Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 715 ggr
[Carpinus]
0

Är kavajen ett överklassplagg?

Läser med viss förvåning om vänsterpartisten som anser att kavaj är ett överklassplagg. Tycker mig under årens lopp ha sett många vänsterpartister i kavaj, Lasse Werner bar väl ofta det plagget både i tjänst och när han var ledig. Hermansson verkar heller inte ha något emot kavajen.

På de gamla bruksorterna var kavaj ett populärt plagg bland fabriksarbetarna -de gubbarna var rätt långt ifrån överklassen! Det var en vanlig syn med kavaj ovanpå blåstället.

SvD skriver så här om politiker och kläder: "Svaret är glasklart, menar modeskaparen Camilla Thulin. Det är vårdad klädsel som gäller – från kommunfullmäktige till riksdag. – Vi betalar dem med våra skattepengar. Oavsett vilken gren man tillhör – vänster, höger eller något annat – så ska man respektera det genom att se snygg ut. En kavaj har inget med överklassen att göra. Det är bara larv."--- (Klädkoder gäller dock ej Rossana Dinamarca.)

[Jimmy.L]
0

jag tror nästan alla killar äger en kavaj.

[Carpinus]
1

#1 Ja, och många kvinnor också.

Zepp
1

Kavaj är en klädkod.. och ett plagg!

Mest handlar det om att man får reda på hur de flesta andra kommer att klä sig så man slipper skämmas för att man under eller överklätt sig!

Dvs han slipper bära frack!

Då duger det som regel med kavaj, blaser, jacket eller något annat snyggt plagg!

Jösses vilket besvär den mannen har.. alla har väl en kostym någonstans i garderoben?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[[Boris Sager]]
1

Jag tycker kavaj ar valdigt praktisk. Vardagskladsel, som passa till alla och allt.

[Carpinus]
1

Jonas Sjöstedt skrev om klädsel redan 2011 i ett blogginlägg som jag tycker var rätt vettigt. Det handlar i och för sig mest om klädseln i riksdagen, men det känns tillämpbart även i andra sammanhang.

http://jonassjostedt.se/2011/06/kladkod-i-riksdagen-och-inom-vanstern/

[Carpinus]
1

SD i Stockholm har nu hoppat in i klädsynandet. TT skriver: "En del Stockholmspolitiker klär sig för sjavigt. I alla fall tycker Sverigedemokraterna det. Nu har Maria Danielsson, partiets gruppledare i Stockholm, och en partikollega tröttnat och skrivit en motion där de vill införa en klädkod under kommunfullmäktiges sammanträden.

– Det har förekommit ganska ovårdad klädsel som vi har observerat inne i rådssalen, säger Maria Danielsson till Svenska Dagbladet.

Som exempel nämner hon uppdragna huvtröjor och trasiga t-tröjor."---

[GIKmio]
1

Jag har två kavajer i garderoben. En har jag inte använt på 20 år och det är den jag hade på studenten..

[[Boris Sager]]
1

Framfor kavajen! Inga uppdragna huvtrojor eller trasiga T- shirts. Det later klart demonstrativt ( for att visa hur lite man bryr sig om vad man har pa sig).

[Carpinus]
1

Jag har kanske 4-5 kavajer i garderoben, samtliga arvegods. Några har jag "vuxit ur", men någon av de övriga kan komma till heders i kalassammanhang (utan att jag lyckats känna några överklassvibbar).

[Hayabusa]
3

För mig är en snusbrun kavaj i manchestertyg ett typiskt plagg för någon som har sympatierna åt vänster. Helt seriöst så kan man idag hitta en kavaj för en billig peng och enligt min mening borde det finnas större saker att bekymra sig om.

[[Boris Sager]]
0

Ja, mycket fler och storre problem finns. Darfor ar det bra att ibland fundera over de, som inte ar sa stora, tycker jag.

Zepp
0

Tror han missförstår det här med klädkoder på inbjudningskort.. det är främst en hjälp för den som är bjuden!

De flesta av oss vill inte göra bort oss i offentliga sammanhang.. varken klä oss över eller under sammanhanget!

Som #10 är inne på, Manchesterkostym i valfri färg är tillräckligt vänster.. brunt är främst akademiker/lärare!

Dvs.. man vill inte göra bort sig genom sitt klädval, så man får tips om lämplig klädsel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.