Politik iFokus

Politik

Etikettinvandring-och-integration
Läst 1176 ggr
gruvel
6

Extremism

Ser på Gudmundsons blogg om Stockholms stads strategi mot våldsbejakande extremism.  Hemvändande jihadister är en viktig bit. Bred arsenal av organisationer, föreningar, myndigheter, insatser ska sjösättas nästa vecka, för att ordna med jobb, försörjning, bostad, vård.  En del av hemvändarna har möjligen (krigs)brott bakom sig i annat land. Om så, hur är gången då, görs en fristående rättsprocess parallellt med stadens insatser? Staden bryr sig inte om deras ev. offer i annat land.  Men ev. straffpåföljder blir lätt kontraproduktiva för stadens intentioner och alla insatser? Utanförskap och stigmatisering som man vill undvika.

Staden funderar väl över vilka signaler som andra yngre icke-jihadister får, arbetslöshet och bostadsbrist är realitet för många.

RobinEH
1

Kan du förtydliga din frågeställning?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

gruvel
0

Vet inte riktigt hur förtydliga, mer att man undrar över hur de som ska syssla med projektet väger/hanterar ett par motsättningar man möjligen kan spåra, dels en mellan ev. påföljd  för handlingar utrikes och rehabilitering/omsorg här (kanske så här: kan politiska eller religiösa åsikter/ideologier/sympatier passa bra som föremål för "rehabilitering/korrigering"?), dels en mellan hemvändande och icke-utresande som rör hur  grupperingarna  uppfattar samhällets "belöningssystem"? Gudmundson som jag refererade till ser en viss problematik här men jag kan förmoda att många inte skönjer något sådant.

Halvdansken
0

Jag upprepar #1. "Kan du förtydliga din frågeställning?"

Jag förstår inte vad du skriver. Och vem är Gudmunsson?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sanna70]
4

"Strategin är inte okontroversiell, då den dels betonar ett påstått behov av socialt stöd till hemvändande jihadister, och dels då den gör gällande att det är viktigt att stödja vad som kan sägas vara den svenska grenen av Muslimska Brödraskapet för att stävja radikaliseringen."

http://gudmundson.blogspot.se/

"Stockholms stads strategi mot våldsbejakande extremism"

http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1798005

gruvel
0

Gudmundson är en skribent på SvD.  Se f.ö. vad sanna70 skriver efter dig igår som kan klargöra bättre.