Två mördade på IKEA Västerås
Enligt uppgifter till Aftonbladet har två personer knivskurits till döds inne på Ikea i Västerås. Ytterligare en person är skadad.
Hela varuhuset är nu avspärrat och en stor polisinsats pågår.
– Jag kan bekräfta det, säger Anna Pilkrona Godden, pressansvarig på Ikea Sverige, till TT.
Den överlevande allvarligt skadad med livshotande skador. Opereras nu akut.
:-( Så hemskt. Bor 1 km därifrån.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
I förrgår så var jag på IKEA Västerås, ganska exakt två dygn före detta knivdåd som hänt för snart två timmar sen.
Jag gick förbi köksavdelningen och jag såg alla köksknivar som låg helt öppet och tänkte att det där är inte bra för nåt kan hända. Hade detta hänt två dagar tidigare så hade kanske inte jag kunnat skriva detta.
Fy fan vad tragiskt och skrämmande detta är.
Undrar vad som ligger bakom detta…?
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Antagligen psykisk sjuk människa som gjort detta. Jag vet inget mer än det som rapporteras så klart.
#3 Lustigt att du tänkte så… och ja.. de lär väl ändra på det efter detta. Man hoppas lite grann att det var något mer som låg bakom detta… och inte bara att någon fick ett psykbryt över vem som helst. Usch vad hemskt det är… vi är där ofta med barnen. Så glad att vi inte var där idag.
Fruktansvärt med alla dessa knivhuggningar, våldet har eskalerat kopiöst och det är en skrämmande utveckling .
Är inte så "lustigt" ändå för jag gick förbi där och en kund stod och tittade på köksknivar och höll en i handen.
#5 Tja, man är väl knappast psykiskt frisk om man går runt och hugger ner folk… Jag är intresserad av psykologi och undrar alltid när sånt här sker vad det är som får en människa att ta till våld.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#7 "våldet har eskalerat kopiöst" - källa på det?
Tids nog så kanske du får veta.
Du undrar varför en människa kan göra sånt här men du har redan svaret. -psykisk sjuk och problem med synapserna.
#8 Känns ju nästan som en föraning… eller typ som att du borde sagt till någon att så här kan ni inte ha det. Ingen skuld på dig nu 😉. Men det är ju faktiskt galet att de kan ha haft det så när man tänker efter.
Skapa en egen tråd om du vill ha en massa länkar tack. Den här tråden handlar om detta som nyss har skett, okej?
#9 Nja, tror nog inte det är så svart o vitt. Alla psykiskt sjuka går ju inte omkring och hugger ner folk.
Men den diskussionen kanske passar bättre i en annan tråd.
(#13 Okej. )
Vi får väl veta mer tids nog. Skönt att gärningsmannen är infångad. Nu hoppas jag att det inte är någon jag känner som drabbats, men det känns ju som en konstig önskan också. Hemskt oavsett vilka det är.
Jag hoppas jag med att inte nån av de två döda var nån/några jag kände.
Hemskt oavsett.
Att det nån koppling till IS är väl inte omöjligt.
#17 Hur tänker du där?
Enligt information jag nyss fått så är ingen personal från IKEA död/skadad. -vilket betyder att min kompis sambo är oskadd.
Har vi inte läst om brutala attacker på flera ställen? Sist jag minns var det skjutningen på badstranden. Det är ju inte otroligt att sånt händer också här - denna gång med kniv.
Så länge vi inte vet vem eller varför denna attack utfördes så är det onödigt att dra förtidiga kopplingar till IS.
Varför det? Vi spekulerar ju i denna tråd.
Så småningom kommer ryktena bekräftas eller dementeras. Under tiden får vi nöja oss med den information vi kan inhämta.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Det är inte bekräftat att det är en kniv från Ikea som använts, men det är väl ganska troligt, eftersom dådet skedde inne på Ikeas avdelning för husgeråd. Såg nyss en kort intervju med chefen på Ikea på aftonbladets live tv. Han fick ju frågan om det var deras kniv som användes men det kunde han inte svara på. Han hänvisade till att polisen undersöker saken nu. Jobbig fråga för honom hur som helst. Han sa också att hans personal snart skulle få gå hem och vädjade till media att låta dem komma till sina bilar utan att bli utfrågade. Han sa att de alla mår väldigt dåligt men att ingen av dem kommit till skada.
Här ska tydligen vara en video från när gärningsmannen grips.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3102912-tv-har-grips-den-misstankte-mordaren
De pratade med han som filmat på Aftonbladet. Han sa att innan han började filma så var det en man där som betedde sig väldigt konstigt, polisen sprang dit och sa att hans signalement stämde, sen griper de honom som man ser i videon…
#7 Antalet mord i Sverige ligger rätt stabilt. Sedan 2007 har antalet mord per år faktiskt minskat.
https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/mord-och-drap.html
#26 Det stämmer säkert, problemet som jag själv upplever är att man (jag) blivit smått blasé; "Jaha…en skjuten i helgen. Knivmord i xx, jaja sån´t händer ju…". Eller att det kastas handgranater i Malmö - det känns snart som vardagsmat. Det skrämmer mig mer än själva antalet mord i sig.
Det är dock inget modernt problem. Förr tänkte man, jaha, två personer hängda på torget idag. Grannen slår sina barn som vanligt. Fylleslagsmål på tavernan som vanligt, två dog. Finns mycket statistisk som visar att våldet minskat enormt mycket om man ser långt tillbaka i historien. Våldet har minskat, men rapporteringen har ökat. Och det är mänskligt att inte kunna ta in alla katastrofer som sker, att slå ifrån sig en hel del.
#28 Jo, det är måhända sant. Men jag måste nog ändå säga att vissa saker förekommer mer frekvent än tidigare. Handgranaterna i Malmö har jag inte upplevt tidigare exempelvis. Eller att det skjuts med automatvapen. Så upplever jag det åtminstone.
#29 Våldet ändrar karaktär och världen blir mer globaliserad. Det är lätt att tolka det som att våldet ökar.
"Enligt de senaste uppgifterna ska samtliga inblandade, det vill säga både offren och gärningsmannen känna varandra."
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3103149-presskonferens-om-knivdadet
#29 Ja, jo…man kan givetvis tolka allt på olika sätt. Tycker ändå att handgranater i Malmö känns som ett grövre våld än tidigare.
Saxat ur dagens HD:
"I sommar har ett flertal attentat med handgranater utförts i Malmö. Sju handgranatsattacker har utförts sedan den 15 juli.
Under elva dagar exploderade granater i Arlöv, Limhamn, Solbacken, Värnhem, Sofielund och på Sorgenfri."
#32 Det är ändå mildare än förintelseläger, och offentliga avrättningar för alla möjliga slags brott. Dock är handgranater grovt i jämförelse med vad vi är vana vid. Men vi är vana vid en sällsynt fredlig era.
#33 Det har du rätt i - jämfört med en "Blockbuster" så är en handgranat ingenting. Eller två mord på IKEA i jämförelse med ett massmord under WWII. Precis allt är relativt, det är sant.
Polisen håller presskonferens om en kvart från nu.
Nu är vissa rykten dementerade och vi har fått mer information. Än vet vi inte varför detta hände.
Det var en 55-årig kvinna och hennes 28-årige son som knivmördades på Ikea. På husgerådsavdelningen slog mördarna till – polisen beskriver det som en ”galen händelse” och att mamman och sonen kan ha blivit slumpmässigt attackerade.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3103459-mor-och-son-offer-for-vansinnesdad
Det känns otillräckligt med uttalande från polisledningen om att ärendet känns "helt galet". Kanske är det en del i den nya framtoningen att poliserna skall visa sig "mänskliga" på FB och Twitter, men konstateranden som "helt galet" kan möjligen vi i allmänheten göra, medan polisen måste vara saklig och informativ i sin yrkesroll.
Att polismän "bara" är människor förstår vi nog ändå, men sin förstämning och chock måste de kunna kontrollera, annars skapar man bara en bild av vanmakt och handlingsförlamning.
Uppseendeväckande brott föder gärna copycats, och då kan det vara nödvändigt för varuhus och deras besökare att veta så mycket som möjligt utöver det som måste förtigas av utredningsskäl. Behöver man t.ex. förvara knivar och andra stickföremål i en annan sorts montrar, precis som t.ex. lättantändliga vätskor förvaras i låsta skåp? Nu förtiger polisen om gärningsmännen tillgripit mordvapnet i affären eller bar det på sig. Det kan väl knappast behöva hemlighållas av utredningsskäl?
#38 Fast polisen visste ju ännu inte alls vad som hänt igår på presskonferensen. Även om det verkar helt troligt att kniv(ar) från IKEA använts så var det ännu inte bevisat eller erkänt. Och det är inte deras uppgift att gå händelserna i förväg i utredningen.
Men ändå så "visste" polisen efter två timmar att gärningsmännen och offren inte kunde kopplas ihop. Hur kan man veta det på ett par timmar?
Först hade polisen sagt de hade en koppling, sen så hade de ändrat sig till koppling till Västerås.
Den vita kvinnan hade tydligen haft ett förhållande med den mörke mannen (mördaren) som SVT hade filmat när han bars ut på bår.
Framtiden får utvisa sanningen. Hoppas liknande dåd aldrig mer kommer att ske.
#39 Om man för ut den rubrikvänliga uppgiften att "det är en galen händelse" så föder man ju intrycket att det är galningars verk. Vet man verkligen inte vad som hänt så är en sådan rubricering en ren hypotes. Det kan lika gärna vara en rationell handling som ligger bakom, om än utförd av en sjuk person.
Det är många som reagerat på "en galen händelse". Även jag reagerade. Polisen brukar ju knappast rubricera på detta sättet vad jag vet.
Är inte alla mördare galna?
#42 Ja, det är ett slappt och populistiskt språkbruk som tycks anpassat till media. Som avsett (?) så har det kommit till användning i många rubriker…
Säkert finns det nog grader av galenskap hos mördarna, det är väl därför man utför rättspsykiatriska undersökningar. Utfallet i en undersökning av den här gärningsmannen (om han överlever) kanske inte alls slutar som polisbefälet förutskickat? Det verkar ju ha funnits en medbrottsling också, och då ställer man sig frågan hur en galning fått med sig ytterligare en galen person i dådet.
Såg ni presskonferensen? Polisen kom med uttalandet att det var en galen händelse efter ganska lång tid då han fått många frågor från journalisterna kring händelsen och vad som låg bakom den. Han menade mest på att det inte verkade finnas något motiv mot de två avlidna offren - att det var en galen händelse, dvs utan motiv bakom mot offren. Givetvis snappar journalisterna upp det uttalandet och gör det till en rubrik.
#43 Det var knappast ett genomtänkt uttalande från polisen utan det blev som det blev under utfrågningen. Polisen hade förberett ett längre uttalande och i detta var inte "en galen händelse" med.
#45 Ja precis! När man skall föra ut något på en officiell presskonferens så gäller det nog att hålla sig till fakta. Det konstaterades redan på Holmérs tid.
Nu har vi blivit upplysta om var de (MGM) bodde, varifrån de kom, varför de bodde där och kanske även från vilket land (eller vilka länder) i Afrika de kom.
Ännu ingen tråd på den sajt på iFokus, som brukar diskutera våra trådar här och våra åsikter här. Märkligt. 😉
"Den gripna mannen, en 23-åring, bor på ett asylboende i Arboga och kom enligt folkbokföringsregistret till Sverige den 13 juli i år.Uppgifterna om vem den misstänkte mannen är kommer från handlingar om mordfallet som finns hos Västmanlands tingsrätt. Han är skäligen misstänkt för mord och utredningen mot honom leds av vice chefsåklagare Eva Morén
identiteten på den 35-årige man som skadades allvarligt i samband med gårdagens dubbelmord, och som på sannolika skäl är misstänkt för mord, är ännu inte känd"
#38 Ser att den erfarna kriminaljournalisten Kerstin Weigl på Aftonbladet också reagerar på polisens slappa språkbruk, och att han upprepade sin klyscha dagen efter dådet gör ju inte saken bättre…
Jag ser i alla fall inget konstigt eller negativt med det uttalandet. Håller med.
Idag öppnar Ikea klockan 12.
Det jag störs över är att det sägs vara ett "vansinnesdåd". Detta "dåd" har triggats av nåt. Psyksjuk. Nån religiös grej. Frustration. Hatbrott. Etc. Detta tkr jag borde belysas bättre.
Alla mord är väl en form av vansinnesdåd.