Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 489 ggr
[sanna70]
4

Vägval väntar om migrationen

"Det vilar ett stort ansvar att bygga förtroendet på nytt. Det innebär bland annat att sluta slira på sanningen, inte minst ifråga om lönsamhet. Om nu dagens migration inte är en belastning, utan tvärtom en vinst, borde man väl inte från politiskt håll tvinga kommunerna, eller andra länder, att ta emot människor? Varför ens blanda lönsamhetsargument med rätten till asyl?

Dagens mottagarsystem befinner sig på bristningsgränsen. Kommunerna har länge slagit larm om en alltmer omöjlig ekvation, praktiskt såväl som ekonomiskt. Personligen har jag alltid sällat mig till de som förespråkat öppna gränser. Människor väljer inte var de föds, därför borde de få välja var de ska leva. Det betyder inte att de nödvändigtvis per automatik har rätt att bli försörjda av det land de kommer till. Asylrätten handlar om skydd, inte rätt till ekonomisk välfärd."

http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2744860-alice-teodorescu-vagval-vantar-om-migrationen

Emo
0

Bra formulerat.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

gruvel
0

GP har svängt lite med Alice Teodorescu som chef, hon verkar skriva med andra vinklar på tingen.  Vädrar GP:s ägare månne annan luft framöver. 

Länder borde uppmuntra och köa för fler migranter från Afrika, Asien om det klart vore fördelaktigt ekonomiskt.  

Nu är vi 7 miljarder. Läste att åtskilliga demografer tror vi redan är väl många (djur och natur finns också) och exv.  bara Nigeria beräknas öka till  450 miljoner och Tanzania 300 om 85 år. Lägg till redan stora länders ökningar, Indonesien, Indien, Pakistan, Brazil, Mexiko. 

Filosofen Per Bauhn (sök på nätet) i Växjö ansåg och skrev att man är skyldig hjälpa folk i nöd om man kan det utan svåra egna konsekvenser men man bör inte då avkrävas att det permanentas.

pysseltigern
0

Så bra formulerat.