Politik iFokus

Politik

Etikett: politiker
Läst 772 ggr
[Carpinus]
3

"Förtroendet för Stefan Löfven rasar"

"Förtroendet för S-ledaren Stefan Löfven rasar liksom för regeringskollegan Åsa Romson. Men det stiger för M:s Anna Kinberg Batra. Stödet för KD är rekordlågt – men SD noterar sin högsta siffra hittills. Det är en del av resultatet av DN/Ipsos senaste väljarbarometer."---

Expressen

Anna Kinberg Batra 35% (+2)

Stefan Löfven 34% (-8)*

Annie Lööf 33% (-3)

Gustav Fridolin 30% (-3)

Jan Björklund 27% (-5)*

Jonas Sjöstedt 27% (+1)

Jimmie Åkesson 18% (+1)

Åsa Romson 14% (-4)*

Ebba Busch Thor 13% (-)

*= statistiskt säkerställd förändring.

1219 personer intervjuades.

kamera0710
2

Ja, mer av denna idoltävling i politiken, vem går upp och vem går ner? Vem har stiligaste kavajen? Eller fler utnämningar av vilken valstuga som är snyggast, se länken.

http://nwt.se/tema/val2010/2010/08/23/nwt-satter-betyg-pa-valstugorna

[Carpinus]
1

#1 Opinionsundersökningar är en del av politiken idag, på gott och ont.  Läser man rubriken och anar att det kan röra sig om en opinionsundersökning finns det alla möjligheter att undvika innehållet genom att helt enkelt hoppa över tråden. *

Det är faktiskt en viss skillnad mellan en undersökning av partiledarsympatier utförd av ett opinionsinstitut och en personlig poängsättning av valstugor gjord av Linda Lungström 2010.  Jag trodde nog att det inte skulle behöva skrivas här.

* Jag brukar tillämpa en liknande skumläsningsteknik när det dyker upp en viss PiF-profil som vevar gamla videoklipp eller ovidkommande bokrecensioner med tio år på nacken eller mer.

kamera0710
0

Visst, jag ignorerar det mesta av dessa politikens idoltävlingar. Detta var också min poäng i detta inlägg.

Nöjer mig också med att skumma inlägg som det länkade, med en viss PiF-profil som mest diskuterar med sig själv.

http://politik.ifokus.se/discussions/556c8fa98e0e7415bf001aaa-fundamentalismens-skugga-allt-tyngre-over-husby

[Carpinus]
3

#3 Jag ser att jag fått sällskap i den tråden av någon som i traditionsenlig stil drar iväg OT. Därför avstår jag från försök till diskussion där.