Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 771 ggr
[sanna70]
2

Hungerstrejk för att dem har tråkigt

"Totalt sett bor 47 flyktingar på asylboendet i Ödeshögs kommun i Östergötland. För tillfället befinner sig ett 40-tal av dem i hungerstrejk med anledning av förhållandena på anläggningen."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/asylboendet-for-trakigt-flyktingar-hungerstrejkar/

[Carpinus]
2

Om jag skulle ha hungerstrejkat varje gång jag haft tråkigt hade jag svultit ihjäl för länge sedan.

Candela
2

Det är tragiskt med otacksamma människor.. Varför inte stanna kvar hemma då? Det är dessa människor som ger en hopp;

"Men alla håller inte med. Tomas Negussie från Etiopien ser inte tristessen som ett problem.
– Jag är inte här för maten. Jag är här för friheten och jag har sökt friheten länge. Jag vill ha ett bra liv i framtiden, en bra utbildning, för mig och min familj. Jag har ett ljust liv här, det är därför jag är här. Jag har gått igenom mycket i mitt land och jag har offrat mycket för att komma hit, säger han."

❤️

Magi-cat
3

DN-länken fungerar inte för mig, men här är en annan, från lokaltidningen:

http://www.corren.se/nyheter/mjolby-boxholm-odeshog/asylsokande-hungerstrejkar-8052905.aspx

Det är alltså inte otacksamhet över de natursköna omgivningarna som fått tålamodet att tryta för många av de här människorna, utan isoleringen och framför allt, skulle jag tro, ovissheten.

Allt drar ut på tiden och ovetskapen om vad som kommer att hända med dem är påfrestande. En del klarar av det bättre, andra har svårare. Precis som det skulle vara för vem som helst av oss.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
4

(De har tråkigt. ;) )

Sedan beror det väl sig på hur man själv har det i förhållande till detta också. De flesta av oss kan ta en bok, låsa in oss på ett rum, cykla en runda, ringa en vän, gå ut med hunden eller spela lite musik om vi har tråkigt. Det kan de flesta inte på en flyktingförläggning. Det är lätt att sitta och tycka det är ett lyxproblem om man inte själv suttit på rumpan dag ut och dag in och stirrat i väggen för att man helt enkelt inte har annat att välja på. När jag jobbade som fastighetsskötare i en liten håla utanför hemstaden var där alltid ett gäng barn som var så ivriga att hjälpa till att de nästan slogs om att få köra skottkärran, helt enkelt för att de var strandsatta där, flera mil ifrån stan. De hade inga pengar, biblioteket var sommarstängt och de kunde knappt språket. Att få köra en kärra ellre hålla min stege när jag gick på taket var liksom höjdpunkten i deras dag - så tråkigt är det nog få av oss andra som haft.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[sanna70]
4

Hmm dem skulle kanske må lite bättre av ett besök på ett äldreboende.  Lite att jämföra med när det handlar om  Otrygghet, isolering ,mikro mat , bestämda läggningstider och uppstigning , få tillfällen att komma ut i dagsljuset för att nämna några saker bara. .

Sommarek
1

#5 Ja, för att de äldre skulle ju automatiskt må mycket bättre om andra också mådde dåligt; två fel gör det ju till ett rätt.

[sanna70]
1

Nej men dem hungerstrejkade skulle kanske inse att dem har det rätt bra ändå förhållandevis.

Sommarek
4

De hungerstrejkande.  ;)

Jo, men i såna fall skulle vi ju aldrig få klaga på något här i Sverige eftersom vi har det förhållandesvis bra - men allt är ju relativt till den situation man befinner sig i, eller hur?

Magi-cat
3

#7 Tror du de gnäller i onödan? Att de inte har något att jämföra med?

Borde vara tacksamma? Vad tror du de har i bagaget av upplevelser? Förmodligen saker du inte ens kan föreställa dig.

Få saker är så nedbrytande för människor som ovisshet kombinerat med sysslolöshet. De har inte haft en lätt resa hit och att efter den sitta som isolerade i ovisshet hjälper ingenstans att koppla av och njuta av utsikten.

Magi-cat
3

#8 Sant. Vi har det i det stora hela så himla bra att ingen borde ägna sig åt att klaga på de mindre lyckligt lottade.

[Hayabusa]
4

Jag kan mycket väl förstå att de blir frustrerade, men…ett problem som sannolikt inte avhjälps med hungerstrejk.

"De är högutbildade, vana vid att inneha viktiga funktioner i samhället.

De är läkare, piloter, hantverkare, ingenjörer och lärare.

Och de vill arbeta. Men månaderna blir till halvår och snart år. Och inget händer."

Absolut. Det är många andra som också vill arbeta, läste att ungdomsarbetslösheten ligger på 22%. Sedan -00 har det försvunnit 160.000 industriarbete i Sverige. Trenden fortsätter:

http://www.hd.se/nyheter/ekonomi/2015/05/19/farre-industrijobb-vantas/

Jag önskar att alla som vill jobba skulle kunna få ett jobb, att alla som vill ha en bostad också får tag på en. Men sanningen i dagens Sverige är en annan. Konkurrensen är stenhård, även för de med bra utbildning.

[Björn.B]
6

#4 Om dom har tråkigt får dom väl ta tag i saken själva, spela kort, leka en lek sitta och läsa svenska, ta en promenad . Dom vill bo i staden men det finns inga bostäder lediga hur tänkte du lösa det? Trolla kan varken Kommunen eller Migrationsverket.

[Carpinus]
3

Som jag ser det är det en upplysningsfråga för samhället. När många andra länder inte öppnar sin famn för flyktingar gör vårt land det i en omfattning som faktiskt innebär försakelser även för en välfärdsstat. Visst kan man förstå att det finns drömmar om att komma till centralt boende med bra kommunikationer, tillgång till fritidsledare, guider, gym, ständig uppkoppling och annat som kan göra tillvaron lyckligare. Men i jämförelse med vad man lämnat och att man på andra håll inte ens erbjuds tak över huvudet känns det trots allt som om "lite tråkighet" kan vara smällar som man kan tvingas ta. Den informationen borde man få som nyanländ, om man inte själv insett det.

Sommarek
2

#12 Har jag sagt att min förståelse för deras situation gör att jag automatiskt har en lösning på boendeproblemet? Vart fick du den slutsatsen ifrån? Du menar också att om jag inte gillar världssvälten så har jag per automatik en lösning på den?

#13 Jag tror knappast att detta handlar om "lite tråkighet", men det är alltid lätt att spela bra på bänken, eller hur?

[sanna70]
1

Av dem som kommit från Syrien de senaste åren har 10 procent minst treårig högskoleexamen medan 39 procent är förgymnasialt utbildade. Invandrare från Syrien har således fyra gånger fler extremt lågutbildade och mindre än hälften så många med högskoleexamen enligt SCB. Flyktingar från Syrien utgör ungefär hälften av de som beviljas asyl. Därefter kommer personer från Eritrea, Somalia och Afghanistan. Jag fokuserar på Syrien här, men betänk att utbildningsnivån är ännu lägre bland andra stora grupper nyanlända.

Att endast var tionde nyanländ från Syrien har högskoleutbildning har inte fått stå i vägen för självsäkra försäkran om motsatsen

**http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.362b127c14924e08e871137/1414753023076/7a+Etablering+av+vissa+nyanl%C3%A4nda+-+Etableringsuppdraget.pdf
**

[Björn.B]
5

#14 Dom är ju fria att söka egna bostäder så dom kan faktiskt göra något åt sin situation. Det finns ju några där som inser att saker tar sin lilla tid. Det finns faktiskt 10.000 tals flyktingar i samma sits men dom matstrejkar inte.

[tk1971]
2

Vem av er vill byta?

Sommarek
3

#16 Vet inte varför du debatterar bostadsfrågan med mig alls; har du blandat ihop mig med någon annan?

#15 Och? Du har antagligen högskoleutbildning men kan inte skillnaden på "de" och "dem". Vad är poängen?

[Hayabusa]
4

En fråga som jag personligen tycker att man ska ställa sig är:

Hur många av alla de flyktingar som kommer till Sverige kommer, inom en rimlig framtid, att ha ett vettigt jobb och boende?

Bättre integration? Kanske det, men då måste det även finnas något att integreras i.

[Björn.B]
6

#17 Varför skulle dessa vara något extra när det sitter säkert 10.000 tals i samma sits i Sverige och väntar på besked? Och våra ungdomar som inte har något jobb eller bostäder ska dom göra samma sak?

[Carpinus]
3

#14 Man behöver inte skrapa mycket på ytan för att se att det (till skillnad från oss, för jag utgår från att du, förutom att vara språkpolis, liksom jag är bänknötare) finns många som anstränger sig för att aktivera de asylsökande. För bara två månader sedan var flyktingboendet på Vida Vättern på tapeten i betydligt mer positiva sammanhang på P4 Jönköping, då ideella krafter jobbade med att lära flyktingar att cykla, vissa kanske så bra att de kan delta i motionsloppen "Halvvättern" eller "Tjejvättern"  i samband med "Vättern Runt". Tjugofyra av de boende hängde på, och cyklar, hjälmar och vattenflaskor samlades in.

Nu är det annorlunda tongångar, och jag tror att mycket beror på vad det är man vill använda media till, och vilka talespersoner som media i sin tur vänder sig till. För några månader sedan var det stor palaver från en flyktingförläggning i Jämtland, där utlokaliserade flyktingar inte ville gå ur bussen för att platsen låg för avlägset, det uppgavs vara dåligt med bussförbindelser o.s.v. Efteråt visade det sig att det inte alls var någon allmän uppfattning, men att journalisterna gått till den som gapat högst och varit mest missnöjd. Något säger mig att något liknande pågår på Vi(l)da Vättern i det här fallet.

[tk1971]
1

#20: "våra svenska ungdomar" sitter inte på en institution där de har mycket begränsade möjligheter till något som helst vettigt tidsfördriv. Jämförelsen är befängd.

[Björn.B]
6

#18 Du tycks inte förstå att det råder bostadsbrist i landet läs artikeln en gång till dom vill bo i stan och inte på landet. Hur trollar du fram bostäder när det är bostadsbrist?

[Björn.B]
6

#22 Åter igen bostadsbrist, bostadsbrist och bostadsbrist i landet det tar år för flyktingar att få ett förstahandskontrakt.

Sommarek
0

#18 Och du tycks inte förstå att jag inte har debatterat bostadsbristen alls, eftersom jag skiter i den och den inte har med min åsikt att göra. Om detta inte går att framföra på ett för dig förståeligt sätt på svenska så säg till; jag kan sju andra språk.
Men eftersom du envetet idissilar samma argument om och om igen; vart i artikeln står det att de vill bo i stan?

[Jimmy.L]
6

#25 Förmodar att Björn menar detta stycke i artikeln. 

"– Jag är så orolig för mitt barn. Att bo så här isolerat, långt från sjukhuset. Jag vill flytta, säger Faunan som väntar barn i sjunde månaden."

"Men de asylsökande har inte kommit hit för naturromantikens skull."

Sen finns det i artikeln -

"Redan i november kom varningen från Migrationsverket, (MV): Under 2015 beräknas 80 000 till 105 000 asylsökande komma till Sverige. Trycket på MV, arbetsförmedlingen, kommunerna och de enskilda boendeföreståndarna blir mycket stort. Handläggningstiderna fördubblas och bristen på bostäder blir akut."

Se även filmen där man tar upp att det inte finns några andra ställen att placera dom vid.

http://www.corren.se/nyheter/mjolby-boxholm-odeshog/asylsokande-hungerstrejkar-8052905.aspx

Det man säger är att man letar boende närmare staden för flyktingarna.

Och #25 Trevligt bemötande är viktigt i denna sajt hur tonen är på andra sajter är inte mitt problem men här håller vi en bra ton även om du inte delar samma åsikt.

"

Sommarek
1

#26 Jag menade huruvida någon faktiskt, utifrån vad man kan läsa i artikeln, sagt att de själva vill flytta till stan. Att det sedan inte finns andra ställen att göra av dem har inget med mitt ursprungliga argument att göra, så jag förstår inte varför det ska tas upp om och om igen?

Är det s-ordet du hakar upp dig på? Du menar att jag är otrevlig mot #24 för att jag säger att jag inte bryr mig om bostadsproblemet?

[Jimmy.L]
3

#27 Man måste läsa hela artikeln och se filmen för att förstå att det även handlar om att dom vill bo närmare stan. Det handlar inte bara om att det inte finns något att göra utan även att dom vill faktiskt bo i en stad vilket dom berättar i klippet och blivit lovade säger dom.

Hela ditt stycke i #25 tycker jag har en ton som har lätt att spåra ur här på sajten. Jag har sätt det för många gånger.

Sommarek
0

#28 Jag har inte sett filmen, utan kommenterade enbart på artikeln.

Okej, så jag ska inte be en annan debattör förklara varför han argumenterar mot en åsikt jag inte givit uttryck för? Check.

[Jimmy.L]
3

#29 Det handlar inte om det utan ditt sätt att skriva till en annan medlem på sajten. Gillar man inte det någon skriver struntar man bara i det. På så sätt slipper det bli tjafs. Regler

Mysan59
4

Och jag kan svara på hur det är att leva med ovisshet och oro, även om det inte är i liknande situation för dessa i TS, men ändå.

Sedan 2004 har jag varit sjuk/sjukskriven. 2006 blev jag av med jobbet för att det inte fanns något där för mig att göra.

Opererade höger axel 2004 och ska inte jobba med något statiskt eller tunga lyft osv.

Sedan dess har jag utretts och arbetstränat och utretts igen och arbetstränat… Har inte vetat vad som ska hända och än idag är jag i samma situation.

Nu arbetstränar jag igen, men denna gång hoppas jag att det leder till någon också! Som att FK lyssnar på läkarna bland annat, om att min arbetskapacitet är högst 50%.

Annars får jag väl valsa runt ett tag till. Kan säga att det tagit hårt på psyket.

Och som avslutning kan jag säga (igen) att jag inte jämför mig med dom i artikeln, men jag vet vad ovisshet innebär. Och jag behöver knappt hungerstrejka för snart har jag inte råd med mat.

[Hayabusa]
4

Att det kan kännas hopplöst att sitta fast i en flyktingförläggning, det kan jag mycket väl förstå. På något sätt så tycker jag att detta handlar om flyktingpolitiken i ett nötskal. Självklart ska Sverige hjälpa de som har det svårt och på bästa möjliga sätt ge dem mat och tak över huvudet. Men…se´n då? De människor som kommer hit har förhoppningar & förväntningar som Sverige i dagsläget inte kan uppfylla. 

Vad vill man uppnå med en hungerstrejk? Att myndigheterna ska "släppa på bromsen" och låta de boende, äntligen, få springa ut i den svenska välfärden?  Sorry, men det är inte så att det står en radda hyresvärdar med tomma bostäder som skriker efter hyresgäster. Inte heller står arbetsgivarna på rad, sökande efter arbetskraft. 

Politiker pratar om integration, att skapa jobb, att bygga bostäder etc. Att invandringen är en resurs & tillgång som är nödvändig för landets fortlevnad. Fina ord, men om det nu är så att behovet inte finns? Att Volvo, Scania m fl inte skriker efter 1.000-tals att anställa? För om det nu vore så att det råder brist på arbetskraft - hur kan det då existera en arbetslöshet överhuvudtaget?

Som jag skrev tidigare - hur många av alla dessa människor som flyr till Sverige kommer, inom en rimlig framtid, ha ett vettigt jobb och ett vettigt boende? Drömmen om en framtid i Sverige är nog inte så guldkantad utan snarare rätt bister. Kanske dags att "någon" politiker för fram det budskapet?

[sanna70]
2

Det är brist både på pengar och resurser för den stora mängd flyktingar som kommer hit. Politiker ljuger och lovar och lovordar sig själva på välfärdens bekostnad. Det märks tydligt i Sveriges kommuner hur alla dessa nedskärningar har påverkat allmänheten och värre lär det bli.

Zyperior
2

Ja och detta är ju ytterligare tecken på att det inte är nyttigt att ta in så pass många som vi gör. Något vi invandringskritiker insåg för längesen men som ja-sägarna motsatte sig konstant. Att det finns en bristningsgräns och den är nådd för längesen. Det är lätt att se på samhällsutvecklingen generellt so du säger Sanna. Hur bostadsbristen och arbetslösheten, bland annat, tär. Men nu ser vi också effekter på hur detta drabbar just dem som kommer också. Man flyr från elände och springer rätt in i en vägg. Visst, väggen slår inte tillbaks och gör dig illa men den stoppar dig från att få ett värdigt liv. Bara buga och tacka inför 7-klövern som tycker det är befängt att sätta en prislapp på invandringen. Hur funkar logiken där liksom?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.