P3, svenneföraktets Public Service?
"Förra veckan spelades låten ”Baba” av Ivory och Adam Kanyama i P3-programmet ”Musikguiden”. En textrad går så här: `Knulla din mamma, Björn Söder, du kan kalla mig pappa, hälsning från alla blattar plus de svennar som fattar”.---
"Problemet med spelandet av ”Baba” är inte att SR idkar för lite moral utan för mycket. Alltså dubbelmoral. ”Knulla din mamma” skulle i en public service-sändning aldrig kunna riktas mot, säg, Gudrun Schyman, Åsa Romson eller Gustav Fridolin – och sedan försvaras med att texten får stå för upphovsmannen. Sveriges Radio accepterar yttranden mot vissa politiker eller grupper som de aldrig skulle göra mot andra. Att sedan låtsas som att det regnar är ynkligt. Vill man ägna sin karriär åt att bekämpa Sverigedemokraterna – eller valfritt annat parti – finns hur många lämpliga arenor som helst. Public service är inte en av dem."---
Se även
GP ledarbloggen: "Låt oss kommentera det uppenbara: det går att skriva bra, engagerande, själfull, hård och provokativ politisk kampmusik utan att hemfalla åt osaklighet. Det kräver dock finess. Men låt oss också konstatera följande: när anhöriga görs till medansvariga och måltavlor för en persons politiska åsikter, i detta fallet Björn Söder, då urholkar man allt vad vett och sans heter.
Det finns knappast brist på saker att kritisera Björn Söder för – gör då det istället. Allt annat är fantasilöst."--- (Csaba Bene Perlenberg)
Det Goda Samhället: "Björn Söders mamma gör naturligtvis, i likhet med samtliga medborgare i Sverige, vad hon vill med vem hon vill. Och det gör Björn Söder varken bättre eller sämre, det har absolut ingenting med hans politik att göra. Det blir ju ett mardrömssamhälle om män ska börja bevaka kvinnornas heder och om manliga politiker kan bli angripna för vad deras systrar eller mammor gör. Jag är livrädd för den människosynen och kommer bekämpa den på alla sätt jag kan." ---(Johanna Andersson)
_Svaret från P3:
_
"Programmets sändningsproducent Samir Yosufi , anser inte att Musikguiden i P3 tar ställning genom att spela låten.
– Det är det musikaliska som spelar roll. Vi anser att Ivory och Adam Kanyama är artister som är relevanta för vår målgrupp. Texten får stå för dem, inte för P3, säger han till Nyheter24."
Sorgligt. Smaklöst. Vart är de på väg?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Inte oväntat rycker Martin Aagard på Aftonbladet Kultur ut till mammaskändarnas försvar, vilket fått Csaba Bene Perlenberg på GP:s ledarblogg till följande reflektion:
_"Allting går att kontextualisera och hitta ursäkter för. Det bevisar Martin Aagård i dagens Aftonbladet Kultur, som tar en hiphoplåt i försvar som ger uttryck för sexuellt våld mot Sverigedemokraten Björn Söders mamma. Som argument anförs att det som tidigare gjorts av ett MTV-program därmed även är en rimlig ursäkt, anledning och fribiljett för att fortsätta göra samma sak idag. Det säger dock väldigt lite, ja, faktiskt ingenting, om själva lämpligheten i att göra det. Det är som en bråkig 5-åring som säger ”Men han började!” som en fullt giltig ursäkt och förklaring på sitt beteende."---
"Dessutom blir jag så förvirrad. Jag tillhör visst gruppen ”Några av de svennar som inte fattade poängen med den textraden jobbar på Göteborgs-Posten.” Inte för att vara sån, och inte för att det har betydelse av någon annan anledning än att Aagård tar sig rätten att sätta etiketter utifrån kulturell och etnisk tillhörighet, men tre av fyra nuvarande Medarbetare på ledarredaktionen på GP har rötter i de östra delarna av Europa. Jag, och mina kollegor bör rimligtvis själv få definiera om vi är eller vill vara ”svennar”. Det finns, med tanke på att jag är biologisk helungrare, kulturellt influerad halvamerikan på ena föräldrasidan men själv född i Sverige, ett visst utrymme för tolkning."---_