Nyanlända? kvinnor attackerar busschaufför.
http://www.liveleak.com/view?i=4fa_1440200185
Videon visar hur två kvinnor med arabiskt ursprung attackerar en busschaufför.
Det verkar som att busschauffören vägrar släppa av dem av någon anledning och att det är därför de attackerar honom. Jag antar att de är nyanlända eftersom de verkar inte kunna ett ord svenska.
Har mailat Friatiders redaktion för att se om de kan rota i ärendet lite mer.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Det där var fanimej den värsta smörja jag läst på länge. Rent bortsett från de rena faktafelen i den där artikeln så var den ju otroligt vinklad. Det var inte många ord i den som stämde med verkligheten.. Men varför tänka själv när man kan läsa rasistisk smörja som talar om vad man ska tänka.
Förövrigt såg det inte ut som två kvinnor som attackerar en bussschaufför, det ser ut som att den ena kvinnan försöker lugna den andra.
Men prata med friatider du, det lär ju inte vara mindra vinklat när de skriver om det…
Tittade du på videon överhuvudtaget? För om du gjorde det och såg två attackerande kvinnor, behöver du nog kolla din syn. Den andra kvinnan försöker lugna den hysteriska kvinnan och mannen pratar med busschauffören. Dessutom säger kvinnan "Sätt dig" på svenska, så det missade du också.
Och herregud vilken skräpsida du sitter och läser på, är det där du hämtar dina åsikter? En 1200 %-ig ökning av våldtäkter i "Sweden,..rape capital of the Western world.”, i vilken parallell verklighet då? 😃Försök att vara lite källkritisk i alla fall.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
För det första, så är det ingen artikel. Det är en text/kommentar skriven av personen som laddat upp. För det andra så brydde jag mig inte ens om att läsa en hälften av det som stod. Så kan inte annat än hålla med dig.
För det tredje så lär Friatider va en av få redaktioner som över huvud taget nystar i ärendet. Så vill man ha någon som helst information mer så lär det va dem man bör vända sig till.
Behöver det ens nystas i? Tyvärr får nog de flesta bussschaufförer då och då utstå hysteriska människor, knackfulla människor, hotfulla människor.. Jag tror knappast att invandrare är överrepresenterade bland den..
De är la människor precis de också, och oavsett var man kommer ifrån så finns det bra och dåliga människor. Bara att det sällan skrivs nånting om de bra..
#2 Nej jag hämtar inte mina åsikter därifrån. Som sagt, läste inte texten. Den intresserar mig inte. Var ni får att jag skulle sympatisera med den texten under vet jag inte? Jag hänvisar inte till den någon stans, endast videon.
Sen behöver jag inte höra om vinklade källor osv från folk som ständigt länkar till sidor som "interasistmen" och liknande. För mig är det en lika unken källa till information som t.ex. avpixlat, endast ute efter att spä på hat mellan grupper.
#4 Vet inte om det behöver nystas i. Det låter jag vara upp till redaktionen på friatider. Om det här går att länka ihop med den usla standarden på flyktingmottagandet som en påföljd av den på tok för höga invandringen, så ja, absolut. Då är det värt att veta.
#5 Men om du nu då sett videon, kan du då svara på varför du skrev att busschauffören attackerades av två kvinnor samt att du skrev att de inte kunde svenska, trots att de talade svenska i videon?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 problemet är väl inte invandringen, problemet jag ser i videon är att vi inte lär invandrarna svenska (om dem inte kan engelska) för om dem inte kan kommunicera leder det ju till såna här problem. Och andra problem. Kan dem redan engelska är det ju inga problem, kan dem varken engelska eller svenska bör dem får lära sig svenska. Men tyvärr verkar det inte som dem erbjuds att lära sig svenska…
#7 Vid första anblicken verkade det vara båda. Spelar föga roll för min del om det va en eller två dock. En kan svenska, om den andra kan det låter jag vara osagt. Är dock väldigt tveksam då hon konstant försöker kommunicera på arabiska.
#8 "problemet jag ser i videon är att vi inte lär invandrarna svenska". = värdelös flykting/invandrarmottagning, som en följd av på tok för hög invandring som vi inte kan hantera. = invandringen är problemet.
"Men tyvärr verkar det inte som dem erbjuds att lära sig svenska…"
Jo du, det gör vi visst. Vi betalar dem till och med för att lära sig Svenska. Ett system som "inte alls" utnyttjas.. nej då.
#9 Tänk nu logiskt, hur kommer det sig att väninnan tilltalar den hysteriska kvinnan på svenska om denne nu inte skulle kunna svenska?
Och även du skulle gapa på ditt hemspråk i vilket land du än befann dig i om du blev hysterisk.
Vid första anblick? Jag hade inga som helst problem att se vad som hände, jag hörde till och med en svensk kvinna säga "Men öppna dörren åt henne", vilket får mig att fundera på chaufförens del i kvinnans utbrott.
Vet du vad jag tror? Jag tror att du faktiskt läste texten i länken, för den beskriver videon exakt som du gjorde.
#8 Erbjud dig själv att vara volontär på flyktingförläggningarna. 🙂
#11 Det är skillnad på att kunna svenska och kunna svenska. Det är ju trots allt ytterst få ord på Svenska i videon.
"även du skulle gapa på ditt hemspråk i vilket land du än befann dig i om du blev hysterisk."
Jaha? Tur att du sa det, för jag har ingen som helst aning hur jag skulle agera. Känns skönt att veta att om jag hamnar i situationer i framtiden, vilken som helst, kan jag alltid fråga dig hur jag ska bete mig.
Vid första anblick innan jag la upp videon här, kollade jag inte så jättemycket på kvinnornas agerande. Jag försökte se andra detaljer, som t.ex. om man kunde se var i Sverige detta ägde rum och om busschauffören va av arabiskt ursprung också.
Jag säger inte att busschauffören inte är orsaken. Har ingen aning vad som föranlett det vi ser i videon. Därför gör jag ingen bedömning i det alls.
Nej, det jag beskriver är vad som händer i videon, med möjligtvis lite detaljfel, jag drar inga slutsatser som texten gör.
#12 modersmålet är ju det som för det mesta sitter djupast där av att man tar till det i vissa situvationer.
ungefär som grannens fruga blir hon upprörd så svär hon på grekiska till grannen o då talar hon svenska bra nog för att man inte ska höra ett spår av brytning
#13 Möjligtvis. Dock förutsätter jag inte hur andra kommer agera utefter egna upplevelser. Sen skriker kvinnan konstant på arabiska. Det är inte enstaka ord eller meningar.
#12 Och ändå fast du visste att du inte studerat händelsen, så lyckas du dra en väldigt massa (lite detaljfel? Öhh, okej, så kan man ju beskriva det om att du hade nära på 100% fel) totalt felaktiga slutsatser, och sedan posta detta med en syftning i rubriken att detta skulle vara nyanlända? Hur kommer det sig att det viktigaste för dig var att försöka ställa nyanlända i dålig dager?
Ja, visst är det bra med allmänbildat folk som vet hur folk reagerar när de blir utsatta för psykisk stress.
De kan alltså tillräckligt med svenska för att väninnan ska välja det språket när hon försöker lugna kvinnan, slutsatser på det med lite kunskap om mänsklig psykologi? Tror du på allvar att de kommit i "förrgår"?
#13 Exakt.
#15 Nära 100% fel? Jaha. Hur vet du det? En detalj, dvs antalet kvinnor, kan jag medge att jag har fel på. Men som sagt, så spelar det ingen roll om det va en eller två.
När ställer jag dem i dålig dager? Jag misstänker att vår kära invandringspolitik ligger som grund till detta, och det är det jag vill ha bekräftat.
_"Ja, visst är det bra med allmänbildat folk som vet hur folk reagerar när de blir utsatta för psykisk stress."
_
Om folk är lika allmänbildade som dig inom psykvården förstår jag att den misslyckas totalt i Sverige idag. Jag skulle aldrig inbilla mig att alla människor är likadana och att bara för att någon "expert" sagt det eller att det står i någon bok så är det sant, psyket är i högsta grad individuellt.
Utan att ha läst kommentarer så är det tydligt att kvinnan skriker och viftar mot busschauffören dessutom reser hon sig mot slutet från sin plats, går till honom och ger sig på honom igen. Oavsett språket, kultur, etnicitet och allt annat som kan hittas på. . så ja, jag ser en kvinna som våldför sig på busschauffören och några andra kvinnor som försöker hindra henne.
#16 "Jag skulle aldrig inbilla mig att alla människor är likadana "
Hur kommer det sig då att du röstar på SD som utgår ifrån att i stort sett alla människor från en viss plats/kultur är likadana?
"Om folk är lika allmänbildade som dig inom psykvården förstår jag att den misslyckas totalt i Sverige idag. "
Inte vidare insatt i den frågan heller alltså. Problemet med psykvården är nedskärningar i budgeten, inte kunskapsnivån.
"Hur kommer det sig då att du röstar på SD som utgår ifrån att i stort sett alla människor från en viss plats/kultur är likadana?"
Jaså, gör dem det? Var då?
_"Problemet med psykvården är nedskärningar i budgeten, inte kunskapsnivån."
_Som sagt, om din "allmänbildning" motsvarar den inom vården skulle jag nog inte så lätt avfärda det som att det bara va en kostnadsfråga.
#11 tyvärr kan jag bara engelska och svenska vilket gör det svårt att lära dem ett språk så dem kommer kunna prata det i samhället, man behöver iaf kunna deras språk hyfsat för att först säga ordet på deras språk och sedan på svenska.
Och det ska väl inte behövas volontärarbetar för att våra invandrare ska lära sig svenska, det ska dem väl få av kommunen/staten?
#20 Dem får det. SFI är statligt/kommunalt. Det funkar ganska bra faktiskt. Förutom det faktum att jag hört att så fort man är klar med det blir man av med diverse bidrag, då måste man ut och jobba för dessa bidrag. Har fått det berättat för mig av invandrare själva.
Man spelar dum, låtsas inte förstå och skriver medvetet fel på proven, så man drar ut på tiden så mycket det går, för att kunna få så mycket bidrag som möjligt.
Det största problemet är dock att det är frivilligt. Att vi mutar dem för att de ska gå SFI, inte kräver det av dem. Det borde vara ett krav att prestera på en SFI-kurs och få godkänt inom rimlig tid annars ryker uppehållstillståndet direkt. Det får bli deras betalning, inte en muta för att de va så snälla och gick med på att lära sig svenska.
#19 SD, i deras valmanifest. Eller har du inte läst den heller, utan tittat runt på sidan för att lista ut vart den är skriven?
Ja, jag är allmänbildad, har vi inte diskuterat klart det nu? Eller är det så att du tror att mitt självförtroende är så svagt att jag skulle börja känna mig osäker bara för att du försöker dig på att syfta på något annat? 😎
#21 "Man spelar dum, låtsas inte förstå och skriver medvetet fel på proven, så man drar ut på tiden så mycket det går, för att kunna få så mycket bidrag som möjligt."
Ojojoj, måste varit en väldigt speciell klass jag jobbade i när jag följde med en funktionshindrad vän när denne gick där. För de eleverna ville att jag skulle ögna igenom deras uppgifter innan inlämning för att de skulle få godkänt (vilket jag givetvis inte gjorde). Var det på samma sida som i TS du hämtade den informationen?
#20 Man måste faktiskt inte kunna mer än svenska för att lära ut det språket, utan man använder bilder för att bygga upp ett basordförråd. 🙂
#22 Citera gärna den biten när de gör det.
Här, du får till och med länken till det
https://sd.se/wp-content/uploads/2014/08/Valmanifest.pdf
Kom inte och gör som i tidigare trådar när du påpekat något liknande om valmanifestet nu, dvs spring och göm dig, det är bara lögnare som gör sånt.
"Eller är det så att du tror att mitt självförtroende är så svagt"
Yes, jag tror du har ganska klent självförtroende, eftersom du hela tiden försöker hävda din allmänbildning. Likt Kanye West måste säga till folk hela tiden att han är störst bäst och vackrast. Den som är det på riktigt, behöver inte säga det till folk. Man märker det ändå.
"Var det på samma sida som i TS du hämtade den informationen?"
Nope, det står var jag fick den informationen ifrån.
(För att vara så otroligt allvetande som du är måste du vara flera 1000 år gammal med tanke på hur svårt du verkar att ta till dig text?)
Busschaffisen pratar också arabiska (eller vad det är för språk som används i videon)… han svara i alla fall helt kort i sista halvan när den galna kvinnan går fram och skriker igen och den andra kvinnan försöker stoppa henne. Hon som försöker stoppa hysteriska kvinnan vänder sig till chaffisen och säger/skriker också något på arabiska eller vad det är för språk och då svarar han på samma språk.
Undrar vad det handlade om egentligen.. 🤔
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Håller med #33 och ber om ursäkt för detta.
Svårt att ta av boxningshandskarna ibland när de redan är på bara. Sry
#34 Vill du fortsätta diskutera, kontakta mig på PM så besvarar jag ditt inlägg.
Sajtvärd eller Medarbetare får gärna ta bort samtliga inlägg från #26 och neråt.
Då har jag rensat massa OT i tråden. ta sådant i PM till varandra. Så forsätter vi diskutera det i #0
Tack Jimmy. L för rensningen.
Oavsett artikelns vinkling (för den tycker jag känns konstigt vinklad för att skapa sensation eller något), så tycker jag att videon i sig är intressant. Man undrar ju spontant vad som hänt och varför kvinnan som skriker är så hysterisk.
Utan att veta vad som ligger till grund eller vad utspelet handlar om är det ju väldigt svårt att uttala sig om händelsen har något med att dem är invandrare att göra alls, det kan vara vilket som.
Hennes beteende är i alla fall väldigt ovanligt att se på bussar sådär och när det väl händer är det alltid någon orsak bakom. Ingen blir hysterisk utan anledning. Även om andra sedan kan tycka att anledningen är överdriven eller inte. Och det tror jag gäller oavsett vad man har för etniskt ursprung.
Däremot är jag nog villig att fördomsfullt erkänna att etniskt svenska personer generellt sätt upplevs mindre utåtagerande när dem blir upprörda än många andra etniska grupper.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Varför spekulera en massa om ett videoklipp som vi inte vet bakgrunden till - eller ens vad det handlar om?
Vad är det du vill diskutera?
#39 Det finns ju en oändlig mängd anledningar till varför den personen var arg/hysterisk. Det går ju inte ens att spekulera ordentligt i.
Jag tippar på en dålig dag, helt enkelt.
Den mest hysteriska människa jag sett på bussen är en 50+ man som inte blev påsläppt pga att han då inte hade kort. Han blev väldigt hysterisk. Det är dock väldigt ovanligt att se generellt sett.
Det sagt så räknar jag då inte nattbussen i det hela. Den… är lite av en speciell del.
Och ingen av erfarenheterna ger en helhetsbild. Det är bara personliga uppfattningar om hur en sådan situation varit, och ger knappast en helhetsbild.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Det går säkert rensa mer i tråden men man kan ta lite eget ansvar med och diskutera ämnet efter jag sa till första gången! -Slut frågor tas i PM!
#40 Eftersom jag misstänker att på tok för hög invandringspolitik är grundproblemet och bidrar inte bara till situationen i videon, utan till väldigt många liknande och oliknande situationer, ville jag belysa videon här. Hur man väljer att diskutera ämnet är upp till var och en. Man får såklart diskutera texten under tråden också. Men gör inte som tidigare skribenter och anklaga mig för att stå bakom det som står där.
Mycket riktigt är det bara spekulation. Det är inte fel att spekulera så länge det inte är rena fördomar eller rasism.
Sen påpekar jag även att jag hört av mig till friatider för jag hoppades på att de skulle kunna ge oss mer kött på benen här. De har dock inte hört av sig än.
#43 Så du säger att invandringspolitiken avgör om någon skäller/är hysterisk mot en busschaufför? Hur går det ihop?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#44 Står tidigare i tråden, men för all del, kan ta det igen.
Missförstånd på grund av språkskillnader = Personen kan inte svenska = Sverige har inte möjlighet att lära ut svenska = För hög invandring, då alla som kommer hit bör lära sig svenska.
#45 Uppenbarligen så kan ju personen det? Det hörs i ju klippet? Alltså försvinner det andra argumentet.
Sverige lär ut svenska. SFI finns lite här och var. Det kanske är överbelastat? Jag vet inte, och har inga siffror heller, och det ser jag inte att du har heller. Alltså faller argument 3 pga bristande fakta. Vi kan visserligen ha för hög invandring, men det är fortfarande väldigt långt i från en hysterisk dam på bussen.
I.o.m att vi inte heller vet vad som orsakade "hysterin" så kan vi inte heller säga att språk har någonting alls med saken att göra. Det är bara spekulationer, och du spekulerar väldigt fritt när du försöker göra kopplingar till invandringspolitiken.
Så har du någon hårdfakta, eller vill du släppa saken tills du faktiskt har hårdfakta?
-Stephen Hawking
#46 Nej, jag hör inte hon säga ett ord på Svenska. Bara massa gap på arabiska och diverse avgrundsvrål. Att hennes anhöriga talar svenska med henne i den situationen, de ytterst få ord som man hör, betyder inte att personen "kan" svenska.
Så nej, andra argumentet kvarstår.
Argument 3 faller inte på grund av bristande fakta, då vi fortfarande talar om spekulation. Sen påpekar jag tidigare i tråden att jag tror sambandet mellan invandringspolitiken och denna situation, om jag skulle har rätt, går att göra mellan väldigt många liknande och olika situationer. Ja, som en enskild händelse kan det va irrelevant, ur ett större perspektiv, nej.
Man får gärna avvisa mina argument som spekulation, det kommer jag inte förneka att det är. Men, som sagt, det är inte förbjudet eller fel, att spekulera.
Jag är villig att släppa det när du är, det är ju trots allt du som argumenterar mot mig i min tråd, inte tvärt om.
#47 Oftast när man är upprörd tar man till det språk som ligger närmast. Alltså är det antagligen därför hon är hysterisk på arabiska(om det nu är det, jag har ingen aning). Att den andra damen då pratar svenska med henne säger att hon förstår svenska. Alltså är det ju inte där problemet ligger, fortfarande.
I och med att spekulationer inte gör någon nytta så får du spekulera på, men tills du har någonting konkret att komma med så spelar det absolut ingen roll vad du säger i ämnet.
Så jag antar att vi lämnar det då.
-Stephen Hawking
**"Oftast när man är upprörd tar man till det språk som ligger närmast. Alltså är det antagligen därför hon är hysterisk på arabiska.."
**Har redan bemött detta argument i #14.
**".. så spelar det absolut ingen roll vad du säger i ämnet."
**Varför fortsätter du att argumentera mot det då?
"Så jag antar att vi lämnar det då."
Ja om du är färdig så, visst.
N har jag inte hängt med i diskussionen men spontant så tycker jag att det är tur att inte alla som blir arga börjar slå på våra busschaufförer. Jag kan tänka mig att dem har ett utsatt yrke, om alla hade betett sig som den kvinnan så skulle det krävas att dem som kör sitter i en bur för att skydda sig under körningar men än så länge kan dem flesta uppföra sig på ett civiliserat sätt som tur är.