Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 725 ggr
[Carpinus]
7

"Snedvriden bild av Sverige"

_ "I anslaget från redaktionsledningarna sätts en spelplan upp där ”hatet och rasismen” håller på att ta över och att det därför är dags för alla andra - under tidningarnas – ledning att stå upp för det goda och fina."---

"När delar av medieetablissemanget gör hatet och rasismen till huvudsak i sin kamp så ger det därför en snedvriden bild av Sverige. Tycker jag."---

"Problemet är vår undermåliga migrations- och integrationspolitik som om vi inte åtgärdar problemen riskerar att skapa onödigt stora och långsiktigt verkande försämringar av det svenska samhällsbygget.
Om detta behöver vi en öppen och odramatisk debatt även i politiken. Magnituden i uppropet mot ”hat och rasism” riskerar att återigen trycka ner denna viktiga debatt till andra arenor."---

"De personliga påhopp och oförskämdheter som jag får ta emot då och då får inte mig att förlora perspektivet. De allra flesta människor därute är av ett helt annat slag. De har inget med hat och rasism – eller andra förvridna ismer för den delen att göra."_

Widar Andersson i Folkbladet

[Hayabusa]
6

Mycket klok text av Widar Andersson 👍 Sätter fingret på mycket av det som jag känner själv.

[Carpinus]
3

Det finns -ännu- journalister som minns en annan sorts journalistik än kampanjjournalistiken. Så här skriver Johan Hakelius sin krönika i Aftonbladet och jag skulle vilja citera hela den sista halvan av den i sin helhet, för den är så viktig. Tyvärr kan jag inte det, så här kommer några utdrag:

"Resten av Dagens Nyheter, vid sidan av sport och ekonomi, ­handlade nästan uteslutande om den godhet som ändå finns. Om frivilliga som delade ut kläder och vatten, bjöd hem flyktingar till sig, väckte opinion och drog igång kampanjer. Det var nästan ­undantagslöst rörande, i vissa fall imponerande. Inget att håna och fnysa åt.

Det är bara det att Dagens ­Nyheter ska vara en tidning.

Skälet att jag inte saknade Svenskan var just detta: jag visste precis vad den innehöll. Samma sak som Dagens Nyheter. För alla svenska tidningar har de senaste dagarna valt att bli kampanjorgan. Visst, de kampanjar för värden som jag kan skriva under på. Men de har ändå övergivit sitt kritiska uppdrag. De är rusiga av att slippa komplexitet och målkonflikter. De känner befrielsen av att låta ett absolut värde radera alla nyanser."---

"Men en tidning värd att läsa har en annan uppgift. Den håller huvudet kallt. Den problematiserar. Särskilt det som verkar invändningsfritt och oantastligt. Den eldar inte på, ­utan tar ett steg åt sidan."---

Läs krönikan i sin helhet här.

#0 Hur var det nu Widar skrev här ovan: Jo: "I anslaget från redaktionsledningarna sätts en spelplan upp där ”hatet och rasismen” håller på att ta över och att det därför är dags för alla andra - under tidningarnas – ledning att stå upp för det goda och fina."---

Det är just det vi ser. Tidningarna såg chansen - och tog den.