Åsa Linderborg om IS
Åsa Linderborg om IS:
"Den intressanta frågan är varför IS alls existerar. Den borde sysselsätta även liberalerna, särskilt om det är självkritik man efterfrågar. (Med ”liberalerna” gör jag mig medvetet lika kategorisk i mitt etiketterande som Nordberg.)
Det var liberalerna som applåderade fram anfallskriget mot Irak. Falludja gjordes till grus av den ockupationsmakt som skulle sprida ”civilisation”. Där har nu IS etablerat sig med löften om vatten och avlopp.
I Afghanistan försökte man bomba bort burkan, av ”feministiska" skäl.
Det var liberalerna som sjöng de libyska ”frihetsrebellernas” lovsång så högt, att till och med V biföll en svensk insats. Nu finns IS även i Libyen.
Möljar man ner ett samhälle så bäddar man för extrema krafter.
Det går inte att säga det här utan att anklagas för att stödja Saddam,Ghadaffi och Assad, men det gör jag inte. Jag tror bara inte på maximen att min fiendes fiende är min vän och att vi därför ska pumpa in pengar i vilka laglösa grupper som helst.
När sen folk flyr för sina liv, ojar man sig över ”flyktingvolymerna”.
Det är ljusskygga saudiarabiska pengar som delfinansierat IS. När feministen Margot Wallström kallade Saudiarabien ”medeltida”, påstods hon äventyra hela exportindustrin.
Det är liberalerna som i åratal försvarat Israels apartheidpolitik, som tvingat generationer av palestinier att bo i syriska flyktingläger – som plötsligt kontrolleras av IS."
Håller med henne om liberalernas stöd till israels apartheidpolitik. Men håller inte med henne om att det intressanta är/skulle vara "varför IS alls existerar".
Alla som kan historia kan se parallelerna över seklerna, oavsett om det gäller hela mellanösternpolitikens historia eller om det gäller det förtryck och den inkompetenta stat som ledde till Oliver Cromwells framfart i England i mitten på 1850-talet.
Så alla de signalerna har ju funnits sedan Balfour-deklarationen, och redan dessförinnan!
Ja, jag tycker också att hon har rätt i att mina fienders fiender inte nödvändigtvis behöver vara min vän, men t o m Churchill gick ihop med Stalin för att krossa nazisterna i Tyskland och fascisterna i Italien (ja och andra länder. Churchill var en adelsman som blev socialdemokrat för att sedan byta fot.
Så då blir frågan snarast vilka vänner har du som ställer upp och får stopp på det hela, oavsett hur det växte fram? Det är tydligen ointressant!?
#1 Det är lätt att byta sida, vända kappan efter vinden. Det gjorde ju t om Linderborgs idol Josef Stalin. Hur hade det gått för Hitler utan Stalins hjälp? Med facit i hand är man alltid klokare och jag ger inte så värst mycket för "what-if-scenario".
#2 Nej jag känner inte till något om Åsa Linderborg och vet inget om hennes historia. Och även om jag gjorde det så kommenterar jag bara vad hon verkligen skriver i den här artikeln.
I allmänhet, och när jag tänker igenom vad hon skrev, och rubriksättningen, som då inte behöver vara hennes egen, så lyder rubrik och underrubrik: "Feminister har inget särskilt ansvar för IS" och "Åsa Linderborg: varken hashtaggar eller moralism hjäper mot terrorn".
Mitt svar är**: **
Jo feminister har ett särskilt ansvar de lika väl som alla andra, och i synnerhet eftersom de lägger fler och fler företeelser under order feminism. Och, allas ansvar ökar i och med att läget blir värre och värre. Alternativet till att de inte tycker eller tror att de har det särskilda ansvaret måste bero på att de som feminister, jag skriver inte kvinnor, tror sig stå över allt annat alla andra - att de är förmer än andra och inte behöver bry sig.
Och de har ett särskilt ansvar för att feminismens motto brukar vara: "Kvinnor/Systrar i alla länder förena er". Nu fungerar inte länkningen för mig men det är bara att söka på nätet på uttrycket på svenska eller på engelska, eller något annat språk ni känner till. Kan nämna Systerskaparna: "Systrar i alla länder förena er", Eller något i Fria.nu 2005 rubriken : "Vi behöver varandra i kampen för jämställdhet", och i texten (…)" och tågar fram i en kvinnodemonstration. Kvinnor i alla länder - förena er!" min kursiv, originalets fetstil.
Inga kvinnor jag då skulle lita på, i dagens läge! Klandrar dock inte de andra skribenterna eftersom jag inte vet hur de personligen ställer sig till dagens situation. Men fenomenet "Systerskap" har fått sig en rejäl törn på grund av de som idagsläget velar!