Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 513 ggr
[sanna70]
9

Öppet brev till Jonas Sjöstedt

"När jag var 6 år blev jag könsstympad med ett gammalt rakblad utan bedövning. Under hela min uppväxt bestämde mamma hur jag fick klä mig. När jag blev 16 år tvingades jag bära slöja för att få börja på gymnasiet. Varje fredag fick vi höra imamer mana på våra pappor och bröder att begränsa vår frihet för männens heders skull. När jag blev 17 år var det min tur att bli bortgift mot min vilja. Min 18-årige bror riktade en laddad Kalasjnikov mot mitt huvud för att tvinga fram detta äktenskap med en mycket äldre man, som jag aldrig hade sett förut. På vigseldagen rymde jag hemifrån med krossat hjärta och lovade mig själv att ägna livet åt att hjälpa mina medsystrar om jag fick överleva denna gång!

Det jag har upplevt kallas för hedersrelaterat liv. Jag är långt ifrån ensam. Enligt GAPF:s projektresultat (Bortförda Barn) kommer hundratals ungdomar i Sverige att rövas bort i sommar för att giftas bort med tvång eller utpressning, de flesta är ungdomar från förorter. De drabbas inte av en gärningsman, utan av farliga regler och normer – ofta religiöst, men även kulturellt och traditionellt motiverade"

http://www.aftonbladet.se/debatt/article21088956.ab

[[Boris Sager]]
3

Vilket mod! Beundransvärt! I Sverige ägnar man sig åt att kontrollera båshöjder och att varje hund har sin egna bädd. Vissa regler tycks viktigare än andra och vissa individer tycks "viktigare" än andra. Därför delvis, bor jag nu inte i Sverige, där regler verkar ta över förnuftet. Hoppas du orkar!

[sanna70]
4

Jo,visst är det beundransvärt av henne att våga lämna ut sig själv så som hon gjort. Jag tror att allmänheten börjar bli alltmer uppmärksam på situationen i landet och många undrar lite yrvaket vad det är som har hänt. .

Det är viktigt att prata om dessa förtryck, ju mer det uppmärksammas ju svårare blir det för politiker att bagatellisera  det som sker

Zyperior
3

Det bästa i hela brevet;

"Känner du till Aron Etzler, Rossana Dinamarca och Christina Höj Larsen? Självklart gör du det. De tillhör toppen i ditt parti. De förklarar kvinnoförtrycket med socioekonomiska problem och anklagar de kvinnor som drabbas hårdast för att ”öka splittringen” när de berättar om sin utsatthet."

Rossana som här om sisten stod och beklagade sig över näthat riktat mot henne. Något som är självförvållat enligt mig då hon medvetet provocerar fram det. 
Henne ska vi enligt henne själv tycka synd om, stackarn.

Drabbas man däremot av hedersförtryck så är det första vänstern tänker "Ah! Ett slagträ mot kapitalismen". Man skiter dock i hur det går för slagträt, det enda man är ute efter är att använda det oavsett hur bra/dåligt det fungerar.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Mysan59
2

Bra att mer och mer av detta kommer fram och att flera vågar berätta! Vi kan inte bara dalta med karlarna och deras sätt att gömma sig bakom religion och heder för att fortsätta förtrycka kvinnorna!

Zyperior
1

Tack för länkningen i mitt inlägg. Vem som nu än gjorde det =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.