Politik iFokus

Politik

Etikett: miljö-klimat
Läst 661 ggr
Huygens
2

"Du kan äta cancergiftet med sked"

Nordkalks fabrik i Köping bränner utländska sopor. Förbränningsaskan innehåller cancerframkallande gifter, men Nordkalks platschef tycker att det är piano:

"– Du skulle kunna äta den om du var hungrig, det är inget farligt i det där. Det är papper och plast, säger Nordkalks platschef Susanne Åhlström Dahl till SVT Nyheter när hon visar oss runt på anläggningen.

– De är så fruktansvärt naiva. Jag skulle aldrig i mitt liv äta det där, säger Torleif Bramryd, professor i Miljöstrategi vid Lunds universitet."

.

Frågan är vad våra politiker tillåter att förbränningsanläggningar släpper ut? Risken finns att gifter och radioaktiva ämnen sprids med luften och lakas ur asktipparna.

Tant Grön
0

Det där har man ju hört förut, var väl DDT och Agent orange man kunde äta med sked. 😡

[peter54]
1

Då tycker jag att Susanne Åhlström Dahl ska föregå med gott exempel och visa hur bra det går 😉

Tant Grön
0

Tror han dog av cancer som sa det om DDT.

Huygens
0

ja, en del av dom lägre befälen hade tydligen som arbetsuppgift under vietnamkriget att varje månad demonstrativt dricka ett glas av sörjan så att soldaterna kunde se hur ofarligt det var och inte kräva skyddsdräkter.

Likadant drack BT Kemis direktör ett glas av det smaskiga gojset Hormoslyr i dansk TV för att lugna opinionen.

Det var ju helt ofarligt. I alla fall 1976. Dioxin ingick som bikomponent.

1977 totalförbjöds Hormoslyr.