Oroande brist på insikt
Vänster som ifrågasätter Vänster. .
"Vi är många vänsterpartister som blev oroade och förbryllade av att läsa partiledningens inlägg i Aftonbladet den 6 juli i den pågående debatten om ökande hedersrelaterat våld i Sverige.
Debatten inleddes med vittnesmål från flera kvinnor i Stockholms förorter som framhöll att den ökande religiösa fundamentalismen har inneburit minskad frihet och ökat förtryck för en rad kvinnor i Sverige, framför allt i förorten.
Våra partiföreträdare (Christina Höj Larsen, Rosanna Dinamarca och Aron Etzler) avfärdar deras upplevelser som ryktesspridning och menar att lösningen ligger i att minska klyftorna i samhället och öka välfärden.
Vi instämmer helhjärtat i behovet av en sådan utveckling generellt, en nödvändig utveckling, men i detta fall är långt ifrån tillräcklig.
Vi är oroade över den brist på insikt om konkreta problem som partiledningen visar och vi är förbryllade över att företrädarna så uppenbart frångår partiets feministiska plattform."
Hoppfullt att de känner sig oroade.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1 Ja, det är hoppfullt att det finns dem som faktiskt bryr sig. .
I rika arabländer får inte kvinnor inte får cykla, köra bil, gå ut utan manligt sällskap, de måste använda niqab eller ha politiskt inflytande. Hur får vänstern ihop det?
Vänstern kan tydligen inte klara av två problem samtidigt! "Existerar" inte ett problem. Går det inte att lösa!
Jag tycker också det är hoppfullt att det oroar dem.
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
En kvinnokonferens i Saudi Arabien utan en enda man! Idag får kvinnor köra bil och cykla om de bär niqab och har en manlig släkting med sig (jag var inte uppdaterad där). Idag finns det oro att den nye kungen Salman bin Abdul Azizåter ska minska kvinnors rättigheter.
http://www.huffingtonpost.co.uk/2013/06/28/saudi-arabian-womens-conference-picture_n_3515062.html
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”