Hedra våra snutar!
"Jag har sett tyska poliser ta vänligt hand om nazistskrikande, pissfulla, blodiga, norska turister. Jag har sett svenska poliser bli nerslagna, hotade, slagna och få sina uniformer besudlade med piss, blod och spyor. En av dem blev strypt så hårt av en 150-kilosman att han var sjukskriven i sex månader. När jag för fjärde gången blivit kallad som vittne till rättegång lades hela målet ner på grund av mannens psykiska sjukdom. Men polisens halsskador fanns kvar som ett minne av den där kvällen i tunnelbanan.
Jag har åkt med svenska sjöpoliser som tvingas dra upp ruttna lik efter människor som tagit livet av sig åtta månader tidigare. Pratat med deras kolleger som fått plocka upp delar av självmordsoffer på tågspår i ena minuten och krama lokföraren i nästa. Jag har sett dem ta hand om våldtagna flickor, sönderslagna tanter och gråtande fyllon, sett dem kväll efter kväll möta små barn i svensk misär som inte borde finnas."
Ja dom flesta av dom är värda all heder! Det kan inte vara det lättaste yrket.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Ja, verkligen. Dem riskerar sina liv för att vi ska känna oss trygga.
O med den lönen dem har förtjänar dem mer respekt! Älskar poliser, för när man är på den goda sidan är dem grymt roliga o ha o göra med
Polisen - en kombination av socialarbetare och brottsbekämpare - har bara gott att säga om de nya poliserna som kommit de senaste 7-8 åren i kommunen. De gamla gjorde inte många knop. Den nya polischefen verkar dock mest vara en pajas. Nej de som nu finns gör ett gott jobb, men de är bara en tredjedel av vad de skall vara enligt normerna. Förstår samtidigt att vi inte i hela Sverige ens har poliser för att klara av Malmö och Göteborg och Stockholm.
Jag håller med TS. Generellt förtjänar Polisen vår uppskattning och betydligt mer respekt än vad som ofta visas dom. Jag önskar vi kunde göra polisyrket både välbetalt och eftersträvansvärt så att de bästa och mest lämpade bland oss ville bli polis.
Naturligtvis ska poliser ha cred för sitt jobb men tyvärr finns där undantag också. Alla poliser sköter inte sitt jobb ordentligt och tror de kan uppföra sig nästan hur som helst för de är en ordningsmakt.
Visst, de ska ha uppskattning när det är befogat. Men låt oss aldrig glömma spektaklet kring Tomas Quick och att de ansvariga för denna skandal går fria.
Jag tycker att det är hedervärt att det fortfarande finns människor som vill bli poliser. Hatten av för kåren 👍
Har bara bra erfarenheter av polisen och man får inte glömma att bakom uniformen finns en person, precis som dig och mig, som har känslor,dåliga dagar och kan göra misstag även om det i deras yrkesliv är mindre acceptabelt. Även om det inte är ok när en polis handlar fel så tror jag att det är en mycket liten procent av de poliser som finns som faktiskt gör felsteg. Poliser får alldeles för mycket oförtjänt skit, kolla bara på alla dessa "112" program, jag förtåstår inte hur dom står ut. Nej, all heder till poliserna, dom gör ett toppenjobb! Sköter man sig och har rent mjöl i påsen brukar man inte ha problem med polisen.
Det finns både bra och dåliga poliser. Jag har stött på båda.
#10 Ja det finns det förstås, precis som inom alla yrken.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Någon tycker dock inte som oss i närheten av tumba, antar jag, och vill allt annat än att hedra polisen. http://mobil.dn.se/sthlm/polisen-attackerad-i-tumba/
#12 Det är både sorglig och farlig utveckling att polisväsendet som kämpar för vår säkerhet ska behöva utstå hot och våld pga att dem utför sitt arbete. Skrämmande. .
#13 det kan jag till fullo hålla med om. Så trist att dom i sitt arbete (men även privatliv) alltid har en risk att sådana här saker händer. Men även att dom i sitt arbete får stå ut med och vara beredda på att ta emot hot, slag och andra otrevliga saker och samtidigt försöka vara rationell. Jag hade aldrig stått ut. Dom gör kort och gott ett fantastiskt jobb och sätter sitt eget liv och välbefinnande för att att vi andra ska kunna få hjälp och trygghet.
Poliserna bör ha högre löner samt mer befogenhet att agera. Det måste anställas mer poliser i landet. Polisen behöver mycket mer resurser än de har idag. Våldet blir värre på gator och torg allteftersom befolkningen ökar.
Vi har faktiskt spekulerat om vilka siffror det skulle kunna röra sig om, men kom fram till att det är omöjligt att få fram ett korrekt belopp. Detta på grund av att det finns mörkertal. Allt blir bara spekulationer med andra ord. Det man är överens om är att det måste ske en drastisk förändring.
©®2015