Politik iFokus

Politik

Etikett: politiker
Läst 994 ggr
pysseltigern
2

Rädd om föräldraledigheten?

Detta tycker jag är fult. Vanliga människor som hade försökt samma sak hade väl åkt dit så det ryker om det, men politiker kan/får visst göra hur de vill:

"V-toppen Linda Snecker har varit föräldraledig under våren - men när riksdagen stängde för sommaruppehåll trädde hon i tjänst och kan därför kvittera ut 61 000 kronor i månaden under semestern. När riksdagen öppnar i höst går hon åter på föräldraledighet"

http://www.expressen.se/nyheter/politik/v-toppen-hemma-med-barn--far-lon/

Stallmima
0

Ja vissa kan ju planera!  😮

typjessica
1

Vad då åka dit så det ryker? Det är ju inte olagligt att pausa sin föräldraledigheten och vara i tjänst för att sen återuppta sin föräldraledighet? Jag har pausat min under sommaren och plockar ut betalda semesterdagar för att jag både får mer pengar och spar min dagar. Hade jag kunnat både sparat dagar och fått 61 tusen hade jag lätt gjort så. Inget konstigt.

[Carpinus]
2

Uppenbarligen har det blivit ett dilemma för Vänsterpartiet. Partiledaren Jonas Sjöstedt säger så här till SVT:

"– Jag tror att man ska göra sin plikt och arbeta när man får en lön. Och ska man få lön så ska man arbeta minst 40 timmar i veckan så det får hon göra. Snecker har själv uppgett att hon kommer skriva motioner och ett rättspolitiskt program under sommaren. Partiet kommer nu att kontrollera att så verkligen sker.
Har hon handlat korrekt?
– Ja, om hon jobbar full tid, men inte annars. Man kan inte vara föräldraledig och ta ut lön."

Bara det att man tänker kontrollera att hon verkligen jobbar tyder väl på att man inte litar på att det varit hennes avsikt?

Sedan är ju frågan om hur man rent praktiskt skall kunna kontrollera arbetad tid om hon väljer att jobba hemifrån. Säger hon t.ex. att en motion tagit tre timmar att skriva när det i själva verket tagit en, hur kontrollerar partiet en sådan sak? (Detta inte för att misstänkliggöra personen ifråga, utan mer ifrågasätta partiets praktiska möjlighet att utföra den kontroll Sjöstedt talar om i fråga om den fulla arbetstiden.)

pysseltigern
1

#2 du plockar ut semesterdagar för att kunna förlänga din mammaledighet. Däri ligger skillnaden.
Lämpligt nog för Linda Snecker är hennes arbetsplats stängd och hon "förmodas jobba heltid" hemifrån, Som Carpinus skrev: VEM kontrollerar om det verkligen tar den tid Linda Snecker påstår det tar för att skriva en motion eller flera?
Tror det varit uppe i någon annan tråd där föräldrar väljer att jobba hemifrån, när barnen är sjuka i stället för att ta ut VAB-dagar.
Tror ni verkligen att någon av dessa exempel kan jobba fullt ut hemifrån, när de har små barn att ta hand om?

Martin
1

Hon kan såklart inte "sättas dit" så det ryker om det och det kan ingen annan som heller hade gjort på ett liknande sätt. Anledningen är ju att det är möjligt att göra så här. Om t.ex. partner är föräldrarledig i sommar kan hon ju mycket väl jobba heltid i sommar (förutsatt att hon har så mycket tid att fylla upp dagarna med för att skriva motioner och vad det nu var hon skulle göra).

Det är väl snarare frågan om hon har det, och det kan jag inte bedöma så jag tänker inte misstänkliggöra henne. Förutsätter att hon gör rätt tills motsatsen är bevisat.
Om inte annat så lär hon ju jobba heltid nu när både media och partiledning fått upp ögonen för detta, och det går ju knappast för henne heller att backa nu för det blir konstigt på andra hållet.

mvh Martin