"YouGov: nu är SD Sveriges största parti"
"SD får 25,2 procent medan Socialdemokraterna hamnar på 23,4 procent och Moderaterna 21,0 procent, visar Yougovs undersökning. Sammanlagt har 1 527 intervjuer genomförts via Yougovs självrekryterade onlinepanel med män och kvinnor 18-74 år."---
"– Det är ett kapitalt misslyckade från både S och M. Det är en misstrosförklaring till alla andra partier än SD. Om de vill klara den här debatten måste de ta sig i kragen och fundera på hur de ska göra, det funkar inte att befinna sig i samma ringhörna.
– Klart att var fjärde svensk inte är rasist eller vill slänga ut invandrare, men däremot vill man röra om i grytan och att de andra partierna ska lyssna på deras oro" (säger den politiska experten Stina Morian).---

Fast kan man lita på en undersökning där rösterna själv har anmält sig? SD har alltid varit bra att rekrytera och samla sympatisörer. Undersökningen visar såklart en tendens, men vi behöver vara kritiska till hur resultatet har kommit fram.
Vi får väl se. Förvånar mig inte.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1 En berättigad frågeställning som diskuterats i några tidigare trådar, bl.a. denna. Det man i första hand kan göra är att jämföra med samma instituts tidigare mätningar, och YouGov var då t.ex. ett av de opinionsinstitut som "underskattade" SD mest i senaste valet. De ligger heller inte genomgående högre än övriga partier för SD, även om det skilde en del till SIFO i sista mätningen före sommaren.
Och vilka skulle bilda regering med dom, jag tror dessbättre sossar och moderaterna hellre samarbetar än att rasera människosynen här i landet.
Sedan kan dessa mätningar säga vad dom vill.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Förvånar mig inte ett dugg
Är det några som raserar det mesta i det här landet så är det vänstern, samt fd regeringen. Vilka är det som ökar det ni kallar för rasism? Jo ovan nämnda. Försök förstå varför.
Det här med att SD är landets största parti är det bästa som kunde hända oss. Inte för partiet som sådant utan för att nu måste 7-klövern vakna.
©®2015
#4 Största parti ska bilda regering det har både (M) och (S) sagt. Fast problem kommer uppstå utan tvekan det kommer bli mycket snack om DÖ håller sig så långt då kommer det blåa blocket rösta med SD.
Men som jag har tidigare sagt får man ta dessa mätningar med en nypa salt.
#4 Det är inte bara fråga om att bilda regering - se t.ex. på det inflytande sexprocentarna Vänsterpartiet har i dagens politik! Man ställer ogenerat krav på regeringen inför öppen ridå utan att statsministern gör några invändningar.
I längden är det knappast möjligt med en parlamentarisk kohandel för att hålla ett parti med stöd av var fjärde-femte väljare borta från inflytande i riksdagsbesluten och den politiska processen.
Enda sättet att motverka SD för övriga partier är att ta till sig valda delar av deras politik, inte ensidigt ta avstånd från allt som SD och deras väljare för fram.
"Hur snabbt kan ett samhälle gå från demokrati till
diktatur? I efterhand är varnings
tecknen ofta tydliga.
Men inte alltid just då och inte för alla. Särskilt inte om
tillvaron i övrigt är kaotisk. Demokratin undergrävs,
urholkas och upphör till slut att existera. Påstådda
fiender pekas ut som ett hot mot vår säkerhet och
trygghet. Medborgerliga rättigheter begränsas och
upphör sedan helt. Vi får inte längre mötas eller yttra
oss fritt, vare sig i samtal eller i medier. Hot om våld
och terror skapar osäkerhet och rädsla. Makten
koncentreras till några få som i sin tur följer en enda person –ledaren."
http://www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/fran-demokrati-till-diktatur-steg-for-steg.pdf
"De förökar sig som mördarsniglar.
Nu är det dags att skicka hem mördare, våldtäktsmän och knarksmugglare."
http://www.expressen.se/kronikorer/diamant-salihu/natmobb-som-eldas-upp-av-extremsajterna/
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
DÖ är snart dött, sanna mina ord.
©®2015
#8 Men Carpinus, delar av sd politikt. Vad tänker du på då ?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#11 Den frågan är ju hur stor som helst! Ta flyktingproblematiken t.ex. Regeringen har fört fram sitt mantra att "övriga Europa måste ta sitt ansvar" i flyktingfrågan. När då en sådan (antalsmässigt) marginell fråga som att ta hand om kvotflyktingarna kom upp på dagordningen i EU så blev det kalla handen från övriga länder, ändå kallade Löfven det för "ett genombrott".
Kommunerna förklarade senast häromdagen att de går på knäna i mottagningen av ensamkommande flyktingbarn, ändå agerar regeringen och Migrationsverket inkastare.
SD har förklarat att Sverige bör ge hjälp på plats, inte importera krisen, och kanske på sikt kriget, hit. Jag tror att ett förslag till utökad hjälp i närområdet skulle ha större chans att få stöd i EU än att försöka tvinga andra länder att öka sin flyktingmottagning.
Läs gärna Expressens opinionsblogg idag. Den avslutas:
"Det som krävs för att Sverigedemokraterna ska sjunka i opinionen är dock inte mer ängsligt funderande om vad som gynnar eller inte gynnar partiet, utan att andra partier återvinner förtroende i politikområdena migration och integration. Och för att göra det måste man ge trovärdiga svar på de knepiga frågor som den stora flyktinginvandringen ger upphov till.
Hur skakar vi på kort tid fram tiotusentals nya bostäder? Hur kan vi få in lågt utbildade personer med svaga språkkunskaper på en höglönemarknad? Och var hittar vi alla de nya SFI-lärare, arbetsförmedlare och socialsekreterare som nu behöver anställas?
Det är för övrigt frågor som kräver svar även om Sverigedemokraterna skulle vara Sveriges minsta parti."
Det har inte sagts att största parti ska bilda regering utan största partikonstellation,
Värd för Pensionärer
"Riksdagen vill öka kunskapen om lagstiftnings-frågor och demokrati bland ungdomar. Därför har man tagit fram ett nytt informationsmaterial för elever på högstadiet och gymnasiet.
_
Fördjupningsmaterialet har gjorts med utgångspunkt från gymnasieskolans nya kunskapskrav och synpunkter från en fokusgrupp bestående av högstadie- och gymnasielärare.
Det är Riksdagsförvaltningen som har tagit fram ett fördjupande studiematerial som består av studiehäftena "Riksdagen i samhället", "Demokratin i samhället" och "Demokratens handbok" - den sista som en vägledning "där eleverna får öva sig i att använda sina demokratiska rättigheter för att försöka påverka samhället".
Materialet kan beställas via Riksdagens hemsida."_
http://www.dagensjuridik.se/2015/08…l-skolorna-nytt-studiematerial-fran-riksdagen
Mycket bra initiativ; det behövs helt klart en ökad kunskap om hur vår demokrati fungerar - och hur viktig den är. Vi har ju sett att det brister i insikt hur makt fördelas i Riksdagen bla. Även att många inte förstår kopplingen mellan budget och genomförd politik, eller tidsaspekten i lagstiftningen och genomförandet av politiska åtgärder. Eller hur viktig roll medierna har och värdet av att de står fast vid sina etiska principer. Jag har tom hört ungdomar som "tror att diktatur skulle vara bra"; vilket är fruktansvärt naivt när man är uppvuxen i ett av världens bästa länder och ett slag i ansiktet mot alla människor i världen som kämpar för sina grundläggande mänskliga rättigheter. Ett krafttag i skolorna behövs.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Skrämmande!
Tankar kring läget:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
#14 Bra initiativ, men ungdomar är nog mer intresserade av Instagram och Snapchat. Själv tycker jag att Ungdomsfullmäktige är en bra idé. Saxat från Wikipedia:
"Ungdomsfullmäktige är ett sätt att i kommuner arbeta med att öka möjligheten för ungdomar att påverka kommunens politik, en sorts ungdomsråd, där arbetssättet är tänkt att efterlikna det i kommunfullmäktige. Inrättandet av ett ungdomsfullmäktige syftar ofta till att ge ungdomar insikt i demokratiska processer och till att öka intresset för den lokala politiken bland ungdomar, samt till att främja bättre kommunikation mellan lokala politiker och ungdomar."
Om de nu är runt 24% av Sveriges röstberättigade befolkning (ja och då är det 80-85% av de röstberättigade som röstar beroende på vilket år och vilket val) så kan mörkertalet kan t o m vara 3-4% till. Hmm får det till att SD kan ha hela 28%. Tänk vilket misslyckande för svensk skolväsende, eller är det inte ett missnöje med svenska politiker? Välj något av alternativen eller kom med ett eget förslag!
Dessutom om man då antar att en invandrare inte är främlingsfientliga och att 12-14% som röstade är utlandsfödda (bara det och inte medräknat invandrare/flyktingar i ett par generationer). Då är det möjligt att de främlingsfientliga svenskarna utgör 28 av 86 eller 88 röstberättigade individer, alltså nästan 32%. Än värre blir det då om man tyder kommunalvalsstatistiken där fler utlandsfödda är röstberättigade och de bara röstade till 35.8% av alla dem.
Om nu jag leker vidare med matematiken: om alla utlandsfödda eller de i ett par generationer sedan invandring inte är rasister då är nästan varannan etniskt svenskfödd rasist/främlingsfientlig.
Så misslyckade skolor eller misstro mot politiker? Eller icke trovärdiga argument och missbrukad statistik påkostad av "samhället".
#17 Som tillägg/kuriosa kan jag nämna att flera av mina vänner/bekanta med utländsk härkomst är betydligt mer kritiska än vad jag själv är. Förvånansvärt många av dem stödjer SD.
Även Aftonbladet/Sverige tycker presenterar en opinionsundersökning idag - tidningen skriver:
"Sverigedemokraterna når en toppnotering och är nu största parti bland manliga väljare, visar en ny mätning från Aftonbladet/Sverige tycker.
Samtidigt backar Moderaterna och Socialdemokraterna kraftigt.
– Folk är frågande till hur flykting- och invandringsfrågan ska hanteras, säger Karin Nelsson, analyschef på Sverige tycker."---
"Opinionsmätningen från Aftonbladet/Sverige tycker är den första sedan i juni, då Sverigedemokraterna nådde en ny toppnotering. Trenden har fortsatt under sommaren. I den nya mätningen går SD kraftigt framåt och landar på 20,8 procent. Ökningen med 2,9 procentenheter innebär att man nästan är ikapp Moderaterna som dock fortfarande är Sveriges näst största parti."---
Jaha, nu har ett av mina inlägg också försvunnit, Det som var ett svar på #18! Var det off topic eller handlade det om vänner jag har från mellanöstern? Fanns inget kränkande alls i det, inte ett ord inte en rad!
#20 Inga i denna tråd är borttagen!
#17 Jag kan inte avgöra om du ironiserar över vanligt förekommande resonemang eller om du verkligen tror på det där själv.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#21 då har det bara försvunnit på annat sätt - en glitch i radiolänken. Men hinner inte skriva om den. Tack för att du svarade!
#22 72mm
Det är lite av ett raljerande och ironiserande. Dels så är det inget större fel med matematiken, den har ungefär samma felmarginaler som tidningsjounalistik som citerar valundersökningar och opinionsmätningar.
Det andra jag raljerar kring är att de som då tycker att SD är för många och inte vet att nästan varannan eller då minst en tredjedel hyser åsikter om att stoppa invandringen, vilket också är bekräftat av opinionsmätningar just på den punkten. Och att alla dessa då är rasister eller främlingsfientliga? - Vilka personer är det som bara umgås med de som tycker att invandringen enbart är bra? Bildar de ett helt eget samhälle i samhället? Har de inga vänner eller släktingar som hyser några tvivel eller betänkligheter? Talar de bara med/till de redan frälsta? Accepterar de inga mellanlägen, inga gråskalor, fritt från nyancering? Då är det deras egna förbannade attityd till att det är så här!
Jag lyssnar ofta på fiket, eller på parkbänken, på festen eller var jag än är, sitter på bussen eller t-banan och hör folk samtala, och vilka deras samtalsämnen är. Att ställa frågor som personer tycker är intressanta när man vet vad de egentligen tycker och få människor att berätta, och uppmuntra till att berätta- allt utan att leda eller provocera, det är högeligen intressant! Det ger mig möjlighet att se nyanser i hur folk tänker och vad de tänker på, och varför de tänker så. Det ger mig möjligheter att bilda mig en egen uppfattning också, eller komplettera den, eller ändra den.