Politik iFokus

Politik

Etikett: 15-politiska-partier
Läst 901 ggr
kamera0710
1

Uteslutande av SD-medlemmar

Ni som talat om åsiktskorridor, politisk korrekthet med mera i detta forum, hur ser ni på att SD nyligen uteslöt ett antal medlemmar? Enligt SD:s ledning är orsaken att de varit för extrema. Med den vokabulär som SD:s anhängare brukar använda kanske man kan säga att de inte var tillräckligt politiskt korrekta.

"Orsaken är enligt besluten 'allvarliga ideologiska avvikelser' och att de inte 'verkar i enlighet med Sverigedemokraternas syften'. De är i klartext inte sverigedemokrater, enligt SD-ledningen.

– Man har haft kontakter med extremistorganisationer, man har haft kännedom om att vissa medlemmar har varit dubbelanslutna till de här extremistorganisationerna och man har sökt aktivt samarbete med organisationer som vi inte vill ha något att göra med, säger Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof.

På pressträffen efter partistyrelsemötet delades en mapp med bevismaterial ut till journalisterna. I materialet finns uppgifter om kopplingar till neofascister och anklagelser om att SDU-duon är motståndare till SD:s 'nolltolerans' mot rasism."

http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-utesluter-sju-medlemmar-i-sdu-har-slappt-fram-extrema/

Zyperior
4

Mer intressant kanske är vad folk som ser på partiet som rasistiskt tycker om detta? För mig har dessa uteslutningar varit givna länge och jag tycker att dessa fall tydliggör hur seriösa SD är med sin noll-tolerans. Man lät sig inte föregås av medierna i dessa uteslutningar utan utredningarna initierades på helt eget bevåg. Mediedrevet kring det kom i efterhand. Så, är SD ett rasistiskt parti. Om ja, varför?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
1

#1 Och allt tal om åsiktskorridor och inskränkande av yttrandefriheten med mera?

Zyperior
3

Skulle det finnas någon konflikt där? Åsiktskorridoren har ju handlat om tabu/rasism-stämpeln mot kritik för vidöppna gränser. Eller islamofobstämpel mot legitim kritik mot islam och islamister. Eller varför inte begränsade möjligheter att propagera för sin politik i tunnelbanor. Har aldrig hört en SD-anhängare här uttrycka att rasism och nazism är något som begränsats av korridoren. Man har ju, som jag påpekar i #1, varit tydliga med sin egen noll-tolerans mot just detta ganska länge nu. Uteslutningar som detta är inget nytt. Om du försöker skapa något argument om motsägelsefullhet här så misslyckas du ganska bra. Motsägelsefullheten ligger fortfarande hos dem som påstår att SD är ett rasistiskt parti.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
1

#3 Ok, du ser inget motsägelsefullt. Själv får jag det inte att gå ihop. Vi lär inte bli överens om detta.