Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 1664 ggr
[Jimmy.L]
1

Så löser vi asylmottagandet

Så löser vi asylmottagandet. Med bättre upphandling, större anläggningar och nya insatser för både svenskundervisning och jobb till nyanlända kan ­Sveriges asylmottagande bli både bättre och billigare. Det är några av mina ­erfarenheter från arbetet med asylboenden, skriver Bert Karlsson.

http://www.dn.se/debatt/nio-punkter-for-ett-battre-och-billigare-flyktingmottagande/?utm_source=social&utm_medium=fb&utm_campaign=page

Jag håller med han i punkt 8 vilket jag har tyckt länge.

MagArne
0

Han har helt klart en poäng med punkt 8. Det går inte att centralisera hela Sverige till Stockholm så detta kan vara ett sätt att rädda glesbygden. Klart värt att forska vidare på.

Silvestris
1

Jag håller med i det mesta, men ser en viss risk för institutionalisering med stora anläggningar. Antingen behöver de ligga centralt i en tätort för att människorna verkligen ska leva i det svenska samhället med svenskar, inte på sidan om eller så behövs det ett mycket bra system för att se till att flyktingarna kommer in i det svenska samhället via praktik, utbildning eller arbete. 

Och en sak till som är viktig: människor måste få besked om de får stanna snabbare än de får idag. I synnerhet barn. Det är omänskligt att leva i limbo i ibland år. Hur ska man kunna skapa en stabil tillvaro om man inte vet vad nästa dag har att bjuda? Är jag kvar i Sverige eller måste jag tillbaka till landet jag flydde från?

[Carpinus]
3

#0 Återstår att se vilka reaktioner det kommer att väcka på ledarsidor och andra samhällsinstanser. Lite kul är det att han publicerat sig på DN debatt, vars ledarsida skrev så här för två månader sedan: " Om nyanlända ska kunna skapa sig ett bra liv i Sverige kan inte personer som Bert Karlsson sitta vid spakarna. Strategin måste vara mer gedigen än så."

http://www.dn.se/ledare/signerat/amanda-bjorkman-lat-inte-bert-karlsson-styra-asylmottagningen/

[Jimmy.L]
1

#3 Verkligen han gav ett bra svar på det inlägget.

[Söderort]
0

Det finns inte bara pengar i skallen på han här använder han huvudet.

[Söderort]
0

Migrationsverket ger Bert Karlsson rätt på många av hans punkter om migrationspolitiken på DN Debatt. Båda pekar ut upphandlingsreglerna som ett stort problem. ”Vi håller med honom. Lagen är inte skapad för den situation vi befinner oss i”, säger Fredrik Bengtsson, presschef på Migrationsverket.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/migrationsverket-om-bert-karlsson-vi-haller-med-honom/

[Carpinus]
1

Nytt utspel…
_
"Bert Karlsson förbereder sig för en integrationsdebatt i Almedalen på Gotland på tisdag i nästa vecka. Det är Migrationsverket som ordnar debatten – ”Vi kan. På tisdag kan vi bättre”- och förutom Bert Karlsson kommer justitie- och migrationsminister Morgan Johansson, S, arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, S, och Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson att delta. Bert Karlsson är mer taggad än någonsin:
– Jag har lösningen på hela integrationsproblematiken. Det här är det viktigaste jag någonsin gjort, säger han.
Bert Karlssons idé är att dela in flyktingförläggningarna i A- och B-anläggningar. På A-anläggningarna ska utbildning i det svenska språket och hur samhället fungerar vara obligatoriskt."---_

"– På B anläggningarna, där det finns flyktingar som man förmodar inte kommer att få uppehållstillstånd behöver man inte ändra på någonting, säger Bert Karlsson."

GT

Zepp
1

Bert Karlsson företräder självklart främst sina egna nya affärsintressen.. vilket inte hindrar att han har en hel del poänger!

Jag skulle inte vilja lägga hela integrationspolitiken i hans händer.. dels på grund av hans förflutna, dels på grund av hans affärsintressen i det hela!

Men.. trots tvivel om hans uppriktiga angagemang för just integrationen så går det inte att förneka att hans kritik mot den centrala byråkratin i sammanhanget är berättigade till stora delar!

Han är tillräckligt mycket entreprenör för att se vissa brister.. en hel del brister dessutom i den centrala upphandlingen/administrationen!

Centralbyråkrati har sina fördelar.. de följer rätt slaviskt centrala politiska beslut.. men är rätt tröga att anpassa sig till snabba förändringar som tex nuvarande stigande flyktingströmmar och de behov som uppstår momentant!

Jag har inga problem med att flyktingförläggningar förläggs till landsbyggden, det är kostnadseffektivt och skapar arbetstillfällen där.

Sen dessutom så råder ofta brist på arbetskraft på sagda orter, iomed att de unga oftast flyttar till städer.

Att få ett manuellt arbete på sagda orter kan antagligen vara ett första steg in i samhället, för folk med annat språk och kanske inte så hög utbildningsnivå som krävs i storstäder?

Såå.. innan jag läst reportage om misären på hans anläggningar så är jag inte direkt emot att han.. eller någon annan står för de anläggningarna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.