"Storhetsvansinnet i MP bör stollemärkas"
"Som första land i världen ska Sverige rättvisemärkas, deklarerade konsumentminister Per Bolund, MP, högtidligt häromveckan."---
"Utspelet framstår som symptomatiskt för den rödgröna regeringen. Den älskar ju att snickra på den svenska självgodheten. Ta bara statsministern själv som under rubriken "New Global Deal" vill samla världsledare för att berätta om hur bra Sverige är.
Att som första land i världen låta Sverige bli Fairtrade-certifierat framstår i ljuset av det som ett naturligt steg för MP. Ett stråk av grönt i den svenska exceptionalismen. För stämningen i regeringen skadar det ju inte heller att LO är delägare i svenska Fairtrade.
I höst ska Bolund på löfvenskt vis bjuda in representanter för näringsliv och civilsamhälle för att inleda arbetet. Vågar man hoppas på en nationell rättvisesamordnare? Eller kanske en rättvisekatapult?"---
"Nej, rättvisemärkningen kommer inte att rädda världen. Däremot är det en dyr nischprodukt för den som vill döva sitt dåliga samvete. Lite som Miljöpartiet självt alltså."
Patrik Kronqvist, Expressens ledarsida
Kan han inte börja med att rädda det svenska lantbruket istället?
Expressens ledarskribenter må se MP som stollar. Själv tycker jag att största stolligheten är att tro på evig ekonomisk tillväxt på en begränsad planet.
Sedan delar jag inte MP:s skepsis till genteknik.
Kan vara intressant att höra vad mjölkbönderna tycker som står på konkursens brant.
Fairtrade - Rättvisemärkt
Gnälligt värre…Och föraktfullt att döma ut ett initiativ som att döva ett dåligt samvete. Det är väl utmärkt att man lär ut om rättvisemärkning!
Större är inte bättre….Snarare leder det till att färre blir självständiga.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen