Priset på SL kortet chockhöjs
"Under den kommande veckan kommer prishöjningen att meddelas. Priset höjs med 110 kronor, från dagens nivå, till 900 kronor per månad."
http://dagensopinion.se/s%C3%A5-mycket-h%C3%B6js-sl-kortet-%E2%80%93-alliansen-%C3%B6verens
😮 Nu åker jag visserligen inte kommunalt, funkar inte med de tider jag jobbar. Visserligen kostar det ju med allt som det innebär. Om folk skulle veta vad den kommunala trafiken kostar att driva skulle nog många ändra åsikter om priset. Men jag håller med, det är dyrt med SL- kortet

Ha! jag hann före köpte min årsbiljett i april
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#1 Med tanke på alla förseningar är 900 kr inte värt det.
Jag undrar vad dem ska använda pengarna till? Att höja både bensinpriset och priset för kollektiv trafik låter märkligt när vi samtidigt uppmanas att tänka på miljö. och åka kollektivt. . Vad vill Miljöpartiet egentligen? Häst och vagn?
#4 Det är inte miljöpartiet som beslutat detta utan Moderaterna och deras allierade.
Ok. Dem rödgröna kommer att höja bensinskatten och Alliansen vill höja kollektivtrafik.
Alltså, ni Stockholmare är såååååååååååååå bortskämda. Tror ni det är gratis för oss andra i landet att ta oss till dagis, jobb och skola? Ett pendlingskort till Stockholm från närkommunerna är betydligt dyrare och vad tror ni det kostar i norra delen av Sverige att ta sig från jobb till hem osv. Där pratar vi inga 900 kr. Det är betydligt dyrare.
#7 Jag förstår hur du menar. Priserna bör sänkas i stället för att höjas för att underlätta för alla. Det satsas allt mindre på landsbygden och samtidigt så klagar politiker att folk flyttar in i storstäder. . Någon borde tala om för dem hur verkligheten ser ut för dem verkar inte förstå nämnvärt mycket av den. .
#7 Det handlar inte om att vi Stockholmare är bortskämda utan att vi drabbas av dagligen förseningar, indragna bussturer och att det är trångt på pendeltåg, bussar och i tunnelbanan. Dom som åker pendeltåg kan bli sittande i 1-2 timmar vid urspårning, eller vid signalfel utan tillgång till mat eller toa. Ersättningsbussar räcker ofta inte och det kan ta 2-3 timmar längre att ta sig hem. Du kan väl prova att komma hem under en vecka 3 timmar senare än normalt så förstår du hur många Stockholmare känner sig.
#9 Det är ju bedrövligt hur ni har det, under all kritik!
Här i Nynäs ska dom dessutom dra in på redan dåliga förbindelser, samtidigt som priset höjs.
Jag skulle inte säga så mycket om dom höjde priserna samtidigt som vi fick fler avgångar, men här blir det alltså tvärtom.
#7 jo här kosta ett månadskort som det då hette 1200kr för nått år sedan när jag vart påtvingad ett sådant, o gällde från sträckan hemifrån ner till stan ca 1,8 mil enkel resa
Här i Skåne kostar det 1.195,- SEK per månad. Förvisso tror jag att SL är värst drabbad av allmänt trassel, men det kan vara nog så kämpigt i södra delen av Sverige:
http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/05/18/pendlarvardag--en-absurd-komedi/
#13 Dyrt det med.
Här kostar det 1410 kr/månad, så jag förstår inte hur ni kan tycka 900 kr är dyrt! Dessutom är det för många omöjligt att pendla kommunalt till/från jobb som bor häromkring och många betalar därför 3-6000 kr i månaden för bensin eller diesel! Därtill tillkommer alla andra kostnader som ett bilägande innebär..
Om ni har brist på bussar kan ni ju kräva att SL tar "hem" sina bussar till Stockholm och inte har de stående på andra sidan Sverige - Ja jag har sett det med egna ögon… De står här i flera månader, sen hämtas de när de lämnar en annan buss. Och det handlar inte om servicearbeten och liknande, utan om "förvaring"..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Som sagt vad.. Stockholmare.. och för övrigt Göteborgare samt en del andra storstadsbor är bortskämda med subventioner, de är vana vid detta och inbillar sig att det mesta skall vara gratis/billigt/subventionerat, det är ett strorstadsfenomen!
Samtidigt vinner man val i de valkretsarna på att lova ytterligare subventioner och billig service!
Grejen är att det måste betalas i slutändan.. och därmed uppkommer en annan konflikt dvs om saker och ting skall betalas via skattsedel eller direkt av de som använder servicen/komunikationera/slussen/förbifarter/what ever!
Jag kan rekommedera att flytta ut på landet, där får du pröjsa allt själv, samt subventionera de som bor i stadskärnan!
Samtidigt finns det oanande möjligheter till skatteavdrag och annat!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
900,-/månad är sjukt billigt.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Instämmer, 900,- för hela Stockholms län, det är mycket billigt.
#15 SL-trafiken har 786 000 resenärer per dag. En vanlig vardag görs 1 203 000 påstigningar i tunnelbanan, 1 125 000 ombord på bussarna i länet, 299 000 på pendeltågen och 156 000 på Tvärbanan, Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Nockebybanan och spårvagnslinje 7.
Att skaka fram bussar som ska räcka åt ca 100 000 drabbade resenärer är inte möjligt.
Stockholm växer dess utom med 10.000-tals nya människor varje år. Under rusningstrafiken är tågen ofta fulla ett par stationer innan Stockholm C och i Tunnelbanan står folk packade som sillar.
Vid försening för många av oss som bor i utkanten av pendeltågslinjen eller tunnelbanan innebär det att vi måste hitta andra vägar för att komma hem eller snällt vänta i timmar på ersättningstrafik.
#16 Du kan väl prova åka under rusningstrafiken och fundera sen om det är värt 900 kr att stå på tågen hem och till jobbet. Förseningar där ersättningsbuss efter buss passerar dig utan du kan åka med för att dom är fulla och komma hem 1-3 timmar senare än normalt. Så länge inte tågen, tvärbanan och tunnelbanan fungerar som den ska vill inte jag betala mer än 790 kr som det kostar nu.

900 kr i månaden är på sin höjd bara en tredjedel av vad det kostar att ta sig till jobbet för de flesta svenskar, så nog är Stockholmare bortskämda med nästan gratis kommunikationer!
Någon timmes transport till jobb är oxå helt normalt, enkel väg!
Frågan är väl snarare hur länge vi har råd att ha det på detta viset i en del storstadsregioner?
Subventionerade bostäder, subventionerade transporter, lätt tillgänglig och nästan gratis service?
Om man lade det konceptet på hela landet skulle vår ekonomi vara sämre än Greklands!
Som tur är så är vi lantisar ett tålmodigt folk som av gammal vana väljer att betala det mesta ur egen ficka!
Det är dags att Stockholmare vaknar upp och inser vad det ksostar i verkligheten med all service och annat!
Vi lantisar är vana att klara os utan den servicen främst iomed att den lyser med sin frånvaro.
#20 Då kan du under juni månad komma hem från ditt arbete senare låt oss säga 3 timmar senare en gång i veckan. Då vi även har avstängningar i tågtrafiken och tvärbanan innebär det en omväg alltså måste även du ta en omväg varje dag till jobbet på minst en 5 km. Så upplever många av oss som är beroende av buss och pendeltåg samt tvärbanan som ska vara avstängd i sommar.

Vi kan med andra ord konstatera att priset för sagda service inte motsvarar kostnaderna för förväntad service och att alternativet är att höja priset rätt radikalt.. kanske till 1800 kr per månad för att ha råd att bygga ut ?
Vad förväntar man sig egenligen för 900 kr i månaden i landets största stad.. det motsvara väl priset för att få lov att stå på perrongen?
900 kr i månaden är en fis i rymden för oss lantisar, för att ta sig till jobbet!
Pröva att bo på landet något år, det kräver som regel mångmiljonlån för bostad, två fungerade hyfsade bilar per hushåll, samt timmar att ta sig mellan bostad, jobb, dagis osv!
Problemet är fortfarande de alldeles för höga förväntningarna på subventioner i storstadsregionerna.. oså på det så förväntar sig folk att bussen skall gå i tid.. för nästan inga pengar alls!
#22 Spelar ju ingen roll om du höjer priset. Pendeltågen kör på Trafikverkets spår även SJ och dom andra tågbolagen drabbas vid signalfel eller spårfel. Tunnelbanan tjafsar politikerna om i flera år hur man ska dra nya sträckningar även den är störningskänslig vid vagnfel, signalfel eller andra händelser.
Du tror inte Stockholm har höga kostnader för boende? eller höga matkostnader, bilköer. Skulle alla Stockholmare sätta sig i bilen skulle det bli kaos, redan nu sitter folk i köer på över en mil under rusningstrafiken. Så om du höjer kostnaden för kollektivtrafiken kommer bilarna bara att öka och du lyfter ett problem över till ett annat.

Mest troligt att problemet beror på att det bor på tok för många människor på samma ställe då,?
Det går att göra något åt, dvs att riva en del bostäder så folk får flytta till andra orter/städer!
Eller så kör vi den politiska vägen och reglerar allt vi skatter/avgifter/marknadshyror!
Och då skall man inse att den vägen är en av de rimligaste, andra vägar leder oftast till misär/ghettoisering!
Ett annat enkelt sätt att reglera det hela är att sälja ut mer av innerstadens hyreslägenheter och återinföra fastighetsskatt enligt marknadsvärdet!
Vill man hindra folk att ta bilen till jobbet stänger man bara av gator och ökar avgifterna för att åka in till Centrum.. alternativt inför man som i andra länder tullar med bommar där man betalar kontant!
Då lär folk gladeligen betala det fyrdubbla för att komma två timmar försent till jobbet!
Eller så ser man till att trafiken flyter på och struntar i att köpa in signalsystem som inte fungerar, dyra spärrar. Och slutar anlitar konsulter för miljarder.
#19 Jag har själv bott i Stockholm, men förstår inte hur man kan säga att det behövs bussar men ändå vill ha de stillastående 4-5 timmar enkel väg utanför stan..
#16/20 Håller med till 100%
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Det är så det ser ut när man är en storstad med ständigt ökande befolkningssiffror!
Stockholm är trots allt en relativt liten stad med små bekymmer sett i världsmåttstock!
Mitt förslag är att stänga av innerstaden nästan helt och bevara det som ett kultureservat/turistmagnet.. och flytta jobben utanför malmarna!
De enda som skall vara kvar i princip är kungahus/hov/riksdag/regering samt stockholms stadsförvaltning, resten vräks och tvingas fytta ut till förorter/kranskommuner!
#26 Det går inte trolla fram bussförare vid ett plötsligt stopp i tunnelbanan eller pendeltågen. Man måste ringa in förare och skaka fram bussar. det tar 1-2 timmar och så har du 10.000 tals som väntar på en buss som kan ta 70 personer. Du behöver ett par 1000 bussar för att ersätta pendeltågen. Du vet ju själv hur hårt tryck det är på tågen och tunnelbanan om du själv har åkt dessa.
SL hänvisar till taxi om man blir mer än 20 min sen men dom nämner inget att det är hopplöst att hitta en taxi när det är kaos.

Glömde.. självklart skall exklusiva affärer, turistattraktioner/gröna lund/souveniraffärer/shoppingstråk/hotell och annat behållas inom malmarna!
Resten av jobben tvångsflyttas dit folk bor!
Med tanke på att SL verkar närmst inkapabla att följa sin egen tidtabell samt att det alltid verkar vara något signalfel eller "en kabel som gått sönder" känner jag mig inget vidare pepp på att betala mer för ett busskort, såvida de inte lyckas förbättra sin service. Det är inte särskilt kul på vintern att behöva stå utomhus i ett snöoväder och vänta på en buss som aldrig kommer.

Lätt ordnat.. höj kommunalskatten i Stockholm till 50% av inkomsterna eller låt folk betala vad saker och ting kostar!
Som sagt vad.. man får vad man betalar för och med tanke på Stockholms urusla läge på öar och berg, så är det konstigt att man över huvdtaget flyttade huvdstaden dit och att det fortfarande är såå billigt att bo och transportera sig inom staden!
Hade man i dag funderat på huvudstad skulle man valt en helt annan plats inne i landet.. utan öar och berg med obegränsade expansionsmöjligheter.
Funderar på att flytta huvudstaden till Karlsborg, det lär vara förberett för huvududstad vid krigsutbrott!☝️
Om inte annat så för att få tyst på allt tjat om att de svinbilliga transporterna inte fungerar.🤐
#31 Får Stockholmarna behålla Robin Hood skatten då? Hälften av SL betalas redan av skatt och den andra hälften av biljettintäkter. Varför inte kräva resten av landet på skatt som finansierar SL då så vi Stockholmare slipper höra hur billigt det är här på att åka kommunalt? Det är inte vi trafikanter som låter pengarna kastas på projekt som spårvagn till Djurgården för miljarder eller att politikern inte klarar av att köpa vettiga signalsystem.
Jag kräver 100% skatt på landsbygden som finansierar våra resor i stan 😈. Landsbygden kan väl klara sig på häst och vagn 😉.

Vi på landet betalar redan avsevärda summor till att subventionera olika kringleder runt storstäder för att inte tala om olika tågtunnlar under städer!
Såå.. vi lantisar undrar mest varför i helvete stockholmarna inte åker på dessa/via dessa i stället för lokaltrafiken som tydligen inte fungerar särskildt väl!
Eller menar du att våra miljarder som vi kunde användt bättre inte har gjort någon nytta.. är bortkastade pengar?
Tillexempel kunde de ha avändts till att rusta upp vägar på landsbyggden som är under all kritik och ofta trafikfarliga!
#33 Det bor nästan 2 miljoner människor i Stockholm ska runt 100.000 bilar till rulla på Stockholms gator så lär vi få betala straffavgifter till EU i form av luftförorening. Vill landsbygden vara med och betala mer skatt?

Lösningen som jag ser det är att flytta ut ur Stockholm och betala det mesta ur egen ficka som man får göra på landet, trotts att vägarna är dåligt underhållna!
För övrigt så får vi hålla oss med egna vägföreningar, kostar skjortan varje år att kunna åka till sin egen fastighet.
Och då är snöröjningen under all kritik.
Har man tur och de plogat på morgonen så har du fortfarande en två meter snövall att skotta dig igenom för att komma ut på gatan!

Jag bor Danmark och här kostar mitt pendlarkort 950 danska. MEN - det är härifrån till Köpenhamn. Inte på några andra sträckor. Så om jag ska nån annanstans utanför de zoner mitt kort gäller, så får jag betala extra.
Och det är samma problem här med signalfel, inställda tåg, förseningar osv.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#31: Dags att vakna upp där ute i blåbärsriset! Det finns inga billiga bostäder i Stockholm, en etta i staden kostar lika mycket som en stor villa på landet.
Men det är klart så fort en lantis ser sin chans börjar han dra sina gamla valser om Stockholmare hit och dit, då tar sanningen inte så stor plats.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Man måste ju inte bo mitt inne i Stockolm.
Vi bor 3.5 mil utanför Köpenhamn och pendlar varje dag. Betydligt billigare än att ha en lägenhet mitt i byen. Men så får man ju leva med signalfel, inställda tåg, nerfallna ledningar osv.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Folk fick sitta 2,5 timme på ett pendeltåg idag.

Jag satt en timme i bilkö i dag!
Trots att jag betalar mellan 2-3 tusen i månaden för transporter till och från jobbet!
Skandal är vad det är!
Instämmer.