Politik iFokus

Politik

Etikettinfrastruktur
Läst 594 ggr
[Carpinus]
1

Tågkaoset, "ett permanent tillstånd"

"Resenärer väljer bort tåget för att de inte vet när de kommer fram. Arbetsgivare tvekar att anställa människor som tågpendlar eftersom de inte vet om de kommer till jobbet. Det har helt enkelt gått för långt."---

"Tågkaos är inte längre en nyhet. Det är ett närmast permanent tillstånd. Vems är felet? Väldigt mångas och under flera decenniers tid. Men det tyngsta ansvaret faller på regering, riksdag, dåvarande Banverket och nuvarande Trafikverket."

Lena Mellin, Aftonbladet

[sanna70]
1

"Jag betvivlar inte att det finns politisk vilja. Men den räcker alldeles uppenbart inte. Krafttag krävs för att den svenska järnvägen ska fungera."

I stället för "krafttag" skulle hon skrivit pengar för det är vad som krävs men det är också det som fattas. .

Huygens
0

pengar har dom, det är fifflet Trafikverket måste bli av med.

[sanna70]
1

Dem pengar räcker inte på långa vägar med tanke på hur eftersatt det har varit under så många år.

Huygens
0

Det kan vara svårt att veta exakt hur mycket järnvägen faktiskt behöver över ett antal decennier framåt. Jag kanske inte riktigt kan ta bladet från mun här, men på tåg.ifokus skrev jag nyligen detta om den ekonomiska situationen.

[sanna70]
1

"Redan 2010 uppkom det första felet. Trafikverkets egna experter insåg att tidigare uträkningar bland annat bara hade tagit med halva kontaktledningsnätet.

I de interna dokumenten skriver de att ”den största anledningen till skillnaderna beror på att det i dessa utredningar har använts en felaktig total kontaktledningsvolym. Den verkliga totalmängden kontaktledning är cirka 12.000 spårkilometer medan det i de nämnda utredningarna använts en volym på 6060 spårkilometer, dvs ungefär halva volymen”

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ost/trafikverkets-miss-20-miljarder-saknas