Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1478 ggr
[tk1971]
7

Klockrent!

[sanna70]
11

Kanske är pga detta som han inte känner igen Sverige, mera troligt. . 

http://www.sydsvenskan.se/malmo/bombkarta-har-har-sprangladdningar-detonerat-i-malmo/

[tk1971]
7

#1: det tror jag inte. Varför klistrar du in en länk om bombdåd i en tråd som handlar om svenskars kynne och svensk historia? Håll dig till ämnet, tack.

papa-bear
1

vad har Björn Söders vilja att beröva oss på våra rättigheter att göra med handgranaterna i Malmö? skum jämförelse. mer troligt att det är smr-sympatisörer än vanligt bus eller invandrare.

Kerstinfalk
6

Jag håller med TS, artikeln är fin och det är verkligen viktigt att fortsätta jobba för tolerans. Att lära sig om historien som gjorde att vanliga människor blev massmördare är aktuellt speciellt nu när intolerans och hat sprids öppet.

[Jimmy.L]
5

Alltså lägger ni in länkar så lägg inte bara en länk! För det första ser det tråkigt ut för det andra vet man inte vad länken innehåller eller vad som ska diskuteras!

Ta ett citat ur artikeln.

[tk1971]
1

#5: jag tycker det framgår rätt tydligt av länken vad det handlar om, och är det några tveksamheter om den saken så får man faktiskt bemöda sig med att läsa artikeln innan man svarar (kanske en bra ide att läsa den så man inte slänger in en länk som är helt malplacerad?).

[Jimmy.L]
9

#6 Nu har vi det som regel här samt att det ser mycket trevligare ut och lockar fler till sajten vilket är poängen med sajten. Om alla skulle göra som du gör nu skulle det bli tråkigt och då kan alla bara lägga in en länk som svar.

Hur andra sajter på iFokus väljer är deras sak men här vill jag se ett citat ur en artikel om man nu länkar. Ta lite tid att göra en tråd bra med fakta så kommer fler att lockas diskutera det du vill ha fram!

[sanna70]
10

#2 Ok, fortsätt med nazist, rasist, främlingsfientlig mm mm mm artiklar. Jag ska inte störa mera men det är dock värt att nämna att det finns andra partier med väldigt mörka rötter som folket hyllar idag. Saker ändras. .  Det är alltfler invandrare som gynnar SD och dessutom är tror jag inte att 25,5% av Svenska folket är rasister. .!

[tk1971]
2

#7: hur ska du ha det egentligen? Du har gnällt på att jag skriver för långa bitar från artikeln jag länkar till. Då såg det fult ut med "för långa bitar från artikeln". Och nu passar det inte heller. Det har nog att göra med vem som skriver.

[tk1971]
3

#8: du skriver ju invandrarfientliga inlägg stup i kvarten. Denna sida heter "Politik iFokus". Då får du faktiskt acceptera andra slags synpunkter än dina.

[Jimmy.L]
6

#9 Det har ingen betydelse alls jag säger till alla som gör som du nu. Ta ett kort citat eller flera korta om man vill det tillsammans med länken. Gjorde du samma sak i skolan, eller på arbetsplatsen om du får en uppgift att skriva en uppsats eller en PM. Tar en länk så är saken klar hur bra blir det?

Som jag sa lägg lite tid på en ny tråd så lockar det en massa som vill diskutera det du vill föra ut.

[tk1971]
0

#11. Lite får folk allt anstränga sig. På den punkten ändrar jag mig inte.

Halvdansken
11

#2. Jag känner inte igen Sverige som det är nu. I min hemstad Malmö spänger man handgranater, folk blir skjutna på gatan, det är fri knarkhandel vid Möllevångstorget, Rosengård räknas som "no-go zon". 
Jag ska lova att det inte var så på 60-70 talet när jag växte upp.

Så jag tycker det är fullt relevant att ta upp det som #1 gör.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Jimmy.L]
6

#12 Då får du räkna med att jag och mina Medarbetare kommer plocka bort sådana inlägg. Detta står även i reglerna.

[tk1971]
1

#13: och hur var det på 60- och 70-talen? Jag växte också upp då.

[Hayabusa]
6

#13 Kan hålla med om Malmö. Absolut har staden ändrat sig sedan 60- & -70-talet. Visst är det så att minnet sviker, men det kastades inte handgranater på random platser i Malmö. Det är jag övertygad om. Inte heller minns jag att folk blev avrättade på öppen gata. 

Personligen tycker jag att Sverige ändrades någon gång med mordet på Palme -86 och Stureplansmorden -94.

Bagtjesen
1

#5 Jimmy.L som ny här så förstår jag inte vad du menar med "Alltså lägger ni in länkar så lägg inte bara en länk!" Själv får jag det inte att fungera överhuvud taget.

#1 Intressant det han skriver om, och om historien, men vilket parti röstar han själv på, och hur ser det partiets historia ut? i http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1749&blogg=45418 skiver han, Jonas Gardell: "Jag kommer att rösta på de rödgröna. Jag hoppas på en rödgrön seger." Då kastar han i flera fall sten i glashus, både S och V har inte helt rumsrena historier, S och Myrdalarna har mycket att stå till svars för! "Statens institut för rasbiologi"/"Rasbiologiska institutet inrättades 1922 och upphörde 1958! S kom till makten i minoritets eller koalitionsregeringar sedan 1932! Och första "nederlaget" därefter var väl förlusten 1976!

[Jimmy.L]
0

#17 Du ser hur #0 gjorde. 

Det är bättre att göra så här.

**"En man som jämfört homosexualitet med pedofili och att ha sex med djur, som kallat islam för det största hotet mot västerlandet och försvarat diskriminering mot romer ska alltså inneha ett av de högsta ämbetena i riket och utgöra en viktig symbol för den svenska demokratin."
**

http://www.expressen.se/kultur/vilket-sverige-ar-det-ni-inte-kanner-igen/

Nu tog jag ett citat ur artikeln och länkade till resten.

Halvdansken
7

#15. Man  spängde inte handgranater, folk blev inte skjutna på gatan, de v ar inte fri knarkhandel vid Möllevångstorget, Rosengård räknades inte  som "no-go zon", tvärtom - många malmöbor flyttade dit då. 

Det var massor av skillnader. Man var i alla fall inte rädd för att gå ut på kvällen.   Det läskigast vi visste var de prostituerade på Kungsgatan. Men jag kände inte nån som blev rånad, men fick själv gå ut upp i stan för att gå på bio osv osv.

Bagtjesen
0

#18 Nu fungerade det för mig i #17, men då använde jag inte symbolen i raden med kättingen på, det gjorde jag förut.

[Hayabusa]
5

#19 Nä, precis. Det "farligaste" som jag kände till då var möjligen raggarna. Fast de var rätt harmlösa, egentligen. Nej, Malmös karaktär har förändrats totalt. Från en trygg arbetarstad till något helt annat.

[tk1971]
5

Jag har aldrig varit rädd för att gå ut, vare sig på kvällen eller nån annan tid. Jag har bott på rätt många olika platser, från Uppland till Västerbotten och ner till Halland. Jag har tidvis bott i s.k. invandrartäta områden, nu råkar jag bo i ett radhusområde där jag väldigt sällan ser personer som skulle kunna vara från ett annat land och där de svenska flaggorna sitter tätt vid lägenhetsentreerna. Ärligt talat förstår jag inte vad folk är rädda för. Och vad är det för slags samhälle ni eftertraktar? Jag kan gissa mig till det, men hur ska ni åstadkomma det? Detta land ÄR mångkulturellt och kommer att så vara under överskådlig tid. Ni kan inte gå tillbaka i tiden till nån slags sörgårdsidyll - som aldrig ens existerat. Den tiden ni vill tillbaka till är för alltid förbi. Landet har utvecklats till vad det är idag och klockan kan inte vridas tillbaka. Vi får dela detta land med migranter som valt att komma hit - vare sig ni vill eller inte. Det är faktum.

Bagtjesen
5

#19 nej raggarna i Malmö var definitivt inte ofarliga en kompis till mig fick på nöten rejält och jag har fortfarande kvar det bilnumret MA30xxx i minnet. En helt vanlig kille i kavaj en lördagsnatt, utan anledning än att vara ett lätt offer.

#22 Jag har svårt att förstå meningen med ditt inlägg, vad du vill komma åt, och om du tycker att allt är bra eller om det är något överhuvudtaget som behöver ändras?

Jag har bott på 17-18 orter i hela Sverige, Malmberget-Malmö, p g av mina föräldrars och sedan mina egna val. Efter 10 år i Malmö såg jag vart det var på vägen, och det var ändå länge sedan. Raggare och Persborgsgänget fanns redan i början av 70-talet. En kompis som har många invandrarvänner gjorde dock misstaget att stiga ur bilen på Västra Kattarpsvägen för bara en handfull år sedan att köpa fallafel vid en vagn, och han och hans flickvän blev rejält misshandlade av 5 killar som kom gående över gatan från södra sidan vägen. De var på fel område.

Vid bråk i Rinkeby 1995-96 så blev en tillkallad polis patrull, 1 bil,  hotad med att "vad gör ni på vårat område". Dagen efter skickade polisbefälet dit 20-talet bilar! Skall det behövas?

På gång och cykelbron öster om Rinkeby blev min granne som cyklade milen hem från jobbet bara nersliten och misshandlad.

Du skall absolut vara rädd, åtminstone försiktig.

Skall vi ha areor i landet dit inte polis skall komma? Skall vi låta kriminella gäng, inkl motorcykelgängen dela in landet i "sina egna jurisdiktioner"?

Det har väl ingen betydelse på det sättet om landet är mångkulturellt eller inte. Eller betyder mångkulturellt att de skall finnas olika rättsystem?

Nej vi kan inte gå tillbaka till en sörgårdsidyll som aldrig existerat - det är kanske för sent? Går inget att göra något åt, eller vad menar du?

[Hayabusa]
7

#22 För min del handlar det inte om rädsla. När det gäller Malmö är det bara ett krasst konstaterande.  Gilla det eller inte.

"Ni kan inte gå tillbaka i tiden till nån slags sörgårdsidyll - som aldrig ens existerat. Den tiden ni vill tillbaka till är för alltid förbi."

Så naiv är jag inte. Någon "Sörgårdsidyll" har jag aldrig drömt om. Däremot skulle jag uppskatta att handgranatsprängningar upphörde. Är inte det ett tämligen rimligt önskemål? Vad det har med multikultur att göra förstår jag inte - jag bryr mig inte skvatt om var den person som spränger granater härstammar ifrån.

Som sagt, det handlar inte om rädsla. Vad det handlar om är att samhället har förändrats och ibland inte till det bättre. Tror du att jag går hem genom "mörka-parken" en sen natt? Nope - better safe than sorry. Tror du att jag stannar för att hjälpa någon som ser ut att ha fått problem med bilen? Jag skulle verkligen vilja stanna, men…självbevarelsedriften säger"nej".

[Hayabusa]
5

#23 Nä, helt ofarliga var raggarna inte. Minns ju det uppmärksammade målet med Keth Cederholm bl a. Vad jag menade var, att satt i relation till hur "buset" ser ut idag så var de nog rätt harmlösa.

[tk1971]
1

Konkret - exakt VAD är det ni vill ska göras, ni som beklagar er på sociala medier, tidningars kommentarsfält och detta forum? Och HUR ska det ske? Ja, jag vet att det finns de som t.ex. förespråkar inbördeskrig här - hur tänker ni att det skulle ske och hur skulle det ske? Är det etnisk rensning ni vill åstadkomma?

[Hayabusa]
6

#26 Ska helt ärligt svara att jag inte vet vad som ska göras. Men, ett steg i någorlunda rätt riktning vore att erkänna att det finns problem i landet Sverige som bör tas på allvar. Exempelvis att det är alldeles för lätt att få tag på automatvapen, handgranater etc. Att "småbus" stävjas i tid eftersom det, enligt min mening, kan verka harmlöst men är en inkörsport till tyngre kriminalitet. Tyvärr är det så att så fort vissa samhällsproblem läggs på bordet så skriks det från "motståndarhåll" att det inte alls är så. Istället för att se problem för vad de är så är konflikträdslan så stor att lösningen är att sopa saker under mattan. där har vi verkligen en rädsla. 

Har det med etnicitet eller invandring att göra? Nej, egentligen inte. Problematiken med dagens invandring är närmast av praktisk natur. Systemet för att på ett vettigt sett ta emot så pass många människor på en gång är fullständigt överbelastat. Kommentarer från den "goda sidan" som att; "Vi har råd, vi har plats." är aningen naivt. Visst har jag mer pengar än en flykting från Syrien, men vad hjälper det när denna flykting ändå inte får tag på vare sig sysselsättning eller en vettig bostad? Titta på hur situationen ser ut för ensamkommande barn i Malmö. Bra? Knappast. Men, nej…vänstersidan skriker om höjd skatt. Kanonbra, men Sverige är inget lågskatteland och så mycket mer finns inte att krama ur den genomsnittlige invånaren. Enligt Riksrevisionen tar det 7-10 år från att hälften av de nyanlända har ett arbete. Ändå påstår "de goda" att invandring lönar sig för Sverige, rent ekonomiskt. Ursäkta, men…nej, jag har personligen svårt att få den ekvationen att gå ihop.

Jag ser inte SD som lösning på landets problemställningar, men att framställa Sverige 2015 som ett 30-talets Tyskland på väg in i Fascism känns långsökt. Lika lite som att Sverige blev ett nordiskt DDR under 70-talet.

Bagtjesen
5

#26 tk1971 Din fråga är väldigt spretig. Det finns folk som klagar på sjukvården, det finns de som klagar på buskörning i centralorten, och tussar i torktumlaren…

Tänker mig inte att någon försöker ta till etnisk rensning i någondera fallet, eller eller starta inbördeskrig? Så vilket problem är det du vill ha belyst med konkreta förslag och genomförbara åtgärder? Eller anser du att det inte finns några problem alls i samhället eller omvärden som är av politisk natur (med tanke på politik.ifokus.se) och att inget behöver åtgärdas? Om det är några som klagar - hur många konstuktiva inlägg har du själv skrivit, och beträffande vad?!

Rubriken på denna tråd var dock bara "vilket sverige är det ni inte känner igen".

Halvdansken
5

#22. Tycker du det är ok med stenkastning på brandkår, ambulans och polis som kommer för att hjälpa till? Skolor, bilar, containrar som brinner? Ungar i 10-15 års åldern som är ute och rånar? Våldtäkterna har ökat, ungarna säger "hora" till lärarna och slår på dem. Universitetsstuderande som inte har basala kunskaper. 

Om det sen handlar om invandring eller nåt annat låter jag vara osagt. Men Sverige känner jag inte igen.

72mm
1

#26 om du istället lyssnar direkt på vad ledande sverigedemokrater säger (och inte bara läser vad andra påstår att de säger) och kanske t.o.m läser partiprogrammet så kanske du förstår. Bara en radikal ide. Börjar bli otroligt trött på den här djäkla pseudodebatten som alltid ska föras med epitetfyllda argument mot de vanliga halmdockorna.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[tk1971]
0

Några SD-manifest har jag absolut ingen lust att läsa. Jag värderar mitt psykiska mående högre än så. Så ni kan/vill/vågar inte komma med några konkreta förslag på åtgärder på vad ni anser vara problem? Ok. Då vet jag det. Det är som vanligt, bara en massa sladder, antydningar och gnäll.

[Hayabusa]
7

#31 "Sladder, antydningar och gnäll"? Jo…en sprängd handgranat är väl allt annat än just det. För att upprepa mig:

"Men, ett steg i någorlunda rätt riktning vore att erkänna att det finns problem i landet Sverige som bör tas på allvar. Exempelvis att det är alldeles för lätt att få tag på automatvapen, handgranater etc. Att "småbus" stävjas i tid eftersom det, enligt min mening, kan verka harmlöst men är en inkörsport till tyngre kriminalitet."

Vad säger vänsterfalangen om dagens Sverige då? Att allt är frid & fröjd, att vi har en rik invandring som berikar kultur, miljö och ekonomi. Jo, lite smolk i bägaren finns det ju förståss - "Den vite mannen, patriarkatet och SD". Undrar vad V har för lösning där? Speziallager, månne?

Nej, det är som vanligt - från Vänsterfolket hör man inget förutom förnekelse.

Den som lever får se.

Denna kommentar har tagits bort.
Bagtjesen
2

tk71 och 72mm: Jo jag har läst deras partiprogram (SD) och jag såg alla partiernas 2-3 dagars möten inför valet och som sändes vintern våren 2014. En fördel med SVT Forum och att vara pensionär. Jag har läst de flesta partiernas partiprogram, och (S) partiprogram nämner i generella ordalag att de vill avsätta kungen (trovärdighet?)… SD:s åsikt är att de vill ha honom kvar fastän han är helt inkompetent, enligt min mening - snacka om halmdocka…

Jag förstår dock inte någonting om det som skrivs i andra stycket i ett av inläggen, så det blev bara vad halmdocka betyder för mig, jag är inte bekant med ordet 'halmdocka' som ett politiskt uttryck, tyvärr - det är kanske användbart?

Å sjuttsingen var det SD ni menade, jag förstod inte det! Även om tråden urspungligen handlar om det! Vilket del av deras partiprogram och åsikt där är det som ni ifrågasätter? Om det då handlar om SD, vilket förslag som de vill genomföra är det som ni vill ha förslag på hur det skall genomföras? En fråga som frågar EXAKT om något ludddigt. Tycker att det är bättre att ta sig tid och skriva så att det blir förståeligt -tänk på att jag är gammal! Jag skickar också en utmaning, skicka en länk till något inlägg där någon av er kommer med konkreta förbättring och förslag på genomföranden på någon företelese i Sverige, som ni redan har skrivit. Det man begär av andra skall man ju själv kunna klara av.

#26 inleds ju med "Konkret - exakt VAD är det ni vill ska göras", och min fråga är då på vilken företeelse? - men jag kan tyvärr inte ge någon ett svar idag för jag packar för att åka bort hela helgen.

[tk1971]
0

#34: du kanske missade att någon rekommenderade mig att läsa SD:s partiprogram. Nä, det tänker jag inte göra. Jag har mycket roligare saker att göra en sån här fin fredagseftermiddag. Åsså dessa okynnesbortröstningar…! Väx upp lite nu va.

72mm
3

#34 Vad jag menade med "pseudodebatt mot halmdockor" är att tk1971 är ett bra exempel på någon som inte vill förstå, utan är fullt nöjd med att "debattera" medelst länkar till vad någon skrivit om något som någon sagt. tk1971 är ju inte bara okunnig, utan skryter dessutom med sin ovilja att läsa något som skulle vara oerhört mycket närmare källan. 

Det är liksom hopplöst, en sådan person kommer troligen aldrig förstå vad det är som händer i Sverige idag, och således inte heller förstå sig på uttalanden som "Jag känner inte igen Sverige längre".  Brist på empati kanske? 

Grejen är ju att sanna70 prickade exakt rätt med sin länk. Det är precis den typen av saker som får folk att både utbrista "nu får det vara nog!" för att sedan  gå och rösta på SD. Varför just SD får dessa röster har troligen att göra med vad de säger i förhållande till övriga partier gällande olika sakfrågor. Men vad de faktist tycker och säger är ju som bekant aldrig intressant för en sådan som tk1971.

Bagtjesen
1

#34, tack då vet jag! (Men är det då någon skillnad på min halmdocka som inte förstår och en som inte vill förstå - måste skaffa en modernt politiskt Lexikon - det kanske finns där)

[tk1971]
2

Så fort man inte håller med dessa sverigenationalister så "vill man inte förstå". Det är ju nästan rörande.

72mm
5

#38 Du skrev ju själv att du inte ens hade, eller ens ville, läsa partiprogrammet! Ville du verkligen förstå hade du väl rimligtvis åtminstone läst det?   

Var "sverigenationalist" menat att vara nedsättande? Har inte hört uttrycket tidigare. Ett tips är då att ingen sverigedemokrat har något emot att bli kallad nationalist, det är liksom inte ett skällsord i vår värd. Du får nog dra till med  något såsom rasist, fascist eller nazist för att vara riktigt originell.. eller vänta… 😃

mwetterstrand
3

Du som har läst SDs partiprogram. Vet du varför man vill skilja på medborgarskap i den svenska staten och tillhörighet till den svenska nationen?

Vidare att man även som infödd svensk ska kunna uteslutas ur den svenska nationen om man byter lojalitet, språk, identitet eller kultur. Med kultur ger man exempel på bl.a. konst och musik, klädsel, religion, ritualer och lekar.

Vad som händer med den som beter sig osvenskt och lyssnar på fel musik eller bär fel kläder och därmed utesluts ur den svenska nationen framgår inte,

Kan du eller någon annan påläst sprida ljus över detta?

Bagtjesen
1

#40 Nej jag vet inte varför de vill göra det, men att det vill göra det,  men det är ju en helt annan fråga än vad som skall göras och hur. Sorry men nu måste jag packa! Måste bara kolla om det är något annat jag hinner med kort här på forumet.

[sanna70]
3

#40 "Några av uttalanden från artikeln har sedan spridits vidare i andra medier där både tolkningar av dessa uttalanden och rubriksättningar lämnar mycket övrigt att önska.

Därför kan det vara på sin plats att förtydliga vad jag verkligen sade och menade."

https://sdkuriren.se/med-anledning-av-pastaenden-i-medier-kring-judar-och-samer/

mwetterstrand
3

Tack, men oklart vilka konsekvenser ett uteslutande ur den svenska nationen ger och på vilka premisser detta sker. Vem bestämmer vad som är osvensk musik, osvenska kläder och osvenska lekar?

[tk1971]
1

Jag är fortfarande väldigt intresserad av hur det där inbördeskriget ska gå till. Vem bestämmer när det startar och vem/vilka har auktoriserat det? På vilket sätt genomförs det? Vad händer med dem som räknas som motståndare? Vad är målet med stridsåtgärderna?

FiaHe
4

Tror du vi alla är synska ?

Du kommer få dina önskade svar, så småningom, tyvärr.

©®2015

Halvdansken
2

Vilket inbördeskrig? Var har du läst det?

[Hayabusa]
2

Även om det inte är något att skämta om, så kan humor lätta upp sinnet. Det är kanske så kriminalitet ska bekämpas? Med humor.

http://jeanders-bilder.blogspot.se/2015/07/malmo.html

[tk1971]
0

#45: Näpp. Jag tror att det finns exakta planer på alla de frågor jag tog upp ovan hos extremiströrelsen i Sverige. Jag tror att det redan finns personer utsedda till ledande poster. För så rädda och paranoida människor finns det. Ja, det är sjukligt att folk förbereder sig för krig i Sverige.

[tk1971]
0

#46: på "Politik iFokus" t.ex.

Halvdansken
2

Hur f-n kom ett inbördeskrig in i tråden? Är det jag som inte kan läsa plötsligt?

[tk1971]
0

#50: det är bara att läsa.

FiaHe
5

Vilka människor skulle det vara du tror planerar ledande poster och i vilket syfte? Du säger att folk planerar inbördeskrig. Vilka krigsherrar är det du syftar på? Jag har förstått att det är viktigt med länkar på den här sajten, så då ber jag dig om det.

Är det okej att föra krig utomlands enligt dig. Jag tänker på de som krigar för Islam?

©®2015

[sanna70]
2

#43 "Beskrivningar som ”totalitärt” och ”antidemokratiskt” passar dock illa på ett parti som Sverigedemokraterna. I stället använder Arnstad en annan definition av fascismbegreppet, med fokus på vad han beskriver som ”ultranationalism” och idén om nationens pånyttfödelse. Låt oss för sakens skull acceptera denna definition – inte heller då passar beskrivningen nämligen in på SD.

I Sverigedemokraternas principprogram fastslås det självklara i att alla medborgare – oavsett nationell identitet – är lika inför lagen. Tvärtemot vad Arnstad påstår har partiet aldrig tagit på sig att exkludera medborgare ur vare samhället eller nationen. Att konstatera att det finns nationella minoriteter och att vissa medborgare identifierar sig med dessa snarare än med den svenska nationen samt att denna rätt bör vara självklar är långt ifrån samma sak som att själv vilja avgöra vem som bör identifieras som vad. I själva verket är det dessutom raka motsatsen till den ultranationalism Arnstad säger sig se – Sverigedemokraternas nationalism är knappast ”ultra” då den vare sig vill assimilera eller exkludera nationella minoriteter."

http://www.dn.se/debatt/repliker/sd-exkluderar-inte-medborgare-ur-samhalle-eller-nation/

[tk1971]
0

#52: men du tror väl inte att sånt avslöjas i förväg? Då gör man ju självmål. Föra krig utomlands? Jag diskuterar just nu ett eventuellt krig i Sverige, men nej, jag tycker inte att det är ok att åka iväg och strida för andra om man är svensk.

FiaHe
5

Jag har aldrig frågat om det är okej att åka iväg och kriga för andra, utan jag frågade om du tycker det är okej att föra krig för Islam. Det finns bara två alternativa svar, ja eller nej.

©®2015

[tk1971]
0

#55: det är inte relevant för tråden. Vad har det att göra med nåt?

[sanna70]
6

#54 "Jag diskuterar just nu ett eventuellt krig i Sverige"

Förvisso har jag läst i Danmarks tidning att dem tror att risken finns för inbördeskrig om denna våldsutvecklingen fortsätter men jag har en känsla av att du syftar på något annat? 

Vore intressant att höra din teori och vilka hot du ser?

[Hayabusa]
0

För att citera mig själv:

"Jag ser inte SD som lösning på landets problemställningar, men att framställa Sverige 2015 som ett 30-talets Tyskland på väg in i Fascism känns långsökt. Lika lite som att Sverige blev ett nordiskt DDR under 70-talet."

Halvdansken
5

#51. Helt ärligt tk1971, den första som skrev "inbördeskrig" in denna tråden var du i #26.  Vad är det för diskussion du försöker dra igång?

Du skriver själv i #56 "det är inte relevant för tråden. Vad har det att göra med nåt?"
Så på vad sätt kan en dansk  krönika i en dansk tidnig som diskuteras i en annan tråd ha att göra med vad vi pratar om i denna? På vad sätt är det relevant för tråden?  Lev efter dina egna regler.

FiaHe
3

Vad det en sådan besvärlig fråga att svara på? Normalt sett så hade ett ringande nej varit solklart. Det är inget man behöver fundera över. Du vill inte svara på den frågan och hänvisar till OfT ?

Jag vet att folk har överseende med eventuellt OfT. Med detta sagt. Ja eller nej?

Du är mig på tråden där. Visst är den Danmark som är oroliga, men även svenskar. Det finns anledning att tro att även Norge och Finland är oroliga över sin granne (och indirekt de).

©®2015

Halvdansken
4

#48. "Jag tror att det finns exakta planer på alla de frågor jag tog upp ovan hos extremiströrelsen i Sverige."

Vilka alla frågor? Vad betyder "jag tog upp ovan hos extremiströrelsen i Sverige."  Vilken extremiströrelse? Var tog du upp frågorna?

Jag börjar misstänka trollande här….

[tk1971]
2

Ja, så fort galoscherna inte passar så är det ett "troll". Jag bara väntade på det. Trollepitetet kommer fram när man inte längre har några argument att bemöta med. Ni får ta och lära er att SD fortfarande är i minoritet i det här landet och att en stor majoritet INTE röstar på dem och deras rasistiska politik. (Och nej, det är långt ifrån bara jag som kallar dem för vad de är, det har redan forskare konstaterarat). Och nu ska jag ägna mig åt annat denna härliga, soliga sensommardag. Ni får käbbla med varandra ett tag.

FiaHe
5

Pip inte iväg nu utan svara på min fråga istället, eller för all del Halvdanskens frågor. Jag och många andra väntar med spänning på svar.

©®2015

Halvdansken
5

#62. Trollepitetet kommer av att du inte själv svarar på frågor, utan bara slänger in argument som "Jag tror att det redan finns personer utsedda till ledande poster." och nåt om att vi här på sajten förespråkar inbördeskrig.  

Jag fattar inte vad du vill med detta. Kan du förklara det. Tydligt. 

Dessutom är samtliga partier i minoritet, så vad hjälper det argumentet egentligen?

"det har redan forskare konstaterarat". Vilka "forskare"?

papa-bear
3

är det inte sd som vill instifta en dag för att hylla drottningen? en tyska född i brasilien. då går det bra, men i övrigt…..

Halvdansken
4

#65. Suck…

mwetterstrand
3

Tacksam för att du försöker svara, men det står ingenting i Paula Bielers replik om det jag undrar över. Men hon tycks på ett ställe hävda att partiet inte alls för en linje som möjliggör exkludering ur nationen, trots att det är tydligt i principprogrammet.

"På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur."

Funderar du inte själv över varför denna indelning av svenska medborgare måste göras? Varför är det viktigt att kunna utesluta någon ur "den svenska nationen" p.g.a. osvenskt beteende? Och vidare, vem bestämmer vad som är osvensk musik, osvenska kläder och osvenska lekar?

[sanna70]
5

#67  Jag tolkar det hela resonemanget att alla ska välkomnas i den Svenska kulturen och in i gemenskapen. Hur kan det vara fel?  Jag ser ingenstans förbud mot musik,lekar mm  Jag ser helt enkelt inte problemen med detta.

Halvdansken
6

#67. Varför kan man inte byta nationell "identitet"?

Jag bodde i Nya Zealand i 5 år och hade mycket väl kunnat tänka mig att bo kvar där och  - med ändingar i din citerade text  - _…på samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den Nya Zealändska  nationen ….
_Låter det fel? Rasistiskt? Främlingsfientligt?

Nu bor jag i Danmark sedan 15 år och kommer i september att ansöka om danskt medborgarskap för att   - med ändingar i din citerade text  -  vara en del av den danska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur.

mwetterstrand
3

#68 #69

Vilken är avsikten att utöver svenskt medborgarskap även dela upp människor såsom tillhörande den svenska nationen resp. inte göra det?

[sanna70]
5

#70 Om jag har förstått det hela rätt så är det just det som är poängen med SDs politik. Ingen ska delas upp, det ska inte finnas "vi och dem" alla ska vara jämställda oavsett kön, religion, etnicitet mm 

Jag förstår ärligt talat inte problemet?

Tjeja
0

Jag vet!! Vi SLÅSS om saken! ☝️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

white lady
1

Jimmie Åkesson släpper en singel! .Så vi kan väl sjunga.

https://www.facebook.com/malenaernman?fref=ts

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[sanna70]
4

#73 Ja, där ser man. Yttrandefrihet när det är som bäst. .  

Undrar varför inte denna låten kom upp som nyhetsstoff i Media. .? Ja, visst ja det handlar ju om SD. .  Nu tänkte jag fel ju, för dem kan man skriva och sjunga om precis hur som helst. .  För dem är bara Sveriges tredje största parti. .

""Knulla din mamma, Björn Söder,

Du kan kalla mig pappa, 
Hälsning från alla blattar plus de svennar som fattar""

white lady
0

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[sanna70]
5

Nej, alla läser inte den ovanstående blaskan.

Halvdansken
8

#70. "Vilken är avsikten att utöver svenskt medborgarskap även dela upp människor såsom tillhörande den svenska nationen resp. inte göra det?"

Det är svårt att förklara om man  inte själv  bytt land. Men det handlar om lojalitet, känsla, var man hör hemma. Ett land är inte enbart nationsgränser. Det är historia, kultur, sociala regler, vänner, jobb osv.  Det kommer en stund när man känner "jag är en del av detta, det är en del av mig".  Till skillnad på att vara turist.