Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 350 ggr
Himmelsblå
0

USA, projicering och förnekelse

http://www.dn.se/kristofer-ahlstrom-terrorn-i-charleston-ar-en-amerikansk-produkt/

Kristoffer Ahlström skriver en krönika i DN om polisvåld, segregation och högerextrem terror. Han menar att situationen i USA är unik. Jag menar motsatsen, och jag skräms av hur man projicerar de svenska eller europeiska problemen på USA, som om det hemska bara sker långt, långt bort.

Men faktum är:  Breivik, Lasermannen och Malmöskytten. Tre rasistiska massmord i vår närhet. Men att polisen skjuter invandrare till döds och att invandrarna gör upplopp, det händer väl inte här? Jo, hela tiden. Polisen sköt 2013 fyra personer till döds. Vet ej orsak eller härstamning, men omräknat på en amerikansk befolkningsmängd motsvarar det 120 stycken.

Låt er inte luras av att det verkar hända så mycket och så ofta i USA, det är en hel kontinent med 30 ggr så stor befolkning.

Skolskjutningar säger ni? Jo, Sverige har varit förskonat men har inte lilla Finland haft två stycken?

Projicera inte våra problem på USA. Inse att vi har dem, och försök ta itu med dem.

[Carpinus]
0

#0Fast Ahlström förtiger väl inte att det finns såväl gemensamma faktorer som skillnader mellan USA och omvärlden? Han skriver "Segregation existerar över hela världen. Men tillsammans med informationsklyftan och vapen­tillgången blir situationen särskild i USA."

En skillnad mellan USA och Sverige som jag ser det är att i USA har "båda sidor" vapen på gott och ont, medan det här är förbehållet förbrytarna som kan skjuta på sittande fågel. Jag önskar sannerligen inte ingå i någon svensk vapenlobby, men jag tycker att det är skrämmande när 27 personer samtidigt kan öppna eld på öppen gata i vårt land, när någon tillgriper studsaren i svartsjuka eller knäppskallar som de du nämnt kan skjuta ner oskyldiga offer utan att behöva riskera att de försvarar sig. Sverige är på väg i en "amerikansk situation" med tillförseln av illegala vapen, och politiker som efter varje dåd beskärmar sig och säger att "vi måste göra något åt vapnen!" lär inte hjälpa…

"Anneli Hultén (s) har ett tydligt krav: Hårdare straff för grova vapenbrott." Metro 131023
"Anneli vill ha skärpta vapenlagar". GT 140502
"- Men det stora problemet är tillgången på vapen…" Hultén SR 150319

Himmelsblå
0

#1 Jo, han erkänner att segregation existerar överallt men han påstår ju att situationen är särskild i USA. Det är det sista jag argumenterar emot. Och som du mycket riktigt påpekar har både buset och extremisterna vapen så det räcker i Sverige.  Det är lätt att köpa tunga vapen som automatkarbiner i Sverige, det har ju media visat. Man köper en "Kalle" (AK-47) på en dag i Malmö. Det kostar några tusenlappar.

Visst finns det områden och delstater i USA som har en mycket högre våldsanvändning än Sverige, men det finns också delstater som har lägre kriminalitet och vapenvåld än t ex Malmö. Man bor mycket tryggare i säg Maine än i Malmö.

Men min poäng är att skillnaden mellan Sverige och USA är mindre än vi vill erkänna. Sverige har blivit ett otryggt land.

[Carpinus]
0

#2 Bara att instämma!

[Björn.B]
2

Dom svenska lagarna tycks inte bita på buset hårdare straff vill ju inte politikerna tillämpa och så länge man inte börjar ge hårdare straff till dom kriminella kommer det fortsätta med handgranater och bomber samt automatvapen. Buset får ju något år i fängelset och släpps efter halva tiden. Låt dom ruttna 5-8 år minst bakom lås och bom.