Svensk utveckling sämst i EU
"Ingen svensk regering har bemödat sig att räkna på vad alla dessa pålagor kostar sammantaget. Det finns ingen budgetrestriktion för krav som läggs på industriproduktionen.
Därför borde den viktigaste punkten på regeringens närings- och arbetsmarknadspolitiska dagordning vara följande: för att Sverige ska klara arbetslöshetsmålet och sysselsätta många nyanlända får inte krympande industriorter runt om i Sverige utarmas i onödan.
Därför bör kostnader för politikens pålagor och lättnader beräknas i ettsamlat grepp. Det måste bli ett moratorium för nettoförsämringar. Eventuella nya pålagor kommer att matchas av minst lika stora förbättringar.
En regering som vill göra allvar av nyindustrialisering måste naturligtvis sikta på nettoförbättringar."
http://www.di.se/artiklar/2015/9/9/debatt-svensk-utveckling-samst-i-eu/
Ännu ett inlägg som får mig att tänka på Keneth Bouldings ord: "Den som tror på obegränsad tillväxt på en begränsad planet måste vara antingen en obotlig idiot eller nationalekonom."
Om man tar bort arbetstillfällen inom industrin samtidigt som man öser in lågutbildade så kommer vi själva att sluta som ett U land i framtiden. . Är vi nöjda då? Man måste väl se till att människor kan försörja sig själva, skattepengar räcker inte ens i nuläget och det lär ju knappast bli bättre om mindre folk jobbar och fler ska försörjas av dessa pengar och hålla landet på fötter. .
#1 Helt sant, men det innebär också att samma antagande gäller välfärd.

#2 När man tar bort arbetstillfällen inom industrin, som du nämner, så är det ett problem i sig, och det har väldigt lite med de nytillkomna att göra. Det finns massvis med jobb som kan göras, och jobben måste inte var anpassade för att lågutbildade ska sysselsättas i industrin.
Om du inte har märkt det ännu, har vår landsbygd utarmats under ett ganska stort antal år. Tillbakagången har pågått under hela det halvsekel jag har överblick över. När jag som ung bodde hos en bonde utförde vi sysslor som idag inte längre görs. Jag slog hö med slåttermaskin efter häst, och vi tog hem höet också med häst och vagn, och lastade upp det på höskullen helt med handkraft. En del av försörjningen på lantbruket där jag bodde var fiske i en lokal sjö och i den närliggande ån. Vi fällde timmer, gallringshögg i skogen, och vi lunnade timret med häst, för vidare transport till Polen via Karlshamn.
Det jordbruket ligger nere nu. Sandtaget som fanns ungefär femhundra meter från byggnaderna har utökats så att det numera har tagit bort den närmaste potatisåkern, och mangårdsbyggnaden används som kontor. Gården intill ligger också för fäfot, inget hö bärgas, ingenting odlas. Vi hade kor på den tiden, och höns. Gården var självförsörjande på livsmedel.
Om nu problem inte är stoppskyltar, utan vägvisare, kanske du har något förslag på hur man ska lösa problemen som finns, bland annat med invandring av lågutbildade? Jag antar att du inte är helt medveten om att en hel del av de nytillkomna faktiskt är högutbildade, men om vi stannar hos gruppen som kanske har svårast att komma i s.k. kvalificerade jobb, tror du inte att de skulle kunna återuppväcka jordbruket, som nu ligger i träda?
Och när ändå industrin nämns, vad, precis vad, är det som gjorde att Bulten-Kanthal lades ner i Hallsberg, så att man såg sig tvungen att riva ganska nyligen byggda bostäder där? Har vi inte brist på bostäder?
Visst finns det incitament för att satsa på industri, men det är ju ändå jordbruk som ger oss mat i magen. Det ena behöver kanske inte utesluta det andra? Kan det möjligen vara läge att sikta mot utveckling av landet i stället för att bara sätta en stoppkloss för inflöde av arbetskraft?
#2 Har sagt tidigare och säger igen: Vi producerar i Sverige mer per person än vi någonsin gjort. 85 personer äger mer än vad den fattigaste halvan av jordens befolkning äger tillsammans. Men det är ju inte SD-politiskt korrekt att säga, eftersom SD inte ser någon konflikt mellan arbete och kapital.
Med detta inte sagt att jag har någon patentlösning på vad som ska göras, men att synliggöra konflikter kanske kan vara en början.
"Om miljöpartiet går in i regeringsställning tillsammans med socialdemokraterna efter riksdagsvalet i september, innebär det dödsstöten för svenskt jordbruk och landsbygd. Uppskattningar pekar på att ca 80% av alla svenska jordbruk tvingas läggas ner och att landsbygden töms på bland annat affärer"
http://cornucopia.cornubot.se/2014/05/miljopartiet-i-regering-dodsstoten-for.html
"För den stora gruppen invandrare med lägre utbildning är det avgörande att det finns arbeten som kräver mindre kvalifikationer. Men den språngbrädan saknas här. Vid sidan av Tyskland är Sverige det EU-land som tar emot flest flyktingar, och samtidigt är vi det EU-land som har minst andel arbeten med inga eller låga utbildningskrav – 5 procent mot ett EU-snitt kring 9 procent. Pisastudierna visar att Sverige har internationellt sett stora kunskapsskillnader, men vi försöker kombinera det med internationellt sett små löneskillnader.
68 procent av de som är födda i Sverige är sysselsatta, men bara 59 procent av de utlandsfödda. Men utlandsfödda med eftergymnasial utbildning har faktiskt en högre sysselsättningsgrad än infödda – mer än 72 procent, enligt SCB. Problemet är att det bara är en minoritet som har så hög utbildning. Mer än hälften av de flyktingar som deltar i Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag har inte ens gymnasieutbildning."
#5 Kanske dags att förverkliga en Morgenthauplan i Sverige?
Producerar Sverige mer per person än någonsin? Verkligen? Är det kanske så att färre människor producerar mer? Som jag har skrivit tidigare, så har det försvunnit drygt 160.000 industriarbete sedan -00. Varför? Vilken inverkan och betydelse har det? Eller är det rent av positivt?
Ett Sverige som jordbruksland? Personligen är jag tveksam.
Många frågor och väldigt få svar.
#7 Räknat som BNP per capita producerar vi mer än någonsin, ja.
#8 Jo, men BNP betyder inte faktisk produktion av fysiska varor. Saxat från Wikipedia:
ruttonationalprodukt (BNP) är ett mått på den totala ekonomiska aktiviteten i ett land under en tidsperiod, vanligen ett år. Det kan uttryckas som värdet av totalkonsumtion av varor och tjänster, bruttoinvesteringar samt export minus import. Om man i ett land summerar värdet av alla färdiga varor och tjänster som producerats under ett år får man fram landets bruttonationalprodukt.
Vilket innebär att ett stigande BNP inte i sig innebär fler arbetstillfälle.
Som ett talande exempel är den digitala nöjesvärlden. Sverige gör bra ifrån sig inom musik, underhållning och exempelvis TV/Data-spel. De omsätter säkerligen en ansenlig summa pengar, men problemet är att det är en bransch som sysselsätter få personer.
#10 Glöm inte vår export av krigsmaterial där dras in stora pengar.
Värd för Pensionärer
#9 Har aldrig påstått att BNP betyder produktion av fysiska varor. Men när vi jämför länders produktion och ekonomi är det ju BNP-måttet vi går efter, även om det inte visar produktionens innehåll.
#11 Nej, den är inte glömd. Men till skillnad från nöjesindustrin så sysselsätter vapenindustrin en avsevärt större mängd människor. Viktig skillnad.
#12 Jodå, jag förstår innebörden av BNP. Men pratar vi sysselsättning, integration av nyanlända etc så är arbetstillfälle en viktig faktor. Personligen anser jag att språk & jobb är två viktiga, för att inte säga avgörande, faktorer för en nyanländ att etablera sig i ett nytt land.
#13 För att inte nämna en fast bostad.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#14 Ja, hur löser man det inom en överskådlig tid?