ungdomar brutit sig in i ett tempel och stulit reliker, som sedan sålts vidare till turister. Efter inbrottet började folk dö, säger en präst till medierna."  

Låter nästan som en intrig ur en Indiana Jones film…

[Jimmy.L]
1

#18 Lär säkert vara en sjukdom som har smittas från något vilt djur.

[Carpinus]
0

Om ni händelsevis skulle råka ha vägen om danska Snärtinge och känner för att köpa korv med bröd hos grillen så lyd ett gott råd: avstå från det! Eller kolla åtminstone kvittot - korven verkar nämligen rätt dyr där…

http://www.dn.se/ekonomi/fick-betala-840000-kronor-for-tva-varmkorvar/

[Jimmy.L]
1

#20 bra inkomst om man lyckas kränga en korv till det priset.

Korvgubbe skulle man ha satsat på som yrke.

[Carpinus]
0

GP rapporterar att "Vinga fyr har fastnat". För mig som trodde att ön legat där den legat sedan länge kändes det en smula överraskande, till dess jag förstod att det gällde fyrljuset.

(Egen bild.)

[Carpinus]
0

#23 Inte ens Janne Boklöf hade kunnat komma på något liknande! Fast Audi var ju nära, även om de körde åt andra hållet…

https://www.youtube.com/watch?v=8qxylbbjBl4

[Carpinus]
0

#19 Eller epidemisk hjärnhinneinflammation kanske?

[Jimmy.L]
0

#22 Flytande fyr är inte så ovanligt.

[Jimmy.L]
0

Hela 7800 personer sökta sig till HMS Belos och HMS Gotland under två dagar vid Strömkajen i Stockholm.

[Carpinus]
0

#26 Fast fyrskeppen har väl blivit färre? Finns det något kvar på svenskt vatten längre? Jag tror inte det. Fyrskeppet Fladen ser jag ibland ändå - hon ligger ju i Marinan i Göteborgs hamn.

[Jimmy.L]
0

#28 Du har rätt i det var nog vanligare förr i tiden.

[Carpinus]
1

#29 Läser på fyrsällskapets hemsida att det som mest fanns hela 22 fyrskepp i tjänst samtidigt på svenska vatten, men att det nu är länge sedan det sista fyrskeppet lade till vid land för gott.

[Carpinus]
0

Gynna gatuförsäljarna!

Majblomman - på var persons krage sedan 1907. Snart dags igen!

http://www.unt.se/familj/for-barnen-sedan-1907-3684287.aspx

[Björn.B]
0

Skönt väder idag i Vaxholm.

[Carpinus]
0

#32 I Älta var det dramatiskt värre igår - en man bar omkring på ett paraply! Nacka Värmdö Posten rapporterar:

"Vid elvatiden på söndagsförmiddagen larmades polisen om att en man gick på Ältavägen med ett gevär. Vid närmare kontroll visade det sig att man i själva verket bar på ett paraply."

[Björn.B]
0

😛 Dom är farliga.

[Carpinus]
0

#34  "Ja, se hur det gick för Litevinenko" skulle jag just skriva. Det var ju han som påstods ha blivit dödad med en paraplyspets av ryska agenter, men nu ser jag att man skall ha kommit fram till att han i själva verket fick Polunium-210 i sitt afternoon tea. Man skall aldrig kolla en bra story… 😃 

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/mi5-believe-vladimir-putin-behind-3897973

[Jimmy.L]
0

God morgon ledig idag och ska till läkarbesök i Solna, tar mopeden dit så det blir några mil att köra.

[Carpinus]
0
[Jimmy.L]
1

#38 Vilken tur att man har tvättmaskin i lägenheten så man slipper sådant.

[Carpinus]
0

#39 Jag blev lite osäker när jag kollade min tvättmaskin. Det står "utp." i ett läge, och jag trodde en kort sekund att det betydde utpressning innan jag kom på att det ju är utpumpning…

Från det ena till det andra så såg jag årets första sädesärla idag. Lite sent, men jag har inte varit ute så mycket trots det fina vädret. Idag blåser det och är halvmulet - slut på vårvärmen för den här gången, tycks det.  I natt skall det visst komma regn, och det verkar vara efterlängtat bland odlarna.

[Jimmy.L]
0

Dammar mycket på vägarna efter dom har sandsopat så regn är välkommen.

[Jimmy.L]
0
[Jimmy.L]
0

Tänkte besöka Scania idag som har öppethus.

[Jimmy.L]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Scania idag.

[Carpinus]
0

Förra året utsågs stekt fläsk med persiljesås som officiell dansk nationalrätt, men vid en undersökning som ett serviceföretag inom hotellbranschen låtit göra fick man enligt Jyllands-Posten fram följande popularitetslista över vilka rätter danskarna vill bjuda utländska besökare på.

1. Smørrebrød - 43 %, 2. Stegt flæsk - 23 %, 3. Flæskesteg 10%, 4. Frikadeller - 6 %, 5. Wienerbrød - 4 %

Funderar just nu själv på vilken "svensk" rätt jag skulle bjuda en utländsk besökare på - falukorv med mos, köttbullar och makaroner, ärtor och fläsk, smör ost och sill eller ostkaka?  Har googlat runt lite och sett en del överraskande nationalrätter, som tacos i Sverige, avokadopasta i Finland och Wienerkorv på Island…

[Jimmy.L]
0

Köttbullar med lingonsylt, sås, potatis skulle jag bjuda på.

[Carpinus]
0

#46 Här har du en själsfrände… 😃

[Jimmy.L]
0

#47 Haha.

[Carpinus]
0

47 Tror att jag skulle välja en halv special med gurkmajonäs från korvkiosken på Heden.

[Jimmy.L]
1

Så något till kaffet.

[Carpinus]
0

Apropå potatisen så har de första svenska knölarna för året sålts: trettio kilo kostade 63.000, vilket är rekord.

Källa: ATL

[Jimmy.L]
0

Dyra knölar.

[Jimmy.L]
0

Nu blir det färd upp till Tele 2 och ska se DIF.

[Hayabusa]
0

#51 Bjäre regerar👍 Radio P4 Kristianstad hade en intervju med förra årets vinnare… "Lyssna på när vi snackade med den lite bittra men härliga potatisodlaren som kom 2:a!"

https://www.facebook.com/p4morgonen?fref=nf

[Carpinus]
0

#54 Verkar ligga en del prestige i kampen… Har tyvärr inte FB, men jag lyssnade på ett färskt inslag på P4 Kristianstad, och där berättades att hälften av de 63.000 kronorna går till Barncancerfonden, ett gott initiativ!

[Hayabusa]
1

#55 Du behöver inte ha FB för att lyssna på inslaget.

[Carpinus]
0

#56 OK, tack!

[Jimmy.L]
0

Vi fortsätter i del 4

Inlägget är låst för nya kommentarer