Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 781 ggr
tlover
1

37,5 mil till BB i sommar?

I sommar kanske Lycksele BB stängs för att personalen ska jobba i Umeå istället. Det innebär att bor man i Hemavan (som hör till Lycksele BBs distrikt) så får man åka 37,5 mil för att föda.

Det är hemskt hur man lägger ner mer och mer i inlandet, akutplatser, ambulanser och nu kanske även BB 😕

Har ni Facebook kan ni läsa mer där https://www.facebook.com/events/1583565481924313/

l'm back

tötenöten
0

Usch, blev så arg när jag såg det där. Ännu hemskare än när skatteverket skulle läggas ner. Så många oskyldiga liv som påverkas av det här. Nä, usch och fy.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Emo
1

Fruktansvärt hur människor i vårt land behandlas numera.

Påpekande: Även vi som inte har Facebook kan läsa och lära. Sidan är inte stängd för oss, så även du, som inte gillar Facebook, kan läsa detta - gör det!

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
0

Eländigt! 😕 Särskilt att det drabbar denna grupp. Det behövs väl ingen större inlevelseförmåga för att förstå hur otryggt det måste kännas för en gravid kvinna att ha kanske 40 mil till BB!

Tyvärr inte en ny utan en ihållande trend att lägga ner sjukvård och annat i inlandet. Åksträckorna blir allt längre…och längre…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
1

#2 Tack för info, jag som har Facebook (numer) loggas ju automatiskt in på min sida så jag hade inte riktigt koll.

Jag bor bara 45 minuter från BB (samma BB, jättebra personal) men det tyckte jag var för långt med värkar.

l'm back

tlover
0

Artikel i VK, nu har jag inte plus så jag kan läsa men för ni som har det

http://www.vk.se/plus/1446153/kvinnokliniken-i-lycksele-kan-stangas-i-sommar

l'm back

Mysan59
0

Sanslöst! Det blir bara värre och värre med vården över huvud taget och detta är inte godtagbart!

tlover
0

På Facebook gruppen finns det en bra bild på en karta som jämför hur långt man måste fara för att komma till Lycksele BB från Tärnaby och dom jämför det med hur långt det skulle vara från Göteborg och Stockholm.

Ska dom stänga BB i sommar ska man dessutom lägga till 13 mil

l'm back

[sanna70]
3

Förstår inte hur folk kan vara så förvånade med tanke på regeringens öppna budgetredovisning där det framkommer att pengar räcker inte till. . Besparingar och höjda skatter är det enda sättet att fortsätta den oansvariga politik som drabbar alltfler.

" Den rödgröna regeringen har samma grundanalys som Alliansen, migrationen kommer före allt annat. Fredrik Reinfeldt tillstod inför valet helt öppet att kostnaderna för migrationen i praktiken raderade reformutrymmet. Den rödgröna regeringen, emellertid, ville ge sig ett visst reformutrymme genom att höja skatterna och låna pengar. Det tycker vi är oansvarigt."

http://www.trelleborgsallehanda.se/debatt/vi-var-det-parti-som-ville-satsa-mest-pa-marksanering/

tlover
1

#8 Jag är förvånad att du kunde få det till att vara invandrares fel, faktum är att invandrare behövs här för att befolkningsmängden inte ska gå minus.

l'm back

[sanna70]
6

Regeringen satsar 3,4 miljarder kronor på skolan, 2,3 miljarder på infrastruktur, 2,1 miljarder på sjukvården, 2 miljarder på äldreomsorgen och 2 miljarder på sänkt pensionärsskatt. Migration för 2015  34 miljarder kr 

tlover
0

Skulle dom lägga mindre pengar på fallskärmar och skyhöga löner skulle dom få mer än nog för att hålla BB i Lycksele öppet och mer.

Åter till ämnet det ä närmare mellan Malmö och Göteborg än vad Hemavanborna eventuellt kommer ha till BB i Sommar… Om dom inte ska över till Norge då.

l'm back

[Hayabusa]
3

Tyvärr inget som förvånar. Trenden är inte ny.

[Hayabusa]
4

#9 Nej, det är inte invandrares fel att Sveriges budget ser ut som den gör. Men pengar räcker inte till allt, det blir till att prioritera.

"…invandrare behövs här för att befolkningsmängden inte ska gå minus."

Är det verkligen så? Kanske, kanske inte. Med statistik kan man bevisa det mesta, sägs det. Läsvärt:

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Helarsstatistik---Riket/26046/

tlover
0

Det är närmare mellan Malmö och Hamburg

l'm back

[sanna70]
3

Tycker synd om kvinnorna, det är svårt att avgöra hur snabbt förlossningen går och när ska man åka hemifrån. Avståndet är skrämmande långt. .

tlover
0

#15 Ja enligt Hitta.se (som alltid tror att det ska gå snabbare än vad det gör) ska det ta 4h och 49 min.

l'm back

Mysan59
0

Ja det är ju inte alla gravida som går i timmar och väntar på att förlossningen ska börja.

Mina förlossningar har gått hyfsat fort och jag skulle få panik om jag skulle sitta och åka så där långt.

Det är bara för jävligt, rent ut sagt!

tlover
0

Anledningen till den eventuella sommarstängningen är inte brist på pengar utan brist på barnmorskor i både Umeå och Lycksele.

Finns det nån barnmorska här som har lust att bo i Umeå eller Lycksele i sommar och sommarjobba?

Edit: Det verkar bara vara Umeå som är problemet, i Lycksele ska bemanningen vara löst men, ja Umeå löser det genom att ta personal från Lycksele.

Umeås BB är däremot också viktig, där tar dom emot komplicerades förlossningar m.m

l'm back

[sanna70]
2

För att se "Hela bilden" så måste man gå bakåt i tiden. . 

Barnmorskorna har varit kraftigt underbetalda  och dem har fått arbeta under extrema förhållanden under många år därför väljer folk att arbeta i Norge och det blir allt större brist på personal på våra sjukhus. Detta kan vi tacka våra politiker som har nonchalerat problemet i form av besparingar och nedskärningar som i sin tur lett till vedervärdiga arbetsförhållanden.

tlover
2

Lycksele BB stängs inte till sommaren 🥳

Vad bra att dom fick beslutsfattarna att tänka om 🙂

l'm back

[Jimmy.L]
0

#20 Mycket bra.

Magi-cat
0

Hurra! 🏆 Där ser man vad viktigt det är med folklig opinion och att man aldrig ska ge upp!👍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
0

Så bra att förnuftet segrade.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973