Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 720 ggr
Zyperior
11

Hatsajter och hatsajter.

Oisín Cantwell tycker till om lynchmobbar på nätet. Att dessa skulle utgöra en fara.
Han tar upp tre exempel, ett om attacken mot Hagamannen och två med högerextrema undertoner.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article21300204.ab

Det är riktigt att detta är en fara. Men Aftonbladet undviker återigen vänsterextremism och deras lynchmobbar. Man påpekar ganska ofta att hatbrotten ökat i samhället. (Något vi kan tacka både regeringen och Aftonbladet m.fl. för). Jag har dock haft svårt att hitta någon detaljerad statistik som säger från vilken riktning dessa hatbrott kommer. Det finns en rapport från BRÅ, men är tveksam till den som källa även om den skulle bekräfta mina aningar, då den innehåller femtielva klausuler och det skulle ta en vecka att reda ut innan man är säker på att det man vill få fram verkligen stämmer.
Det man vill argumentera mot när man påpekar att hatbrotten ökat, är just svensk rasism*. Men jag tror inte den ens kommer i närheten av det hot som vänsterextremismen står för.

*(Med rasism här menar jag riktig rasism. Där man förtryckt någon på grund av deras härkomst. Inte legitim kritik mot islam t.ex. eller annan hitte-på-rasism).

Vi såg nyligen hur tusentals individer mer eller mindre ostört får attackera vår demokrati och yttrandefrihet genom att riva ner politisk reklam och attackera en journalist. Aftonbladet hejar på och skriver inte ett ord om den misshandlade journalisten.

Vi känner våra medier såpass bra idag, både jag och du, att vi vet när de mörkar och när de är som gamar.
Skulle det vara högerextremister som betedde sig på exakt samma sätt hade man Aftonbladet varit som gamar.
Men jag har inte sett att Aftonbladet skrivit om några sådana högerextrema aktioner, ändå är det dem som är hotet enligt Mr. Cantwell och Aftonbladet.

För att komma till det som titeln handlar om. Hatsajter.
Man anklagar hela tiden Avpixlat, Friatider och diverse andra sajter för att vara just hatsajter. Varför? För att de återger en sida av samhället, som gör att en annan del av samhället börjar hata den sidan av samhället. Jag håller med om det. Dessa är hatsajter. (Utom Friatider enligt min åsikt då de ofta skriver om båda sidorna, inte bara en, det enda är att de har en tydlig invandringskritisk agenda).

Men detta skiljer ju sig inte från Aftonbladet, Expressen,  Nyheter24, Interasistmen och andra sajter. De skriver ju också bara om en sida. Resultatet är att en annan del av samhället börjar hata den sidan av samhället. Således uppmanar jag er alla, så länge vi ska stämpla källor som hatsajter, tycker jag vi ska göra det konsekvent. Kan man enkelt avfärda t.ex. Avpixlat som källa med stämpeln "hatsajt" kan man göra det samma med Interasistmen och Aftonbladet.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Fillifjonkan60
0

👍

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?