Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1771 ggr
Staffan
0

Till Anders Borg...

Regeringen har som ni vet nyligen ändrat reglerna kring fastighetsskatten. I debatten som följt hävdar Anders Borg att det nästan uteslutande finns vinnare och bara ett litet antal olyckligt lottade förlorare.

Så är inte fallet. Det är många som får vara med och betala för reformen och dom är trötta på att bli osynliggjorda av Anders Borg och regeringen.

Jag vet inte om jag är ensam om att reta upp mig på det oärliga sätt som detta presenterats på men har i alla fall satt upp en liten namnlista på nätet där man kan skriva under för att visa att man besviken på det sätt på vilket Anders Borg och hans kollegor har genomdrivit sitt vallöfte.

Sprid gärna länken till andra ni vet har drabbats av reformen.

>> www.tillandersborg.se  

Mvh // Staffan

AndersE
0

Ge mig ett argument för att skriva på.

johan
0

För att det drabbar i princip alla som har en bostadsrätt som de köpt efter att ha sålt sin gamla bostad med någon vinst.

Hyresrättshyror subventioneras. Villaägare slipper fastighetsskatt. Varför ska just de som äger sin lägenhet betala för andras boende subvensionerade boende?

Mvh // Johan

charlie
0

#2 Det stämmer ju inte riktigt. Det gäller ju _alla_ typer av _vinst_uppskutning på bostäder.
Spelar ingen roll om det är bostadsrätter eller hus

Alltså man lånar ju egentligen de 20% som man skulle ha betalat till staten. Om staten då lägger en avgift på dessa pengar så är det i princip ok. Men det kan knappast kallas subventionerande av annan bostadstyp.

---

AndersE
0

#3 Håller helt med!

Oskar
0

Sviket vallöfte…hmm…jo kanske…men å andra sidan så är det ju självklart att pengarna måste tas någonstans. Tycker nog att avgiften på vinsten vid såld fastighet är ok. Man har ju alltid valet att betala skatten omedelbart vid försäljning om man vill. Möjligen kan jag tycka att avgiften skulle kunna funka som en amortering…dvs att "skatteskulden" till staten minskar…

mvh
Oskar

charlie
0

#5 Även med en mycket låg inflation på 2% så innebär det att skulden minskar med 1,5% per år, det är amortering.

---

[mingdie]
0

Tänk vad mycket pengar som skulle sparas om man hade ett enklare skattesystem. Men det skulle vara taskigt mot revisorer, skatte jurister och byråkrater.

Eddie

charlie
0

Ja det är väl framförallt det som man borde sikta in sig på. Det är underligt att vi hela tiden ska "balansera" skattesänkningar med höjningar i en annan ände.
När vi har världens högsta skattetryck så borde det finnas marginaler på minussidan som man kan skära i istället.
Men i Sverige så ska man ha Robin Hood skatter och annat som bara skapar osundheter.

---

zzTCM
0

# 8 Regeringen har tydligen ägnat sig åt ofinansierade skattesänkningar vilket innebär högre räntor. Gynnar knappast unga som vill sätta bo.

Är ingen sosse!! men gillar deras "skuggbudget" Roin Hood han är rättvis han. Osunt tycker jag det är att pensionärerna förlorat på regeringens politik. De som har jobbat och slitit hela livet. Det ska ju löna sig att arbeta. Undrar om ni unga "gröngölingar";) inte vill ha en del av kakan, även när ni blir äldre. Regeringen skapar "osundheter" med sänkt förmögenhetsskatt och en fastighetsskatt som i första hand gynnar de ALLRA  rikaste. Det kallar jag både orättvist och osunt.

AndersE
0

#9 På vilket sätt har pensionärer förlorat på regeringens politik?

(Jag kan nämna minst ett alliansbeslut som förbättrat - kan du nämna något som försämrat?)

Sossarna hade ju redan avskaffat förmögenhetsskatterna för de allra rikaste.

Det som nu händer är att även de med små förmögenheter slipper betala förmögenhetsskatt. De har ju redan betalat skatt då de tjänat ihop pengarna - varför ska de göra det en gång till? Varför ska man gynna dem som konsumerar sina pengar och missgynna dem som sparar?

Du som miljövän borde väl uppskatta en minskad "skräpkonsumtion"?

zzTCM
0

# 10 Fråga PRO. En partipolitisk organisation som välkomnar S "skuggbudget". Mitt miljöintresse har inget med detta att göra. Har du funderat någon gång över att de som även lyckas spara kanske även har mer pengar att konsumera?;) De kanske konsumerar f-t mycket.

Jag tycker att det är djupt orättvist att jobbskatteavdraget innebär att skatten sänks för yrkesverksamma, men att inte pensionärer får skatteavdrag. Då menar jag att det är orättvist för ALLA pensionärer. Även dem som du endast verkar vilja gynna, dvs de som har råd att spara. Jag menar att det är orättvist även för de som har det gott ställt. Det var just det jag sa förut, alla pensionärer som har slitit ett helt liv. Du kan inte på fullaste allvar mena att alla har haft det så gott ställt så att de lyckats spara. En del har nog kunnat, men långt ifrån alla.

AndersE
0

#11 Jag diskuterar med dig nu. Vill jag snacka med PRO skriver jag inte här…

Du kunde alltså inte ge något exempel på att pensionärer förlorat på alliansens politik.

Munväder alltså…?

zzTCM
0

:)

Ja nog har DU munväder allt! Jag gav ju exempel.

AndersE
0

#13 Nej.

Du berättade att pensionärerna inte får skatteavdrag vilket är fel - de får dubbelt avdrag om de jobbar.

Hur som helst - alliansens politik har inte inneburit någon försämring. Pensionärerna har det precis lika bra/dåligt som när ditt parti ingick i regeringsunderlaget.

Alliansen har tydligt deklarerat att det viktigaste är att det jobbas mer. De som deltar i detta premieras. Det som detta kommer att leda till är att vi framöver kommer att ha möjlighet att ordna vård, omsorg - och vettiga pensioner.

Jag anar att du hellre sett ökade bidrag till dem som inte jobbar, höjda pensioner - samt höjda skatter för dem som jobbar. Det hade lett till en fortsatt utveckling mot ett samhälle med fler och fler i utanförskap - och ett samhälle som inte har råd med sina åtaganden.

Att alliansen inte i första steget har råd med förbättringar för pensionärer kan jag acceptera. Det är bra att de inte - vilket du försöker få oss att tro - försämrar för pensionärer, och det finns utttalanden som tyder att även förbättringar kan komma.

zzTCM
0

# 14 Jo

Om de jobbar ja:) Alla pensionärer orkar inte jobba! De som har tunga jobb behöver ju t.om. ofta gå tidigare. Så alla ska jobba tills de trillar ner i graven, oavsett om de orkar eller inte? Låter som ett humant samhälle…då premieras man, säger du… Får man en stämpel "dumskalle" i pannan då? Politikerna med alla sina bonusar "slår sig för knäna" och skrattar på sig…och går själva tidigare i pension.

Kan du vara säker på att leva upp till detta själv? Att du alltid kommer att arbeta heltid eller mer?  Vet du helt säkert hur ditt liv kommer att se ut framöver? Jag kan svara på det själv. Du har inte den blekaste aning, liksom alla vi andra. Det är den krassa verkligheten. Där är vi alla lika.

AndersE
0

#15 Har du så svårt att förstå, eller driver du med mig?

Det finns ingen som tvingar någon pensionär att jobba - men om de vill och kan så får de alltså dubbelt jobbavdrag.

Det är fortfarande så att du har påstått att pensionärer fått det sämre med en alliansregering. Du har inget att backa upp det mer, och jag säger att du har fel.

Jag vet naturligtvis lika lite som någon annan vad som händer i framtiden, men jag tycker att det är rimligt att den som vill och kan bidra till sin egen och vår andras välfärd upplever att det lönar sig.

Om du slutar bemöta saker som du eventuellt tror jag skriver och istället bemöter det jag faktiskt skriver så kan denna debatt kanske bli intressant…

zzTCM
0

Jag tycker detta har varit intressant:) mycket intressant… Varför bemödar du dig med att skriva så mycket annars. Du kan ju välja att sluta:) Jag struntar väl i om du säger att jag har fel. Jag lyssnar på nyheter, läser tidningar och pratar med pensionärer i Väntjänsten. Litar mer på den informationen än på dig som försvarar alliansen. Du brukar ju gilla berättelser ur det verkliga livet….

AndersE
0

#17 Berättelser ur verkliga livet?

Jag kan förstå att detta kan vara intressant för dig . Möjligen börjar du inse att du hade fel - om än du inte har kurage nog att erkänna det här.

Du har påstått att alliansen har gjort försämringar för pensionärer, men inte ännu kunnat ge ett enda exempel - ur något som helst liv.

Jag har ändå visat på en förbättring, om än inte möjlig för alla.

Alliansen säger ju också att många pensionärer har det väldigt bra, och många av dem gynnas av den förändrade fastighetsbeskattningen. De förbättringar för pensionärer man tydligen har på gång vill man göra riktade mot de svagaste grupperna.

zzTCM
0

FundersamSkrattande Tack för debatten. Kurage säger du. Får mig att undra hur det står till med din…….Varför ska jag erkänna att jag har fel? Vi tycker olika. Det är allt. Så här slutar det alltid…,

AndersE
0

#19 Vi tycker olika?

Javisst!

Kurage? Ja, jag tycker det är fel att komma med påståenden som man inte har belägg för, och det är fegt att inte kunna erkänna att man har fel.

Alla kan göra misstag. Man kan skriva något man tror är sant.

Men att inte kunna stå för sina fel - det tycker jag är fegt.

zzTCM
0

Vad är fel, att jag tycker annorlunda än dig? Varför säger du att jag inte har belägg för mina påståenden? Vad är det som säger att du har belägg för dina mer än mig? Varför vill du hänga ut andra debattörer som om vi vore lögnare? Vi har en olika bild av hur det ser ut. Du debatterar ohederligt.

AndersE
0

#21 Du får "tycka" precis vad du vill.

Men att påstå något som är fel, något du inte kan ge exempel på eller stödja på något vis - och att inte kunna erkänna det felet - det är fegt.

Du får tycka att alliansen är sämre än en vänsterregering. Men jag tycker inte du kan komma och påstå att alliansen har försämrat för pensionärer när de inte har gjort det.

Vassna
0

#9 Du skriver

Regeringen har tydligen ägnat sig åt ofinansierade skattesänkningar vilket innebär högre räntor. Gynnar knappast unga som vill sätta bo.

Då undrar jag, på vilket sätt skulle dom unga få högre räntor?

AndersE
0

#23 Lycka till!     ;-)

Vassna
0

#24 tack  ;-)

zzTCM
0

# 23 Att jag skriver att det inte gynnar de unga innebär givetvis inte att de får högre räntor än andra. Bara att högre räntor inte underlättar för dem. 

Jag skulle vilja ställa frågan. De som har skrivit på Staffans lista, är inte de missnöjda med fastighetsskatten.? Skulle vara intressant med lite exempel från dem ur det verkliga livet. Jag tycker det är starkt gjort av alliansfolk att kunna kritisera "sin" regering. Det betyder ju inte automatiskt att man överger den och röstar på "den andra sidan":) Men det visar att man ifrågasätter! Så mycket hemskt har hänt i världen, när människor sväljer allt som politiker säjer och gör.

AndersE
0

#26 Är det inte lite magstarkt?

Att begära att andra ger exempel när man själv vägrar?

zzTCM
0

Du förstår inte vad jag skriver. Det är inte mitt problem utan ditt. Vi tycker olika, ska det vara så svårt att förstå? Jag har lika stor rätt som dig att uttrycka mina åsikter. Varför får inte de tala om hur de har drabbats? Det är väl naturligt att man är nyfiken. Varför är inte du det? Jag har inte begärt något. Läs vad som står.

AndersE
0

#28 Är du uppriktig? Eller driver du med mig?

Begriper du på riktigt inte skillnaden mellan att ha åsikter å ena sidan och att påstå något (som går eller inte går att bekräfta) å andra sidan?

Ett exempel:

Jag kan tycka att en Fiat är bättre än en Ferrari.

Jag kan inte påstå att en Fiat är snabbare än en Ferrari.

(Åtminstone inte utan några fakta som stödjer mitt märkliga påstående…)

zzTCM
0

Nu börjar dina löjliga exempel…..Fiat och Ferrari:)

AndersE
0

#31 Jo, jag börjar bli desperat. Vilken typ av exempel kan få dig att begripa?

zzTCM
0

Vad är det jag ska begripa? Att du har rätt och jag fel? Du kanske ska begripa att vi tycker olika? Det kanske är så lätt…..

AndersE
0

#32 Allvarligt!!!

Du begriper alltså inte att frågan om huruvida alliansen har genomfört försämringar för pensionärer eller ej inte avgörs av "tyckanden" - utan av fakta???

Eller menar du att om t.ex. alliansen sänker din skatt med 10 000 om året så är du i din fulla rätt att tycka att detta innebär en försämring för dig?

zzTCM
0

Jag ger mig. Du får gärna tycka att du vunnit:;)

AndersE
0

#34 Det där tolkar jag som att du nu erkänner att du inte hade några belägg för att i #9 påstå att "pensionärerna förlorat på regeringens politik".

Det var ju bra att du står för ditt misstag, men lite konstigt att det skulla krävas så många kommentarer för att komma dit…

zzTCM
0

Du är otrolig. Alla som inte tycker som dig gör misstag:) Man tolkar som man vill…du får mig aldrig till att säga att jag inte har rätt till mina egna åsikter. Fatta!

AndersE
0

#36 Man kan ju diskutera vem som är mest otrolig.

Du skriver t.ex i #21 att jag debatterar ohederligt.

Det blir ju bara ytterligare ett exempel på att du tycker dig ha rätt att vräka ur dig angrepp utan att ha belägg för dem.

Nu tycker jag att du antingen anför exempel på min "ohederlighet" eller ber om ursäkt.

(Vis av tidigare erfarenhet vet jag att du inte kan det första, saknar kurage att göra det andra - och istället kommer att hitta på en ny ogrundad attack på mig…)

zzTCM
0

Ditt snack om ursäkter kan du skippa med mig. När folk menar sina ursäkter, så får de en mening. Jag går inte på det! Ursäkter ska användas med måtta för att ha en mening. En hustrumisshandlare t.ex. kan ge ursäkter gång på gång och upprepa sitt beteende. Du gör ju konstiga liknelser, så det kan jag med göra. Jag ber Staffan om ursäkt för att tråden for iväg och det menar jag. Nu avslutar jag.

AndersE
0

#38 Där kom attacken ja! Precis som förväntat…

Du antyder att jag inte skulle mena allvar då jag ber om ursäkt. Det är ett påstående som inte stämmer, och bara ytterligare ett i vad som nu är en lång rad av påståenden och attacker du gör utan att kunna belägga dem på något vis.

Jag kan inte minnas att du någon gång bett om ursäkt för dina angrepp (jag kan minnas fel, eller ha missat något) så din måtta verkar lätt överdriven.

Om du nu är så ängslig för att be om ursäkt då du gjort ogrundade attacker, så är det kanske bättre att prova en annan taktik:

Prova att bara skriva sådant du kan belägga.

AndersE
0

Miljöpartiet vill:

• Totalförbjuda bilismen från 1/1 2010.
  • Tvinga alla svenskar över 12 år att äta morötter en gång om dagen.
  • Fördubbla alla inkomstskatter från 2010.
  • Införa obligatorisk skolstart från 5 års ålder.
  • Ersätta 50% av landets traktorer med ardennerhästar.
  • Ersätta inrikesflyget med varmluftsballonger.

(Jag saknar totalt belägg för ovanstående, men har ingen rätt att kräva att jag visar upp sådana. Skulle någon tycka att det jag skrivit är osakligt så beror det bara på att ni inte begriper vad jag skriver. Vi tycker helt enkelt olika och jag får tycka vad jag vill. Om någon begär att jag ska berätta varifrån jag fått mina påståenden så kommer jag att anklaga denne för att vara ohederlig och dessutom anklaga denne för att försöka utpeka mig som lögnare. Jag avslutar debatten nu - tror jag…)

jen
0

ALLA tidningar har alltså fel när de skriver att alliansens politik försämrar för pensionärerna??

AndersE
0

#41 Kan du visa ett exempel?

Jag läser ju inte ALLA tidningar, men jag har inte hittat det du beskriver i de tidningar jag läser. Jag kan ju ha missat just den lilla notisen… eftersom du naturligtvis har belägg för det du skriver?

Sara
0

Att vara pensionär är ju just att inte jobba. Jobbar man ändå så borde man inte vara pensionär.

Sara

AndersE
0

#43 Var det riktat till någon?

Sara
0

Tog du åt dig?

Nu när du ändå svarar skulle jag vilja fråga om du kan ge exempel på förbättringar som alliansen gjort för de pensionärer som faktiskt är pensionärer just för att de inte orkar arbeta?

Sara

WiktZac
0

#43 Det är ju onekligen en intressant aspekt på det hela. Enligt wikpedia står pension för: "Pension kallas ersättning från arbetsgivare, försäkringsbolag eller fond till den som permanent förlorat en inkomst."

//Zac

Sara
0

Japp, men när jag hör pensionär då tänker iaf inte jag på en människa som arbetar?!

Hur många pensionärer tror du arbetar?

Sara

AndersE
0

#45 Nej. Varför skulle jag ge sådana exempel? Jag har gett ett - det enda jag vet om. Jag har inte psåtått att det finns fler.

#46 o 47 Pensionär är man nog just när man får sådan ersättning. Det är nog många pensionärer som extraknäcker lite, men ganska få som jobbar heltid.

AndersE
0

#38 Tycker du verkligen att det är förenligt med sajtens Skrivregler att utan något som helst belägg kalla andra debattörer för ohederliga.

Jag tycker det är ett personangrepp.

Det är kanske dags för Politiks moderatorer att gripa in?

charlie
0

#41 Om alla tidingar är Aftonbladet och Arbetaren så ja dom har fel!

---

AndersE
0

#50 :-)

charlie
0

Om vi ska återgå till orginalämnet. Så läste jag en kommentar från en skattejurist angående detta med retroaktiv skattesättning. Tydligen är det så att just retroaktiva förändringar är brott emot grundlagen. Man skulle kunna hoppas på att en borgerlig regering respekterar grundlagen mer än det parti som gång på gång har trampat över den.

---

zzTCM
0

Mona Sahlin och Reinfeldt skiner ju ikapp som solen. De verkar överens. En leende Reinfeldt sa på nyheterna efter deras debatt. "Jag tycker mig ju själv ha övertaget":) Så det kanske är därför han ser så överlycklig ut? Hur som helst, jag tror att Mona har ett "ess i skjortärmen". Reinfeldt underskattar henne definitivt. Ska bli spännande att följa.

Ang fastighetsskatten så verkar de väl ganska överens? Men det ska vara osagt, jag såg inte debatten. Har bara sett nyheterna. Det enda som de inte är överens om, är tydligen försämringarna för de arbetslösa och sjuka. Pensionärerna vågar jag inte nämna. Då kanske MP blir anklagade för att vilja införa varmluftsballonger igen;) Undrar om inte reglerna kring fastighetsskatten måste lösas över blockgränserna. Mona är blå i mångt och mycket. Ni alliansfolk måste älska henne enormt Flört !!!

charlie
0

#53 Vad finns det att underskatta, har kvinnan någonsin gjort NÅGOT? Är esset att hon aldrig har en vision, eller att hennes närmaste personer är Ulvskog och Nuder..

Om pensionerna så läste jag i SvD och DN imorse om att bägge var öveense om att det inte har skett någon försämring för pensionärerna.

---

zzTCM
0

# 54 Skulle vi inte återgå till orginalämnet;) Fastighetskatten får tummen ner i s-skuggbudget. Pengarna för den och den slopade förmögenhetsskatten, behövs för att sänka avgifterna i A-kassan och för ett pensionärsavdrag. Så om hennes närmaste personer är Ulvskog, Nuder och Reinfeldt:) så ska du nog inte underskatta henne.

Tänk om esset i skjortärmen visar sig vara just fastighetsskatten. Det kanske är hennes vision. Att ta hem det.  Vad vet jag. Om det nu blir ett samarbete över blockgränsen kring den. Det är en stor och svår fråga tydligen, liksom miljön.

charlie
0

Ett pensionärsavdrag när pensionärer idag äger en opropotenligt mycket av alla tillgångar? Du pratar om avskaffande av förmögenhetskatt… ska dessa personer får ytterliga lättnader menar du?

Det är inte denna generartion av pensionärer som har det tufft, snarare är det generationer som är födda efter 1965 som kommer ha det tunt. Denna generation som ej heller har avbetalda villor, sommarhus, båtar som dagens pensionärer.

Läste en rapport från en professor i Ekometri vid UU som hade beräknat fram att 80% av alla födda efter 1965 kommer leva på fattigdomsnivå när de går i pension. Nästan ingen pensionär gör det idag.

---

charlie
0

http://www.fas.se/fas_templates/Page____1150.aspx

Där är länken till rapporten ifalld u är intresserad

---

zzTCM
0

# 57 Det jag reagerat på är alliansens. "Det ska löna sig att jobba". Jag har en syster som är f-d. över detta. Vi har pratat en hel del om det. Visst många i den generationen har det väldigt bra, så är det. Men inte alla. Jag har pratat med de som inte alls har det så gott ställt bl.a. en granne till mig.

Om de som är födda efter 1965 har det tufft med sommarhus, villor, båtar som inte är betalda, så har de kanske överkonsumerat liksom den tidigare generationen. Det finns pensionärer utan denna lyx idag, som har det svårt. Det kommer det att finnas sedan också. Jag tycker mer synd om den gruppen, än om de med villor, båtar och sommarhus. Har man inte pengar så kanske man inte ska ta på sig så mycket skulder. Gör man det, så får man ta konsekvenserna av det. Karma!:)

Det är inte jag som tycker att dessa pengar just ska gå till pensionärerna, utan s. Jag sa bara vad som står i skuggbudgeten.

Tack för länken ska kolla den!

AndersE
0

#52 Bra poäng. Jag har tänkt lite på #0. Det jag ger rätt i är just att ett antal människor har planerat sitt bostadsinköp utifrån gällande regler - inkl uppskovsrätt. De har små möjligheter att anpassa sig efter de nya reglerna. Att de i princip är rimliga hjälper inte…

charlie
0

#60 Hänger inte med på vad det är för nytt? Att Nuder anser att pensionärer får det sämre?

---

AndersE
0

#50 I SvD-artikeln sägs:

"Även pensionärerna kan ses som förlorare till viss del, framför allt dem som har stora uppskov."

Vilket ju är rena nonsens. Fastighetstaxeringen har ju inget alls med pensionärer att göra, och något annat tar de inte upp. Det blir ju som att skrika "pensionärer förlorare" för att bensinskatten höjs…

I di står:

"Finansministern sa vidare att regeringen satsar mer på pensionärerna än socialdemokraterna gör och om socialdemokraterna skulle upphäva regeringens jobbpolitik skulle utvecklingen för pensionärerna bli sämre eftersom pensionerna blir högre då fler jobbar."

Så om det var exempel på att

"ALLA tidningar…" "skriver att alliansens politik försämrar för pensionärerna??"

, så tycker jag nog att du får försöka bättre…    ;-)

Staffan
0

Lagrådet håller med mig…

"Regeringen kan inte hävda att fastighetsskatten slopas. Den nya "fastighetsavgiften" är också en skatt, enligt lagrådet som anser att regeringens förslag innehåller dimridåer."

Läs gärna hela artikeln på SvD.se

// staffan