Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1075 ggr
FiaHe
10

IS bör oroa feminister – också

"För IS är våldtäkt ett gudi behagligt vapen. Men målet är herraväldet. Det måste oroa fler än feminister. Terrorgruppen Islamiska staten fångar in kvinnor och säljer dem som slavar. Illdåden ges teologisk legitimitet: att våldta en tolvårig flicka påstås vara en gudi behaglig gärning som öppnar paradisets portar".

http://www.sydsvenskan.se/opinion/heidi-avellan/is-bor-oroa-feminister--ocksa/

Ja, vad säger ni feminister?

©®2015

Paxxie
5

Varenda vettig människa förstår väl att det IS gör är vidrigt? Tror inte feminister är undantagna från den kategorin.

FiaHe
5

Hmmm. Är du riktigt säker på att varenda människa förstår det? Btw, så verkar det inte som feministerna har något att säga i den här tråden om det hemska som sker. Varför är det så?

©®2015

Kerstinfalk
6

Jag är feminist och för människors lika värde.

Jag är vanlig människa och är alltid emot ond bråd och död. Oavsett vem som utför det. Varför anta att feminister inte är emot ondska?

Paxxie
5

#2: Vad ska vi säga? Ja, det är fruktansvärt att våldtäkt används som ett vapen och att kvinnor drabbas värst. Givetvis borde vi engagera oss mer för att stoppa IS och det är sanslöst att västvärlden har låtit det här pågå så länge. Känns lite som att sparka in en öppen dörr.

Fillifjonkan60
7

"Debatten handlade om hederskultur i förorterna och där sitter nån Hanna Cederin från ung vänster och säger att vi kidnappar kvinnokampen, alltså Svenska kvinnors kamp om trams, när vi invandrare försöker ta upp riktiga problem för kvinnor. Svenska feminister borde kämpa för att alla kvinnor i Sverige, oavsett färg, ska få samma rättigheter, men som jag har skrivit tidigare så är det viktigare för dem att vara mot rasism och odla hår på fel ställen. Sedan skyller hon på vita män och lyckas häva ur sig att hederskultur inte är ett importerat problem i Sverige. Att debatten skadar förorten och gör "rasisterna" starkare. Vilket skitsnack!"

http://www.kaziva.net/blog-native/2015/8/21/vilken-falskhet-i-svt-debatt-20-8-15

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Emo
3

#5 Ett fantastiskt fint blogginlägg av en som begriper. Hon har ju också fått massor av bra kommentarer.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
4

Såg programmet och Kaziva har rätt.

FiaHe
5

En enda feminist har visat sitt avtryck i den här tråden. All heder till #3. Nu till till frågan vart alla andra är någonstans? Spännande.

©®2015

Fillifjonkan60
4

#8 Ja det brukar bli märkligt tyst i dom här trådarna om kvinnors utsattet och det är klart man undrar varför.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

[Hayabusa]
5

Jag är förvisso inget stort fan av  själva programmet (SVT Debatt), men såg av en tillfällighet just detta avsnitt. Hanna Cederin var pinsamt blek. Vad hade hon att säga egentligen? Inte ett skvatt. Det är "vita män & patriarkatet" som är roten till allt ont, det var väl så man kunde tyda hennes inställning.

Behrang Kianzad satt som en en hårt uppskruvad fjäder från det att programmet började. Så fort han fick ordet så gick han till verbal attack Ivar Arpi och kallade honom både det ena och det andra. Det var hans mission i programmet - att trycka dit Ivar så hårt han kunde. Vad hade Kianzad att säga om situationen i förorten, som Zeliha Daglia beskrev?  Nej, den stämde naturligtvis inte alls!

Så här skrev Kaziva:  "Han hotar och hans kroppsspråk är precis som Iranska män som arbetar för regimen i Iran, han beter sig som en Iransk man som kommer direkt från regimen för att hota och tysta ner andra."

Klockren beskrivning, anser jag.

Joppo
1

#10 Jag såg det där programmet igår och jag hålla med om att vänsterpartistens argumentation var väldigt konstig. Visst finns kvinnoförtryck utanför förorterna, men jag tycker det blir konstigt att bunta samman det "vanliga" förtrycket med tvångsgiftermål och "religiösa poliser". I mitt huvud är i alla fall detta två separata frågor. Dock måste jag ge henne kredd för att hon argumenterade lugnt och sakligt….Eller ja, i alla fall man jämför med där Behrangsnubben😃Där sprutade det Personangrepp. svavel och jäkla massa annat 😃

[Hayabusa]
4

#11 Jo, visst finns det kvinnoförtryck och idioter till män lite varstans i samhället. Men, som du säger, det här blir ett separat dilemma. Tyvärr verkar vissa vifta bort det med typ; "Det är minsann ett strukturellt problem som är alla mäns ansvar". Där håller jag inte med. Vad har jag gemensamt med en som Behrang Kianzad? Inte ett skvatt - vi står med stor sannolikhet oerhört långt ifrån varandra på alla sätt & vis.

Det jag vänder mig mot är att vänsterkvinnan verkade så ängslig & konflikträdd, att hon inte riktigt vågade hålla med Zeliha Daglia.

Det som blir så fel är att Zeliha Daglias berättelse om sin vardag bemöts med; " Så är det inte alls, jag känner inte igen något av det du säger. De som förtycker dig däremot, är det vita patriarkatet". Hur kan det vara att jag förtrycker Daglia när vi inte ens bor på samma plats? Hade hon bott granne med mig så hade det varit lugna gatan, tro mig.