Kanske flyktinstopp!
Helsingborg har inga bostäder att ge till flyktingar. Läget är akut. Det kan bli flyktingstopp!
Bra tycker jag. Det behövs sannerligen en paus.
Vore det inte bättre att uppmuntra flyktingar att bo i små orter som behöver mer folk? VI har många platser i Sverige som hotas av avbefolkning. Behövs mer inflyttning, fler barn, vissa orter har underskott av kvinnor vissa av män osv.

#1 Det är väl som att ge konstgjord andning. Anledningen till att folk flyttar är att ingen vill bo där eller möjligheterna till att bo där är små.
#0 Varför är det bra?
---
Det finns en anledning till att en del ställen avbefolkas.
Inga arbeten är en orsak och jag tror inte det blir bättre av att slussa ut folk till ställen där de inte kan rota sig pga att de inte kan få arbete längre fram.
Sedan är det viktigt att det finns närhet till sjukhus osv där flyktingar får bostäder. För många är livet i och flykten från hemlandet traumatiskt och de behöver stöd och hjälp för att må bra. Så att ge bostäder uppe i ex norrland är kanske ingen bra idé när det är ex 15 mil till närmsta större stad.
Sara
#2 Jag tycker det är bra eftersom invandrarna och flytingarna här i stan inte kommer in i samhället så som de bör. När det blir för många på en gång samlas alla på ett ställe och då bildar dom egna små samhällen i staden. Vilket resulterar i att de inte kommer in i samhället. Här bor många som inte ens kan svenska.
Nog måste det finnas städer i Sverige som kan ta fler flyktingar.
#2 #3 Ja, MEN fler människor skapar mer arbete också! Äldrevården kommer t.ex. alltid att behöva folk. Skola och omsorg behöver mer folk.
Den ort där mina föräldrar bor, t.ex. behöver en läkare. Finns ingen som vill flytta dit, trots att dom kommer att få bra lön och bra levnadsvillkor.
Det finns jobb alltså…

#5 Men dom kommer ju inte stanna speciellt länge i vilket fall som helst, det är en aktivitet som redan är i rörelse, det går inte att stoppa den. Det är som att smeta in sig med allehanda krämer för att se ung ut när man börjar bli gammal.. det kommer ofelbart ändå leda till att man förr eller senare flyttar.
---
# 5 Även om 30 familjer med 2 arbetsföra föräldrar och 2 barn i varje familj flyttar ut till ett samhälle med få jobb, så kommer det inte att bli 60 nya jobb.
Sara

#6. Nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Antagligen bara så enkelt att jag inte förstår hur du menar.
Varför skulle man nödvändigtvis flytta från det ställe där man bor…..om man har både bostad och jobb? Alla vill väl inte bo på större ställen?
Precis som Zeretki skriver så finns det ett och annat jobb även på mindre ställen. Här, där jag bor, är just en mindre ort. Vi har samma problem. Det fattas läkare. Inte bara en t o m. Bostäder finns det gott om och billiga fina hus också. Inom vårdsektorn finns jobb. Inte många, men de finns. Lärare saknas.
När vi flyttade hit var jag utan jobb. Trodde inte att jag hade en chans att få jobb på ort och ställe utan trodde att jag skulle få pendla rätt långt. Sökte i alla fall och fick jobb direkt. Hann knappt packa upp flyttkartongerna innan allt var klart. Både jag och sambon kommer från Stockholm.