Politik iFokus

Politik

Etikett: off-topic
Läst 4072 ggr
[Jimmy.L]
3

Mystisk jättesmäll i Trosa

Varken polisen, militären eller SMHI har någon förklaring till jättesmällen i skärgården utanför Trosa i helgen. Hus började skaka och dånet hördes på flera mils håll.

DN

[Juel70]
4

Ja, det har hörts många smällar genom åren nu. Jag får en känsla av att det hänger ihop med Elektromagnetisk strålning och slukhål.  Bara för att Haarp har stängt ner, så betyder det inte att "vapnet" är borta.

Jag minns när jag bodde i en mindre stad i mellansverige, så hörde jag totalt 3 smällar/explosioner så att man kände det i marken. Men det lustiga var att det stod inget om det i nyheterna och ingen pratade om det. Det här var runt 2009.

[Jimmy.L]
2

#1 Kan vara en sjömina som kan ha sprängts eller odetonerad ammunition.

[Juel70]
0

Har svårt att tro det.

[Jimmy.L]
2

#3 Varför det känner du till Trosa skärgård? Jag själv har fiskat i dom vattnen sen jag var liten. Känner du till Askö och verksamheten där?

[Carpinus]
1

Som av en ren händelse har DN även denna artikel i dagens tidning. Återstår att se om den kan bli åskådliggjord genom Trosafallet…

[Carpinus]
1

#2 Låter ju inte otroligt, med tanke på att det enligt kustbevakningen uppskattas finnas omkring 40.000 odetonerade minor i Östersjön.

http://www.sn.se/nyheter/trosa/1.3100609

[Jimmy.L]
2

#6 Ja det ligger mycket minor kvar i Östersjön sen finns även Försvarsmaktens skjutfält på halva Askö där det säkert finns odetonerade granater liggande i vattnet.

[Juel70]
0

Nä jag säger så bara för att dom här smällarna har ju skett flera gånger i Sverige och inte bara i Trosa..  utan nästan  i hela världen.

[Jimmy.L]
1

#8 När har samma smällar hörts flera gånger i Sverige har du hört dom? Kan du höra skillnaden på granater/sjöminor från andra smällar?

[Jimmy.L]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#10 Du har inte tänkt på att många av dessa explosioner kan ha varit kriminella som testar bomber och den händelsen du länkar till LT var en kraftig  smällare så kallad bangers. 

Prova googla bangers eller sjöminor och odetonerad ammunition. Jag har hört odetonerad ammunition detonera på långt avstånd så att rutorna har skakat kilometer där ifrån. Konspirationsteorier finns det sajter på iFokus som passar bättre inte här.

[Carpinus]
1

#10 Har gjort en snabb koll av länkarna, och funnit följande:

mystisk-explosion-i-norge
Kommentar: 31 december 2011. Det brukar skjutas av en del vid den tiden, inte bara påsksmällar…

allehanda.mmstage.se/angermanland/kramforsvid-resecentrumsn.
En smäll i en vägslänt med rökutveckling efteråt. Ett tåg hade just passerat. Någon som slängt ut en smällare?

mystisk-explosion-i-vastergard
En person ringde 112 angående explosion och ett billarm som gått igång. Dynamitgubbe?

ingen-forklaring-till-mystisk-explosion
Enligt ÖP som skildrar samma händelse hade renskötaren inte hört någon explosion eftersom han körde skoter, däremot hade han sett ett dammoln. Projektledaren på Statkraft som jobbade i området tror att det kan ha varit tippandet av ett stort gruslass som vittnet sett.
Länk: http://www.op.se/jamtland/ragunda/renskotare-uppfattade-dammoln-som-sprangning

sverigesradio.se
Explosion en lördagskväll i Hällefors 2008.  Fyllefest?

youtube.com
En teori är en provflygning med Stealthplan över Atlanten, och att det hörts i såväl N.Y. som London förklarar Steven Aftergood, Federation of American Scientists så här: "If an aircraft is responsible, then it’s worth noting that it may not be local at all… The source of the event could conceivably be hundreds or thousands of miles away."

Länk: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2854551/What-loud-bangs-heard-Britain-Twitter-bombarded-reports-mysterious-noises-military-denies-RAF-jets-cause.html

[Jimmy.L]
2

#12 mystisk-explosion-i-vastergard

En person ringde 112 angående explosion och ett billarm som gått igång. Dynamitgubbe?

Bangers var det eller smällare för oss som är äldre hörde det av några grabbar någon vecka efter händelsen vanligt att dom seriekopplar smällarna för att få högre knall. Men en räcker för man ska hoppa högt det smäller utav ******e.

[Carpinus]
1

#13  "Problem solved, case closed" som det heter om de fallen.

Vad gäller Trosaärendet så finns det ju sådant i vittnesmålen som talar för minteorin. Ett vittne är säker på att ljudet kom från fjärden utanför. "Det måste ha varit något ute i vattnet. Säkert något militärt, säger han enligt TT. Fem personer färdades i en båt på fjärden och föraren säger enligt samma källa: "Jag stannade och vände båten för att se om jag hade kört på något. Men det fanns inget i vattnet. Vi förstod ingenting, det kändes som att något exploderade under vattnet."

[Carpinus]
1

"Den oförklarliga smällen i Trosa skärgård fortsätter att förbrylla. Enligt experter handlar det av allt att döma om en undervattensdetonation. Men vem som utfört den kan ingen svara på."---

"Efter att ha tagit del av medieuppgifter gör örlogskaptenen Niklas Wiklund, känd som försvarsbloggaren Skipper, bedömningen att det troligen handlar om någon form av detonation under vattenytan.
– Vittnesuppgifter tyder på att det kan ha varit en kraftig undervattensdetonation. Jag har varit med om väldigt många undervattensdetonationer när man fällt sjunkbomber och beskrivningarna stämmer väldigt väl överens med hur det upplevs, säger Niklas Wiklund."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20621007.ab

[Jimmy.L]
0

#15 Ja att hitta platsen för detta är ju helt hopplöst skärgården är stor.

Cragan
3

#12 händelsen i Hällefors var nån som hade kul med dynamit, vet det då jag av en händelse rapporterade in en kraftig smäll här o bor bara nån mil från Hällefors så herr Polis jag prata med berätta det.   bryts dolomit här så finns lite saker som kan säga bom ganska nära  
dock var smällen jag hörde ett lastbilsdäck som exploderade ohyggligt kraftig smäll rutor och golv skaka till.

[Carpinus]
0

#17 Tack, då verkar teorin ha varit rätt på den punkten!

Lite mer om Trosasmällen: Ludwig Liszkas, professor vid institutet för rymdfysik, har intervjuats av SN i ärendet. De skriver: "Ludwig Liszkas skulle hellre satsa pengarna på att det var ett väldigt lokalt jordskalv.

– Jag har själv upplevt lokala jordskalv, två stycken faktiskt. De brukar inte registreras om det inte finns någon lokal seismograf (en apparat som mäter rörelser i jordskorpan, redaktionens anmärkning). Då skakar det ordentligt.

Kan det smälla också?

– O ja! Det kan man verkligen säga att det gör, säger Ludwig Liszka."

[Carpinus]
0

Även Väddö har råkat ut för en oförklarlig jättesmäll - i deras fall några dagar innan ubåtsjakten drog igång i höstas.

http://norrteljetidning.se/nyheter/vaddo/1.2930627-mystisk-small-forbryllar-vaddobor

http://blogg.dn.se/markligheter/2015/04/16/ingen-brist-pa-smallar/

[Jimmy.L]
1

#Väddö skjutfält ligger där kan vara en blindgångare som har gått av. Annars finns det minlinjer från andra världskriget liggande där uppe Försvaret röjde en linje för något år sen där.

Huygens
0

Det var en explosion här en kilometer bort för några år sedan. Det visade sej vara en lastbil som lämnat några obevakade fyllda gasflaskor på flaket. Några halvkriminella slynglar tände på med brinnande material på kvällen på den ödsliga industrigatan.

[Carpinus]
0

I juli inträffade en "jättesmäll" i Trosa, som snabbt fick sin förklaring. Kanske orsaken till en del andra liknande händelser i området under årens lopp?

[Carpinus]
0

Apropå smällar, här är en utryckning från polisens bombgrupp den 19 augusti som först nu blivit känd och ännu inte fått någon förklaring: 

"– Vi körde ut i två omgångar, först en patrull och sedan bombtekniker till Stora Mellskär, säger Per Wikberg, chef för den operativa verksamheten vid Sörmlandskustens räddningstjänst.

Enligt Wikberg har Sörmlandskustens räddningstjänst inte fått någon vidare information om varför polisens bombgrupp ville åka ut till Stora Mellskär, inte heller om det hela hade föranletts av ett tips eller en smäll. Operationen ska ha avslutats vid midnatt."---

SN

P.S. Kan tänkas att det här har samband med polisens utryckning - datum är ju näraliggande.

[Jimmy.L]
0

#23 Märkligt att polisen inte kan svara på om dom hittade något eller så är det någon form av undersökningssekretess.

[Carpinus]
0

Polisen har nu meddelat att det var ett ilandflutet "militärt föremål av äldre typ" som man sprängde vid Stora Mellskär.

[Jimmy.L]
0

#25 Mycket ovanligt att polisen rör sådana minor, Försvarsmakten har ändå experter på sjöminor.

[Carpinus]
0

#26 Hade samma fundering.