"Serbien upprörs över hallonskandalen"
Den sorgliga matförgiftningen som kostade tre åldringar livet har nu lett till politiska förvecklingar enligt TT. Det parti hallon som utpekats som orsaken till förgiftningen kommer från Serbien, ett land som exporterar hallon till ett årligt värde av etthundra miljoner till Sverige. Nu säger landets Sverigeambassadör att om man inte analyserar proverna på annat håll än i ett svenskt laboratorium så är det, citat, "något skumt på gång". TT skriver:
"Analyser från Livsmedelsverket visade att det var importerade hallon från Serbien som låg bakom magsjukeutbrottet i Ljungby tidigare i maj. Tre personer avled och ett 70-tal insjuknade på kommunens äldreboenden. Serbiens ambassad hävdar nu att detta inte alls är säkerställt. Prover som skickats till ett franskt laboratorium gav nämligen negativt resultat."---
Den serbiska reaktionen känns lite överdriven, eftersom svenska experter främst lägger skulden på hanteringen någonstans i kedjan, inte på hallonen i sig, samt att hallonen inte behandlats enligt gjorda rekommendationer före servering. SvD skrev:
"I flera år har Livsmedelsverket rekommenderat att frysta och importerade hallon bör kokas i minst en minut. Men hallonen till den frysta efterrätten i Ljungby kokades aldrig, trots att kommunens centralkök har uppmanats att göra detta."---
"- Det är inte hallonens fel, utan det är hanteringen. Det är en liten smittdos som behövs, de plockas med händer och antagligen sorterar man och rensar också innan de förpackas. Det är alltså en kontaminering från en människa, säger smittskyddsläkare Arne Runehagen."
Jag kokar alltid utländska hallon om jag använder det.
Jag äter väldigt sällan frysta bär överhuvudtaget. Färska bär rensar jag och sköljer.
De här rekommendationerna skickade Livsmedelsverket ut så sent som 31 mars. (Förgiftningen skedde i början av maj.)
Synd att man måste koka. Tar bort C-vitamin.

Massproducerade och massprosessad mat över huvudtaget måste kokas/tillagas för att säkerställa att eventuella smittkällor decimeras!
Odla egna hallon så är problemet rätt litet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ibland nämns det att problemet är brist på vatten och därför används det mycket toa- och avloppsvatten som bevattning utomlands. Plantorna bryr sej inte om bakterierna så mycket och kan t o m ta till vara näringsämnen i b*jset.
Men, om det bakteriefyllda vattnet skvätter upp på bären under bevattningen, är problemet skapat. Det tar nämligen tid innan "naturliga" bakterier tar över och konkurrerar bort farliga tarmbakterier.