Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1255 ggr
white lady
5

Attack mot Åkesson

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Zyperior
16

Skulle snarare säga att hans bedömningar luktar frustration och avundsjuka.

Nu har jag ju inte läst boken och sett hans resonemang i sin helhet. Men att tyda av artikeln ser jag detta mer som självkritik än en attack mot SD.
Först och främst tvivlar jag på det skulle vara sant att "de är missnöjda med sitt eget liv och området de bor i."
Själv är jag väldigt nöjd med mitt liv och bor i ett ganska bra område. Jag röstar på SD.

Påståendet att
 "de som parti skapat en hemvist för alla de som ständigt ser invandrare som svaret på alla samhällets problem"
är en direkt lögn. Möjligtvis stämmer det för några. Men denna retoriska fallgrop försöker SDs meningsmotståndare sig på allt för ofta. Man flyttar fokuset från politiken till individerna. Man har aldrig beskyllt invandrarna. Man har bara beskyllt invandringspolitiken.

Vi vet ju också att Fidde inte direkt lever bland människorna i detta landet, utan på sitt eget lilla moln. Oavsett vilken politik han står för, skulle han själv aldrig märka av de negativa konsekvenserna av den. Så frågan är hur han vet att det han påstår är sant?

Slutligen, även om allt det han påstår är sant, så är det ju hans egen misslyckade politik som fött fram allt det. Sagt det förut men det får väl sägas igen då;
SD och deras väljare är enbart ett resultat av nuvarande och dåvarande politik. De har aldrig suttit vid makten. Det är bara rent och skärt missnöje och brist på vettigare alternativ som SD är uppbyggt på.

Inte direkt smidigt sätt om man vill vinna tillbaks de väljare M förlorat heller. Att stämpla dem som rasister osv. Om detta är sant betyder ju det också att väldigt stora skaror från både S och M bestod av rasistiska väljare. Eller blev dessa rasister över natten bara när de helt plötsligt bytte parti?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
9

Zepp
7

Det är väl en av de få saker där Reinfeldt och jag delar åsikt?

Fast rent krasst.. vilket parti i dag är de som står upp för missnöjda medelålders heterosexulla män.. i princip bara SD!

Det e nästan så jag funderar på att rösta på Gudrun nästa val.. för att göra någon skillnad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zyperior
10

#3 Av de tre största partierna är väl SD det enda parti som står upp för sina väljare över huvud taget. Med DÖ och alla nymodigheter vi har nu för ti'n..

[helga21]
7

# 3 Du vet ingenting om SD den saken är helt klar :)

[helga21]
8

Naturligtvis så är Reinfeldt arg på SD. De stal hans väljare så att Alliansen tappade makten.

Att SD väljare skulle vara missnöjda med sin tillvaro och var de bor kan jag säga att jag inte är och inte mina grannar heller. Höginkomsttagare i egen villa med god utbildning.

Att folk i allmänhet är  missnöjda med flyktingmottagandet det är en helt annan femma. Det är för många på för kort tid, det råder det ingen tvekan om. Det tycker även hans f.d väljare.

white lady
5

Skulle inte tro han är nämnvärt arg för att människor väljer att rösta på ett populistiskt parti.Nej han är nog orolig för sd har ju ingen som helst lösning  på varken företagspolitik eller välfärd. Jo släng ut invandrare och stoppa flyktingarna.Tror inte heller det ordas så många rader om sd i boken.Blaskorna skruvar säkert upp det som med mycket annat.

Zyperior
6

Det är ju dock lite kul att man resonerar kring rasister och främlingsfientlighet när man talar om SD väljare. Det är att dra alla över en kam på grund av något ett par få gör. Detta gör sig påmint i en helt annan del av den politiska debatten idag. Kan ni gissa var och vilka det är som hytter med fingret mot de som gör just detta då?

[sanna70]
7

#7 "Nej han är nog orolig för sd har ju ingen som helst lösning  på varken företagspolitik eller välfärd. Jo släng ut invandrare och stoppa flyktingarna."

Tvärtom så har dem väldigt många och bra förslag som skulle gynna välfärden men det är kanske lättare att smutskasta i stället för att ta reda på fakta. . Dessutom står det ingenstans att SD vill slänga ut alla invandrare, ännu ett bevis på okunskap.  Sedan kan man tillägga att det är många invandrare som röstar på SD just för att dem ser det som den enda parti som har vettiga förslag och om folk är rädda att SD är ovana, inte redo att styra mm mm mm så räcker det att man kollar på 7 klöver och vilken kaos dem har ställt till med så försvinner många farhågor i samband med SD.

white lady
4

Jag förstår inte varför alla eller en del blir så upprörda över ordet rasist inom sd.Läser man vad ordet betyder, så kan väl ingen sdare känna igen sig. Eller?

Tagit från Folkbildningsförbundet.

Forum för levande historia

Rasism bygger på den ovetenskapliga föreställningen att människosläktet är indelat i tydliga raser som är olika mycket värda. Men ordet har fått en vidare betydelse, ofta avses det som kanske snarare skulle kunna kallas främlingsfientlighet, där idén om att vi har olika värde snarare baseras på föreställningen om kulturella eller religiösa olikheter. Ytterst handlar rasism och främlingsfientlighet om att peka ut ett ”vi” och ställa det mot ett ”dom” för att kunna hävda att alla grupper inte ska ha samma rättigheter."

[sanna70]
6

#10 Och nu pratar vi om rasism helt plötsligt?  Det börjart bli tröttsamt att upprepa mig. .

https://sd.se/

white lady
2

# 9 Ser det mycket märkligt att som du säger sanna70 att många invandrare röstar på sd, dom kan knappast flytt för sina liv då. Säkert egoistiska ekonomiska invandrare som inte vill dela med sig.

m2studio
1

#12 av: white lady

#11 av: sanna70

Invandrare "dom kan knappast flytt för sina liv då" inte kan rosta på SD. Nykomna invandrare inte har rätt att rösta p.g.a. medborgarskap och dem som har den rätten, röstar ej på SD så ska alla veta, men det finns kanske en liten del av invandrare som röstar på SD också, det har inte betydelse. Överallt finns folk med olika åsikter som inte ska förolämpas.

Det finns/fanns många invandrare i Sverige för att/eftersom/mm 

1 - dem inte kunde fly till annat land P.g.a. de länderna hade bättre kolla på sina gränser.

2 - inte stannat i Sverige när dem fått Svensk pass.

3 - inte vill vara i Sverige längre p.g.a. sådana diskussioner och påtryckningar.

4 - inte hittar jobb p.g.a. den osynliga vågen mot invandrare så tar sin utbildning och flytta.

5 - inte vill komma till Sverige men då fanns inget annat möjlighet.

6 - Och det finns många invandrare som var hungriga också.

Om man pratar om invandrare då ska man förstår att det finns många bland dem som lyckades bra med utbildningar, arbete, ekonomi och mm. Så jag tror SD menar dem invandrare som beräknas en belastning för samhälle då ska man inte pratar som SD pratar. För att invandrare håller på att sälja sina egendomar och flytta sina verksamheter från Sverige, då inte är bra för Sveriges ekonomi tycker jag.

Invandrare inte är som Svenskar, dem har sina egna kultur och utan att Svenskar förstår kommer dem att flytta på allt dem äger och tar med sig allt som ska bygga Sverige i framtiden så som, 

* sina barn och ungdomar som Sverige betalade för deras utbildningar till och med nu som räknas en del av nästa generation som är klart att tar hand om samhälle, men! Sverige ska tar hand om nya inkommande barn och deras föräldrar för att rädda framtiden. 

*sina företag som orsakar mer arbetslöshet.

*sina tillgångar som ska spenderas här i Sverige.

*sina anhöriga och då blir dyrare med folk i några branscher och då kommer folk från närheten av Sverige in och tar med sig inkomsten o skicka exempel till öst Europa.

Ja, jag känner invandrare som röstar på SD som har varit här nästan 55 år och har VD positioner, sky höga lön och inte ex. vill dricka kaffe med Svenskar heller.

Ja, det finns folk av alla slags.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

FiaHe
7

Det är anmärkningsvärt att en människa författar en bok med att kränka över miljonen antal människor och det helt lagligt dessutom. SD-hatarna jublar ju så klart. Men är det korrekt gjort att jubla över en sån bok? Tänk efter. Jag personligen hoppas Fredrik blir anmäld av precis varenda människa som anser sig vara SD:are.

Denne mans hat har vuxit sedan 2010 då SD kom med i regeringen. Han började samarbeta med MIljöpartiet enbart för detta. Kosta vad det kosta vill, skulle man kunna sammanfatta det hela. Han (Fredrik) beskyller och bespottar människor som lämnat bland annat hans eget parti. Istället för att se med vida ögon varför, så försöker han göra narr av sina fd väljare.

Jag kan enbart se två anledningar till att köpa hans bok och gotta sig.

1. SD-hatare

2. Studera hur en (för mig psykopatisk person) använder sitt namn för att sprida hatiskt budskap och falsk bild av ett totalt misslyckande som statsminister och dess politik.

Är det nån här som skall köpa boken?

©®2015

white lady
0

#  14 Och var någonstans står det  att Fredrik hatar?

FiaHe
2

Om du hade haft lust att engagera dig white lady så hade du vetat =)

Du kan ju börja med att söka fakta gällandes hans fars relation, och varför den är som den är.

©®2015

white lady
0

# 16   Oj , men nu pratar vi ju om boken eller?

Jo jag engagerar mig FiaHe, jag vet till och med vad Sverigedemokraterna har sina rötter. Därav min blanka röst.

FiaHe
3

Vad du anser om rötter och din blanka röst har inget med den här tråden att göra anser jag. Skall du köpa boken?

©®2015

[sanna70]
6

På 60 talet tog Sverige tacksamt emot alla invandrare som kom hit för det var skrikande behov av arbetskraft. Dessa människor och dem är hundratusentals, har jobbat hårt, slitit, betalt skatt och bidragit till vårt välfärdssystem.  Dessa människor ser (precis som så många andra) hur välfärden raseras och fattigdomen brer ut sig. Dem ser vilket lidande det orsakar, att kalla dessa människor för egoister som inte vill dela med sig är knappast rätt. 

Jag utgår från att många som "vill dela med sig" faktiskt inte gör särskilt mycket i egentlig mening. Att sitta vid datorn och skriva rasist, nazist, egoist kommer knappast att lösa dem ekonomiska problem som finns i landet och som dessutom ökar ständigt. 

Nej, jag tycker inte att man är egoist för att man vill ha högre pension eftersom många inte får pengarna att räcka till, jag tycker inte heller att föräldrar till barn som är i desperat behov av BUP är egoistiska för att dem klagar över utesluten hjälp eller enorma köer, jag ser inte dem sjuka (som inte har råd till vårdcentral, undersökningar, medicin) som egoistiska när dem ifrågasätter systemet, jag ser inte cancerpatienter som egoistiska när dem uttrycker sin oro över dem långa väntetider för strålning. Listan skulle kunna göras mycket mycket längre men saken är att dem som finns och lever här "ska inte klaga" för det finns dem som har det sämre..  Det är så samhällsdebatten ser ut idag och nåde dig om du vågar ifrågasätta det hela för då är man genast främlingsfientlig.  Nej, det handlar inte om att var fjärde väljare är främlingsfientlig eller rasist, det handlar att dem ser vad som sker i landet, dem är medvetna att pengarna inte räcker till, dem är också medvetna (trots att 7 klöver skyller på varandra och andra med för den delen) att det är bara spel för galleriet. Trots alla försök så kommer regeringen inte att lyckas att vända på utvecklingen. Ja, det satsas pengar på vissa samhällsfunktioner men det är bara en droppe i havet i jämförelse till behovet. Dem kommer att misslyckas.

white lady
0

# 18  Har redan fått den.

white lady
0

# 19 För det första så är det inte 60-tal nu sanna70. Vi har katastrofläge i omvärlden.Välfärden har varit eländig länge har inget med flyktingarna att göra.

Så vad har du för lösning på ett samhällsproblem som varit i minst 20 år eller rättare sagt sd ?

[sanna70]
8

#21 Jag tänker inte upprepa mig mera, jag har skrivit åtskilliga gånger om SDs planer och åtgärder. Dem som faktiskt vill ha svar kan lätt gå in och läsa om det. Dem andra som bara vill älta samma sak om och om igen utan att ta in information orkar jag inte bry mig om mera.

En fråga bara - Hur vill du bekosta dem hundratusentals flyktingar som kommer hit när pengarna inte ens räcker till alla som det är nu. .?

white lady
2

Vi är ju inget fattigt land precis. Men otroligt bortskämda. Fy vilka egoistiska människor det finns.

https://www.facebook.com/joakim.lamotte/videos/10155928822115212/

kamera0710
0

#14 Borde det som sägs i boken vara åtalbart enligt din åsikt?

[helga21]
3

Skilj på invandrare och flykting, jag tror att de flesta invandrare kommer från Finland och Norden har haft en gemensam arbetsmarknad sedan  slutet av 1950-talet. Det står nordiska medborgare fritt att flytta var i Norden de vill.

[sanna70]
6

#23 Alla har det inte lika bra ställt som den komiker som du hänvisade till. .   

Åter igen så vore det bra att se sig om i landet lite grann, kolla upp fakta. Kolla hur mycket underskott din kommun ligger, det skulle förvåna mig enormt om dem gick plus eller plus minus noll. Kolla hur mycket underskott skolomsorg, äldreomsorg ligger i din kommun. Ta reda på hur det förhåller sig hos socialstyrelsen i din kommun, får alla utsatta barn den hjälpen dem behöver, hur ser det ut på sjukhuset, får alla den vård dem behöver. Finns det plats på sjukhuset, får cancerpatienter strålning i tid eller är det kö. . Som sagt kolla upp ekonomisk fakta, räkna lite på det och fundera om du fortfarande tycker att dem är bara egoistiska när dem ber om hjälp

white lady
1

# Allt det du rabbla upp är ju inget fenomen som uppstått dom sista 20 åren. Kan ju också tala om att han är ingen komiker utan en helt vanlig medborgare. Och ingen kräver väl att någon som har dåligt ställt ska ge sitt sista, finns något som heter mänsklig omtanke  eller ?

[sanna70]
5

#27 Han är  komiker.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_Betn%C3%A9r

"Och ingen kräver väl att någon som har dåligt ställt ska ge sitt sista, finns något som heter mänsklig omtanke  eller ?"

Ärligt talat så undrar jag hur väl är du insatt i den Svenska välfärden? Tror du verkligen att folk hade protesterat i denna omfång om alla hade det bra här?  Du verkar inte se bristerna överhuvudtaget. .? Nej, det blev inte så över en natt. Försämringen har skett lång tid nu men det är dem senaste åren som det har accelererat och det är kännbart för oerhört många i samhället på många olika sätt. 

Mänsklig omtanke, skriver du? 

Det är så man blir mållös. .  Jag vet inte hur många gånger jag har påtalat människors diverse problem, missförhållanden, lidande mm Jag har även lagt upp oerhört mycket fakta, bevis, människors uttalanden mm 

Inget av det verkar ha gått fram, undrar varför? Är det för att det är obekväm sanning eller är det för att vissa har svårt att ta till sig sanningen?

white lady
0

# 28 Men snälla du Joakim är väl ingen komiker?  

Japp där kom det. Du skriver:!"  Du verkar inte se bristerna överhuvudtaget. .?!"

Jo min vän det är just det jag gör inom ALLA  delar av vårat samhälle.

Och sedan blir det patetiskt, Vem är det som inte vågar se sanningen. ?

!"Är det för att det är obekväm sanning eller är det för att vissa har svårt att ta till sig sanningen?"

Sanningen att människor far illa runt om i världen eller vad menar du sanna70 ??

[sanna70]
3

Det finns dem som vill ha förändring till det sämre och det finns dem som vill ha förändring till det bättre. Det är det största skillnaden på 7 klöver sympatisörer och SD. 

Det är uppenbart att alltfler märker bristerna i samhället och det märks också att politiker inte tänker göra så mycket åt dem bristerna. Det är nämligen så att när det kommer till Sveriges väl så finns det inte pengar till så mycket verkar det som. Trots detta uppenbara faktum så fortsätter dem på samma bana och gör sitt yttersta för att försämra förhållandena i landet ännu mer.  

Jag ser sällan en diskussion om hur vi ska förbättra för dem som har det svårt här och nu, dem verkar inte vara så viktiga numera.

white lady
1

# 30 Är inte alla människor viktiga enligt sd då eller?

Schnauzertik
3

Det finns dem som vill ha förändring till det sämre och det finns dem som vill ha förändring till det bättre. Det är det största skillnaden på 7 klöver sympatisörer och SD. 

Ja det är riktigt att med SD får vi en förändring till det sämre.

Värd för Pensionärer

kamera0710
0

#30 "Det finns dem som vill ha förändring till det sämre och det finns dem som vill ha förändring till det bättre. Det är det största skillnaden på 7 klöver sympatisörer och SD. "

Så det är där den stora konfliktlinjen i svensk politik ligger? Vi som inte röstar på SD vill alltså ha det sämre, om det nu är SD-politiskt korrekt att ställa sådana frågor?

Zyperior
4

#32 Så du menar att det blivit bättre de senaste 10 åren?

Zepp
0

Det är det här det handlar om!

http://www.expressen.se/nyheter/europa-raddade-inte-aylan-3/

Vi har nu en av de värsta humanitära katastroferna i världen sedan andra världskriget!

Folk flyr för sina liv.. och vi bara tittar på.. Europas regeringar borde skämmas!

Påminner hur som helst scenariot som föregick andra världskriget.. där ingen ville ta emot judiska flyktingar.

Uppemot 6 miljoner fick därmed plikta med sina liv i gaskamrarna!

De hade ingen stans att fly.. ingen ville ta emot dem!

[helga21]
7

# 35 Så du menar på fullt allvar att det är Europas fel att de slåss i Mellanöstern? Det finns flera länder i Mellanöstern där de inte slåss, varför söker de sig inte dit? Varför ska Sverige ta emot dubbelt så många flyktingar än resten av Norden tillsammans?

Jag såg ikväll en intervju med två ensamkommande flyktingbarn som varit i landet i ett år och de visade var de lärt sig sina första svenska ord på SFI men de blev intervjuande på engelska. Jodå de var klara med sin svenskundervisning.

Zyperior
10

#35 Skillnaden är att nu heter gaskammaren "flyktingläger" och judarna  "syrier" och vi står med en belöning för de ytterst få som lyckas ta sig därifrån, men först måste de riskera sina liv över medelhavet. Klart som fan de tar den risken. Att inte göra det betyder att de troligtvis kommer dö en långsam och plågsam död i svält och sjukdom, om inte IS får tag i dem först. Att göra det betyder bara att man riskerar resultat som vi ser på bilden du lagt upp här ovan. Sjyssta alternativ Socialdemokratin ger flyktingarna från Syrien. Inte.

Skulle gärna se bilder på de barn som just nu befinner sig i flyktinglägren, dit Annie Lööf så stolt tycker Sverige bidrar till så det räcker och blir över tydligen.

Zepp
2

Näe det är inte Europas fel.. inte ditt ej heller mitt fel.. men det är inte det vi diskuterar utan vår medmänskliga förmåga att göra något när så många lider och dör!

Varför gör vi inget?

Varför låter vi folk dö?

Vi har altså i dag den största humanitära katastrofen sedan andra världskriget.. hundratals dör varje vecka.. unga, gamla, medelålders, rika, fattiga.. what ever!

Varför är EUs regeringar handlingsförlamade?

Varför bryr vi oss så lite när liken flyter i land i medelhavet?

Måste vara något fel på folk, brist på medmänsklig empati?

Bristen på empati var en av orsakerna som senare ledde till andra världskriget.. är det detta vi vill se igen?

MaxFlickan
0

#38 Människor är likgiltiga. V har sett så mycket elände på våra tv aparater att vi inte längre orkar bry oss. De händer ju inte här, altså kan vi blunda för eländet.

Tyvärr.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

FiaHe
6

Jag håller inte med dig alls hur du tänker. Jag vet massor med människor både i Sverige och andra länder som bryr sig väldigt mycket. Jag vet faktiskt inte en enda person som blundar för eländet av de jag känner irl. Vilka är vi?

©®2015

MaxFlickan
2

#40 Jag känner också många som bryr sig, och det gör jag med. Missförstå mig inte fel nu.  Jag känner också flera som har sett och hört om så mycket elände att de inte längre förmå ta in det.  I dagens samhälle matas vi med nyheter dygnet runt om vi väljer det, man kan till sist bli van med våldet. Inte att man vill ha det eller uppmuntrar det på något vis, men.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.