Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 903 ggr
[helga21]
8

SD störst bland arbetarväljare

Ja som rubriken säger så är nu SD störst bland arbetarväljare. Hur vore det om Löfven höll upp ett finger i luften och kände vart vinden blåser så han får en aning om vad folk tycker.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21290578.ab

MaxFlickan
4

😐

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
3

"att man under denna tid visat att man är lojal med Sverige, respekterar svenska lagar och övriga samhällsregler, att man lärt sig det svenska språket och skaffat sig grundläggande kunskaper om svensk historia och svenskt samhällsliv"

Hur många "Sverige svenskar" uppfyller dessa krav då…?  Jösses, man blir ju mörkrädd.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

papa-bear
2

#3 ungefär som provet som de som söker om amerikansk medborgarskap, krävs mer av dem än de som redan har medborgarskap, och de kan knappt historian om staten de lever i.

[sanna70]
6

Personligen tänker jag inte lägga alltför mycket vikt i vad det står att läsa i den artikeln. Man blir liksom immun till slut att läsa all negativitet om Sd och det får motsatt effekt, ganska uppenbart för dem flesta vid detta laget (men inte för alla) Att läsa hur panikslagna journalister desperat letar efter mera skit (ursäkta språkbruket) är mest tröttsamt och väldigt genomskinligt vid detta laget.

Personligen tycker ag att det bästa sättet att bli hemstad i ett land är att  lära känna landet, kulturen, lära sig språket, anpassa sig till samhället så att man lättare kan komma in i arbete mm mm mm Självklara saker. .  

Hittills har regeringen gjort rena motsatsen och resultaten kan vi se lite överallt. 

Här är ett exempel

http://politik.ifokus.se/discussions/55d82e88ce12c40f36000af2-sta-upp-for-alla-kvinnor-sag-nej-till-konsaparth?discussions-1#0

MaxFlickan
3

#4 Precis!

#5  Du tröttnar på att läsa allt negativt om SD? Jag tröttnar på all illa dold rasism i kommentators fälten i  alla  webb artiklar  gällande brott.  (Tröttnar o blir rädd)

Visst ska man lära känna språket, kulturen och landet man kommit till, men var går gränsen och vem bestämmer om man lärt sig tillräckligt? Ska nån bli utvisad för att man bara kan si och så många ord?   (Undrar hur det skulle funka här i mitt hemland, som har två nationalspråk?)

Om man inte minns vem som var kung för 40 år sedan, vad händer då?

Och visa att man är lojal mot Sverige? Vad innebär det egentligen? Om jag som Finländare flyttar till ert land, får jag inte då skicka pengar tillbaka till Finland? ( det kan ju hända jag vill stöda nåt politiskt parti här t.ex) , får jag tycka att Finland har bättre skolsystem eller är det illojalt?

Magi-cat
5

#5 Så klart du tröttnar på att läsa "allt negativt om SD", det är ju avslöjande och du vill inte se det avslöjat i all sin främlingsfientliga ynklighet. 

Vad är det som är skit, tycker du?

Det är ju SD:s principprogram skribenten kommenterar. Om du inte orkar läsa det (eller kritik av det) är det riktigt illa. Det är ju det här de vill! 

Du får nog bereda dig på att folk säger emot. Och du kan så klart låta bli att läsa. Men tänk gärna lite själv, på konsekvenserna av vad detta parti vill.

Emo
4

Jag läste artikeln i länken i #2

Det påminner mycket om hur Fan läser bibeln.

Någon annans tolkning hade kunnat vara helt positiv.

Ett annat vanligt uttryck: "Det ligger i betraktarens öga"

Tack för länken och citaten. Mycket upplysande.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[sanna70]
8

Det är ju uppenbart att det är bara propaganda. .  Så mycket "rädslor" för vadå? Om man flyttar till ett annat land är det en självklarhet att kräva att du ska lära dig språket. I Sverige finns det folk som har bott här i 10-15 år och mera utan att kunna Svenska. Arbete är inte att tänka på. .  Jo, det finns många exempel på det hela. .

Vad det gäller brottslighet så säger jag bara "55 No Go Zone" lägg till alla bombningar i Malmö, alla skjutningar på öppen gata i Göteborg mm mm  så klarnar bilden lite mera. . 

Vad det gäller extremism så har dem händerna fria, dem får dessutom pengar för att kunna fortsätta bedriva sina "fina" verksamheten. 

"Män uppmanas att slå en upprorisk hustru, bara inte slaget lämnar några fysiska skador eller märken på kroppen. Texten står att läsa i det tryckta häftet ”Kvinnan i Islam”. Avsändare är Göteborgs moské. Varje fredag och lördag delas häftet ut av islamistiska Dawah-missionärer i köpcentret Nordstan i Göteborg."

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2807830-sta-upp-for-alla-kvinnor-sag-nej-till-konsapartheid

Om man tycker att inte detta räcker som orsak så kan man kanske lämna sina böcker och gå ut och se sig om för då ser man hur det ser ut i samhället tack vare alla besparingar. Landet håller på att kollapsa och det lustiga är att det verkar liksom inte spela någon roll för den enda och största faran i landet är - SD. 

För att undvika missförstånd så vill jag säga att jag anklagar både denna och föregående regeringar för läget i landet. Det är inte folkets fel att situationen har spårat ut, det är regeringens fel som har låtit det hända genom sin feghet och total ansvarsbrist.

MaxFlickan
1

#9 Och inga svar på mina frågor…?

Och Haga mannen då? Han som mördade Anna Lindh? Anders Breivik?  Alla brott som begåtts av "vita människor" eller "Sverige svenskar" ? Märkligt hur dessa brott alltid glöms bort i dessa diskussioner.

Här i mitt lilla land hade vi en "finsk finländare" som försökte spränga upp sitt ex med en bilbomb. Lyckades nästan.  Och nej, hon var också en "finsk finländare" om nu någon undrade.

Brott begås av kriminella,och kriminella finns det i alla länder och de är av alla olika hudfärger och nationaliteter och religioner. Alla katolska präster som utnyttjat små pojkar, ni minns väl dem?

Magi-cat
2

Man kan och måste kritisera religion och sketna värderingar, varifrån de än kommer. (Kyrkans är inte fräscha heller, och det vet ni säkert.)

Men lösningen är verkligen inte en fascism enligt SD eller liknande!

Och nej, Sanna, landet håller inte på att kollapsa och särskilt inte av de skäl du fått dig itutat och lösningen är definitivt inte SD!

MaxFlickan
1

#11 Tror du och jag har ganska likadana värderingar Magi-Cat :) Och du, snygg profilbild!

Magi-cat
0

#12 Detsamma! :-)

[sanna70]
5

#10 Hur tänker du nu?

Bara för att det finns "vita män" som du kallar dem så är det försvarbart med det nuvarande våldet som eskalerar i landet?

Jag arbetar i ett invandrartät område och jag/ vi måste ha överfallslarm på oss pga återkommande skjutningar. Inte för att det kan skydda mig/oss om vi får en kula i oss under vår arbetstid utan för att polisen ska kunna hitta oss.

Men visst, det är nya tider och våldet är tydligen försvarbart - länge leve hierarki

Magi-cat
1

Våld är alltid fel, självklart, men det är viktigt att komma ihåg att inte SD har lösningen.

Dessutom minskar våldet totalt, vilket diskuteras i annan tråd.

MaxFlickan
0

#10 Skulle uppskatta svar på mina frågor i inlägg  #6 tack.

Uhm, läste du ens vad jag skrev? Nej, våld är aldrig försvarbart, utom möjligen i självförsvar då. Möjligen.

Jag bara tycker det är märkligt att brott som begåtts av etniska svenskar eller vita män(niskor) inte kommenteras lika häftigt i kommentatorsfälten. Som om alla våldsbrott begåtts av invandrare.

Begås brott av invandrare? Ja. Ignorerar jag det totalt eller säger "bra gjort!" ? Nej, jag är ingen kallblodig människa eller blind för den delen.

Det finns invandrare som har mentala problem och som begår våldshandlingar. PTSD och liknande är det många som lider av om man kommer från krigshärjade länder. Har man då rätt att begå brott? Nej. Men man har rätt att ha fått hjälp av mentalvården innan man får en knäpp i huvudet. Och sorry, men er mentalvård är inte värd mycket.

Finns det invandrare som är mentalt friska som begår brott? Naturligtvis.( Det finns svenskar som gör det också som sagt. ) Är det rätt? Nej. Ska de dömas enligt svensk lag? Ja. Utvisas? Ja, möjligen om lagen det kräver.

[sanna70]
6

#15 Såvitt jag kan se det är SD det enda parti som har kommit med vettiga förslag. Kanske skulle alla motståndare läsa igenom SD i stället för att lita på Aftonblaskan. 

I nuläget har 300 poliser sagt upp sig från sina jobb samtidigt som våldet exkluderar. Våldet har ökat - men dödligheten har inte ökat. Skillnad där!  

Hårdare straff, mera poliser, språk krav mm mm mm är förslagen från SD för att få slut på eländet. Att ta in människor i stället för att låta dem leva i utanförskap känns som ett betydligt bättre alternativ än vad som är nu.  

Att låta människor i förorten skapa egna lagar, kränka kvinnor, gängvåld, dåliga språkkunskaper, katastrofala betyg i invandrartäta skolområden mm mm leder knappast till förbättring. Ingen kan blunda för det faktum längre.

[HelwardMann]
1

Om det ska vara ett krav att behärska svenska för att få tillhöra den svenska nationen, är det många infödda svenskar som kommer att utvisas. Och ihåligt klingar det, när dessa är de som skriker högst om språkkraven.

Och nej, jag syftar inte på författarna av SD:s principprogram. Jag syftar på "mannen på gatan", som särskriver, inte förstår skillnaden mellan subjekt- och objektformerna av ett visst personligt pronomen, pratar och skriver svengelska och mer därtill.

[sanna70]
4

Jo, visst kan man göra narr av dem flesta och det mesta om man bara anstränger sig lite. .  

Man kan hänga upp sig på småsaker och klamra sig fast vid dessa men dem flesta förstår (som tur) är innebörden i orden.

MaxFlickan
1

Gör narr? Jag tycker #18 kommer med en bra synpunkt. Men då så förstår jag ju inte heller mycket här i världen. (Obs, sarkasm!)

[HelwardMann]
2

#19 Jag menar inte att göra narr av någon. Men begär man att andra ska leva upp till saker man inte klarar själv, kastar man sten i glashus.

Och jag kan tycka att ett visst mått av kunskaper i svenska, eller, i områden där det är gångbart, något av de officiella minoritetsspråken, bör kunna krävas. Men nog kan vi nöja oss med att man kan utföra vardagsärenden utan att behöva tolk. Man behöver inte kunna ett språk flytande för att kunna veckohandla, åka buss eller berätta för doktorn var man har ont.

papa-bear
1

#18 och de som inte kan skilja på de och dem, på tal om att göra narr af folk. #19

om det skall skickas ut folk från Sverige, kan vi ju börja med finnarna som kom hit under den invandringen, till massaindustrierna, för de bildade ju egna kolonier där de pratade finska och vägrade eller ville inte lära sig prata svenska. jag pratar om finnar som kom hit på 60-talet och tidigare. men där har vi ju problemet att i norden får vi fortfarande (?) flytta runt fritt?

[sanna70]
5

Tja, det här med språkkunskaper. . Vi skulle ju kanske kunna ha som krav att barn och vuxna klarar av sin utbildning så att dessa kan gå ut med fullständiga betyg och skaffa sig ett arbete. Idag krävs det utbildning för att få arbete, etnicitet spelar liksom ingen större roll i det sammanhanget.  Faktum är att det kan vara livsfarligt att anställa personal som inte behärskar det Svenska språket, sjukvården är ett exempel.  Jag har själv sett exempel där människors liv kom i fara för att personalen inte förstod vad vårdtagare sa när dem beskrev sitt akuta hälsotillstånd. Men, visst lått oss tjabba om annat oviktigt. . Låt oss hänga upp oss på mera småsaker och låt oss leta efter flera fel. .

MaxFlickan
0

Visst kan ni ha det kravet, men låt det gälla alla då som sagt.