Politik iFokus

Politik

Etikettbostadspolitik
Läst 1308 ggr
[Carpinus]
3

"Hemlösa efterlyser byggande"

_ "Bygg mer, gör om kontor till bostäder och minska invandringen. Så tyckte några besökare – med eller utan erfarenhet av hemlöshet – att man kan minska problemet med att människor saknar bostad. Sydsvenskan träffade dem i samband med att Soppkök Malmö delade ut mat på onsdagen.
Hjälporganisationen vill uppmärksamma hemlöshetsfrågan. Förutom utdelning av mat och gåvor arrangerades diskussioner och en debatt kring problemet i Folkets park."---

"Per, 57 år, har varit hemlös i tio år. Året runt sover han utomhus i sovsäck. När han får frågan om hur han orkar tar orden slut och tårarna kommer.
Lösningen?
– Invandringen måste minska. Då räcker bostäderna bättre, säger Per.
Simeon Genov, 63 år och själv invandrare från Bulgarien, har samma uppfattning i hemlöshetsfrågan.
– Jag kom hit för 46 år sedan. Idag bor jag i en liten etta. Men jag klagar inte.
– Invandringspolitiken är inte genomtänkt. Vi har redan hög arbetslöshet och ont om bostäder, säger han."---_

Sydsvenskan

[sanna70]
3

Sorgligt att läsa om alla dessa öden. .  Bedrövligt att det finns folk utan bostäder i ett "rikt land" som Sverige, det lär knappast minska i antal med tanke på hur befolkningsmängden ökar men bostadsbygge står i det närmaste stilla. . Väldig tråkig utveckling.

Zepp
0

Unga flyttar hemifrån vid 21

Unga vuxna flyttar hemifrån vid 21 eller – i killarnas fall – nästan 22 års ålder. Trots att bostadsmarknaden blivit tuffare har flyttåldern bara höjts lite grann, vilket förvånar experterna.

http://www.svd.se/unga-flyttar-inte-langt-hemifran

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
3

#2 Det behövs ingen jättestil på bokstäverna för att uppleva en viss skillnad på Per,57, som sovit ute i sovsäck de senaste tio åren och Chantal,20, vars mamma ställde henne i bostadskön som 16-åring. Jag upplever inte Chantal som "hemlös".

I området jag bor i med bostadsrätter är det mest ungdomar som flyttar in. Med dagens räntesituation och föräldrar och farföräldrar som backar upp är det inte så svårt att få lägenhet. Andra ungdomar flyttar ihop som par eller kollektivt, det brukar lösa sig. Men jag tror inte Per,57, får plats hos dem.

Zepp
0

Jättestilen kommer av klippa och klistra!

Hur som helst, bostadsbristen i dag är till stora delar en chimär, vi har lika mycket bostäder per capita i dag som 1980!

Skillnaden ligger i att fördelningspolitiken har förändrats sedan dess, allt fler har inte råd med bostäder!

Allt färre med bra inkomster bor på större ytor med högre standard, medans billiga lägenheter lyxrenoveras, då byter man även hyresgäster för många av de gamla hyresgästerna har inte råd med dubblad hyra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
1

#4 Ja, det är väl där hemlösa befinner sig: de har inte råd med bostäder, och de bär dessutom ofta på en historia, pågående eller avslutad, som ställer dem utanför hyresmarknaden av andra skäl. Det är klart att de, med rätt eller orätt, jämför sin situation med andra som också är i behov av bostad.

(Om jättestilen, här är en metod att slippa den om man så önskar: klista in det i Word och kopiera i sin tur det som man får fram där till iFokus så brukar storleken bli den som normalt används här.)

gruvel
1

Märkligt att detta stämmer. Läste för något halvår sedan om en tendens i Stockholm, enligt en pressartikel, att de unga som väljer avflytta från Storstockholm ökar, då bostadsmarknaden för dem med ordinära resurser är så svår och de pallar inte växla andrahandsboende nästan varje år.  Men stan har många med goda resurser (Zepp nämner en faktiskt skev resursfördelning i landet) de kan hjälpa sina ungdomar genom kontakter eller med lån till en liten bostadsrätt (hellre en etta i Botkyrka än en hyrestvåa i Morgongåva). Därav utflyttning möjlig tidigt för rätt många. Men alla har inte tillräckliga resurser bakom sig.